Motoryzacja

Elektryczny napęd i praktyczność idą w parze? Skoda Enyaq iV udowadnia, że tak!

Tomasz Niechaj
Elektryczny napęd i praktyczność idą w parze? Skoda Enyaq iV udowadnia, że tak!
Reklama

Napęd elektryczny umożliwia implementację wielu rozwiązań, o które bardzo trudno w przypadku aut spalinowych. Pozwala także lepiej zorganizować wnętrze, by oddać pasażerom więcej przestrzeni przy zachowaniu tych samych wymiarów zewnętrznych. W pełni elektryczna Skoda Enyaq iV jest tego świetnym przykładem, bo pod względem ilości miejsca w środku bardzo blisko jej do największych SUV-ów w klasie!


Reklama

Dzięki temu, że napęd elektryczny jest modularny, zaś sam silnik stosunkowo mały, pozwala na dogodne rozłożenie elementów pod karoserią samochodu. Najbardziej widać to zajmując miejsce z tyłu Skody Enyaq iV: brak tunelu środkowego diametralnie poprawia komfort siedzących tam pasażerów, a zwłaszcza osoby pośrodku. Podobnie jest z przodu. Zwykle w samochodzie spalinowym pod kokpitem znajduje się skrzynia biegów, a także elementy układu wydechowego. W elektrycznym aucie przestrzeń tą można zagospodarować. Skoda Enyaq iV ma w tym miejscu sprytny i bardzo duży, dwuczęściowy schowek. Same akumulatory zaś, umieszczone są pod podłogą i pod siedzeniami, co nie ogranicza miejsca w bagażniku – ten ma pojemność 585 l do rolety i to bez złożonych siedzeń.


Komfort na co dzień

Skoda Enyaq iV dzięki elektrycznemu napędowi oferuje seryjnie coś, za co w przypadku spalinowych pojazdów trzeba słono płacić jeśli w ogóle jest dostępne. Chodzi o możliwość nie tylko wstępnego ogrzania (zimą), ale także ochłodzenia pojazdu nim do niego wejdziemy! Jest to szczególnie łatwe, gdy samochód podłączyliśmy np. na noc do ładowania i zaprogramowaliśmy mu godzinę odjazdu i wskazać docelową temperaturę – możemy to też zrobić w aplikacji Skody na smartfon. Niezależnie więc czy auto garażujemy, czy może właśnie stoi na mrozie/upale – gdy do niego wejdziemy możemy liczyć na optymalne dla nas warunki termiczne.

Co ważne, nawet jeśli zapomnimy ustawić wcześniej temperaturę, to napęd elektryczny pozwala natychmiastowo ogrzać lub ochłodzić kabinę. Tutaj nie musimy czekać aż „silnik się nagrzeje”! Pompa ciepła pozwala zrealizować to zadanie minimalnym nakładem energii w bardzo krótkim czasie.




Wysokie osiągi na życzenie

Przeciwnie do silników spalinowych, które optymalne parametry pracy osiągają dopiero po rozgrzaniu, w przypadku elektrycznych jednostek na pełną moc możemy liczyć niezależnie od tego czy dopiero co ruszyliśmy czy może jedziemy już od 30 minut. Skoda Enyaq iV w najwyższej opcji oferuje moc wynoszącą 225 kW (306 KM), które są dostępne od samego początku jazdy. Taka moc zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,2 sekundy!


Reklama

Komfortowy sen w trakcie podróży

Pasażerowie, szczególnie Ci siedzący z tyłu, lubią w trakcie dłuższej podróży uciąć sobie drzemkę. W pełni elektryczna Skoda Enyaq iV poprawi komfort takiego odpoczynku na dwa dodatkowe sposoby. Po pierwsze, tylne zagłówki wyposażone mogą być w odchylane, miękkie boczki, co pozwoli utrzymać głowę w zadanej, wygodnej pozycji. Jednocześnie, napęd elektryczny, zapewni nieosiągalne dla spalinowych aut warunki akustyczne!


Reklama

Wygodne ładowanie w domu

Choć Skoda Enyaq iV oferuje ładowanie z szybkiej ładowarki 125 kW (od 5 do 80% uzupełnimy w około 38 minut), to jednak użytkownicy samochodów elektrycznych najczęściej ładują je w domu. I właśnie taka możliwość jest praktyczną zaletą samochodów elektrycznych. Uzupełnienie energii z zainstalowanego tzw. WallBox’a (domowa stacja ładowania) o mocy 7,2 lub 11 kW może trwać od 6 do 8 godzin (od 0 do 100%) – zwykle więc jedna noc w zupełności wystarczy do pełnego naładowania samochodu. Ten sposób użytkowania nie tylko obniża koszty codziennej jazdy, ale także jest bardzo wygodny – możemy w zasadzie zapomnieć o podjeżdżaniu na stację, co oczywiście oszczędza nasz czas.


Duży zasięg na dalsze podróże

Skoda Enyaq iV 80 wyposażona jest w akumulatory o pojemności 82 kWh brutto. Przekłada się to na zasięg rzędu 510 km (wg cyklu WLTP), co jest w zupełności wystarczające nawet na dłuższe podróże. Gdy zajdzie konieczność uzupełnienia energii, do 80% pojemności baterii załadujemy w około 35-38 minut – a to dzięki funkcji superszybkiego ładowania: 125 kW.

Materiał powstał we współpracy z marką ŠKODA




Reklama

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama