Motoryzacja

Pierwszy fragment elektrycznej autostrady już działa, testy do 2022 roku

Kamil Pieczonka
Pierwszy fragment elektrycznej autostrady już działa, testy do 2022 roku
35

Na pięciokilometrowym odcinku autostrady A5 pomiędzy Darmstadt, a Frankfurtem rozpoczęto właśnie testy pierwszej elektrycznej autostrady w Niemczech. Rozwiązanie to będzie sprawdzane przez najbliższe 3 lata i jeśli analizy potwierdzą jego skuteczność, to zostanie rozszerzone nawet o 1000 km na terenie całych Niemiec.

Hybrydowe ciężarówki z pantografem

Niemcy podejmują bardzo radykalne kroki w celu zmniejszania emisji dwutlenku węgla. Teraz na cel wzięli sobie transport samochodowy, który odpowiada za przewożenie większości towarów na terenie całego kraju. Nad rozwiązaniem od kilku lat pracuje firma Siemens, która testuje elektryczne ciężarówki już od 2012 roku, a podobne instalacje uruchomiła w Szwecji i Stanach Zjednoczonych. Teraz jednak rozpoczął się pierwszy test w rzeczywistych warunkach.

Codziennie po czteropasmowej autostradzie A5 w okolicach Frankfurtu przejeżdża około 135 000 samochodów, z czego 10% stanowią właśnie ciężarówki. Teraz codziennie będą tutaj także kursować hybrydowe pojazdy, zasilane zarówno z sieci elektrycznej jak i posiadające silnik diesla. Na podstawie blisko trzyletnich testów, w czasie których liczba takich pojazdów będzie sukcesywnie zwiększana, powstanie raport, który pomoże podjąć decyzje czy projekt ma sens. Jeśli tak to docelowo nawet 1000 km z 13 000 km niemieckich autostrad może zostać zelektryfikowanych.

Testowy odcinek został uruchomiony na 5 kilometrach autostrady w dwóch kierunkach. Koszt budowy infrastruktury wyniósł niemal 15 mln euro. Sieć energetyczna dostarcza prąd stały o napięciu 670V i nie tylko napędza silnik elektryczny, ale pozwala też ładować wbudowane baterie. Pomysł jest taki, aby w przerwach pomiędzy elektrycznymi odcinkami, samochody ciężarowe mogły jechać na zasilaniu baterią, a tylko w ostateczności korzystały z silnika spalinowego. Baterie mają być też wykorzystywane podczas wyprzedzania, gdy trzeba opuścić skrajny, prawy pas, który jako jedyny posiada przewody elektryczne.

Ministerstwo transportu szacuje, że nawet 80% transportu może zostać w przyszłości zelektryfikowane, wydatnie przyczyniając się do redukcji emisji CO2. Kolejne testowe odcinki powstaną w najbliższym czasie niedaleko Kuppenheim oraz Lubeki.

źródło: DW

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu