Skrót NAS pewnie większośc z was kojarzy, ale pewnie nie wszyscy wiedzą co tak dokładnie oznacza. Samo rozwinięcie tego akronimu - Network Attached Storage niewiele mówi, ale dzisiaj dobry serwer NAS to znacznie więce niż dysk sieciowy, na którym możemy trzymać i udostępniać pliki. Na przykładzie urządzenia Synology DS1621+ powiemy wam jakie jeszcze stwarza możliwości.
Co potrafi serwer NAS od Synology?
Zacznijmy najpierw od tego co potrafi serwer NAS, który oferuje Synology wraz ze swoim systemem DiskStation Manager. Te przeważnie niewielkie urządzenia (główny wpływ na rozmiar ma ilość obsługiwanych dysków HDD) posiadające pełnoprawny system operacyjny, własny procesor, pamięć RAM oraz szereg interfejsów (LAN, USB, WiFi), które pozwalają im się komunikować z innymi komputerami w sieci lokalnej oraz internecie. Dzięki temu mogą stać się centralnym miejscem przechowywania danych w naszym biurze lub domu, oferując przy tym szereg dodatkowych funkcji. Wśród tych najważniejszych należałoby wymienić:
- możliwość automatycznych backupów danych z nośników i komputerów oraz maszyn wirtualnych
- współdzielenie dowolnych plików
- współpraca nad dokumentami biurowymi
- synchronizacja plików pomiędzy stacjami roboczymi/smartfonami
- serwer multimediów
- synchronizacja i backup zdjęć i filmów ze smartfonów
- hostowanie stron internetowych oraz wbudowany serwer pocztowy
- pobieranie plików z sieci, w tym obsługa popularnego protokołu torrent
- monitorowanie przy pomocy kamer CCTV
Jak sami widzicie, możliwości jest całkiem sporo, a co więcej ciągle są one rozbudowywane, bo każdy ma szansę tworzyć własne aplikacje na platformie DiskStation Manager, które mogą w przyszłości zwiększyć wachlarz dostępnych usług. Poniżej postaram się przybliżyć kilka z tych funkcji.
Synology NAS - przede wszystkim łatwość konfiguracji
Główna zaleta gotowych urządzeń, które oferuje Synology to bardzo intuicyjne i proste w obsłudze oprogramowanie. Logując się do serwera przez przeglądarkę użytkownik komputera zobaczy bardzo podobny widok jak w swoim systemie operacyjnym, czyli pulpit i kilka najistotniejszych ikonek. Każda z nich odpowiada konkretnej aplikacji, które uruchamiane są w formie nowych okienek, dzięki czemu łatwo można się między nimi przełączać. Daje to szybki dostęp do podstawowych ustawień oraz sklepu z dodatkowymi aplikacjami, które rozbudowują możliwości naszego serwera NAS.
Duża zaletą DiskStation Manager jest też jego zgodność z różnymi platformami. Dysk sieciowy skonfigurowany przy pomocy tego oprogramowania może być dostępny zarówno dla użytkowników systemu Windows, MacOS i Linux, jak i na urządzeniach mobilnych z Androidem i iOS. Ta uniwersalność to jedna z kluczowych zalet, która ma ogromne znaczenie w dłuższej perspektywie, podobnie jak liczba dostępnych aplikacji. Usługi chmurowe typu Google Drive czy Dropbox w czasach pracy zdalnej cieszą się ogromną popularnością. Jednak jeśli chcemy przy ich pomocy przechowywać duże ilości plików to stają się zwyczajnie drogie. W NASach Synology ogranicza nas tylko pojemność dysków twardych, jeśli szukacie sposobu na backupowanie terabajtów danych, to DSM jest najtańszą odpowiedzią na wasze potrzeby.
Jak to wszystko działa?
Przejdźmy zatem do konkretów, a w zasadzie to do aplikacji, które pozwalają nam wykorzystać NAS od Synology, do tych zastosowań, o których wspominałem powyżej. Gdy już przejdziemy przez proces tworzenia nowego wolumenu, który w zależności od liczby dysków może być stworzony w systemie RAID (0, 1, 5, 6 itp.) lub w specjalnej technologii stworzonej przez Synology, która również zapewnia pewną redundancję dysków. Wszystko po to aby w razie awarii jednego dysku, nadal dało się odzyskać wszystkie zapisane dane. Gdy już dobierzemy rozwiązanie, które nas zadowoli możemy przystąpić do konfiguracji poszczególnych usług.
Automatyczny backup danych
Cloud Station Backup to rozwiązanie, które pozwala stworzyć scentralizowany system przechowywania kopii zapasowych na dysku sieciowym. Wstępna konfiguracja oprogramowania odbywa się na serwerze NAS Synology gdzie instalujemy aplikację Cloud Station Server, która będzie komunikowała się z dowolnymi komputerami w sieci (nie tylko lokalnej) za pośrednictwem aplikacji Cloud Station Backup. Aplikacja dostępna jest na wszystkie popularne platformy i pozwala na łatwą konfigurację folderów i plików, które chcemy backupować i określić harmonogram pracy.
Jednak jeśli chcemy skorzystać z bardziej rozbudowanego rozwiązanie, które przyda się w każdej firmie to warto sięgnąć po aplikację Active Backup for Business. Jest to darmowa usługa dostępna z wybranymi modelami NASów Synology dające ogromne możliwości zabezpieczenia praktycznie wszystkich danych w firmie. Począwszy od pojedynczych stacji roboczych, przez fizyczne serwery, maszyny wirtualne, a na serwerach plików skończywszy. Takie kompleksowe rozwiązanie pozwala na zarządzanie wszystkimi kopiami bezpieczeństwa w jednym miejscu, a w razie awarii na szybkie przywrócenie całej firmy do działania. Przy pomocy Active Backup for Business możemy np. tworzyć obrazy systemów wraz z danymi w formie bootowalnych płyt czy pendrive’ów aby w razie awarii dysku czy ataku typu ransomware, szybko udało się przywrócić komputery w firmie do działania. Bo sama kopia zapasowa to nie wszystko, w kryzysowych sytuacjach liczy się jeszcze czas w jakim możemy odzyskać nasze dane, a rozwiązanie oferowane przez Synology bez dodatkowej licencji wyprzedza w tej kwestii wiele dodatkowo płatnych rozwiązań. Działanie systemu doskonale obrazuje poniższa grafika, która wspomina jeszcze o rozwiązaniu Hyper Backup, które ułatwia replikacje kopii zapasowych w innych lokalizacjach, dla jeszcze większego bezpieczeństwa.
Współdzielenie plików
Korzystając z rozwiązania Synology Drive możemy zbudować własną prywatną chmurę pokroju usługi Dropbox. Potrzebna jest aplikacja Synology Drive Server na serwerze NAS oraz dedykowane aplikacje Drive na komputerach klienckich, smartonach czy tabletach. Wybieramy dane, które chcemy synchronizować, ione zostaną automatycznie przeniesione do naszej prywatnej chmury. Co więcej każda zmiana zostanie automatycznie zapisana, a dzięki kontroli wersji będziemy mogli wrócić do plików przed zmianami, jeśli pojawią się jakieś błędy. Synology Drive umożliwia też łatwe dzielenie się plikami z innymi osobami, generując automatyczne linki dla osób zarówno w naszej firmie jak i poza nią. Daje nam również dostęp do danych wszędzie tam gdzie mamy dostęp do internetu.
Współpraca nad dokumentami biurowymi
Dzięki aplikacji Synology Office możemy wspólnie współpracować w zakresie tworzenia dokumentów, arkuszy i slajdów na portalu Synology Drive. Można edytować dane przy użyciu różnych wbudowanych narzędzi i wymieniać się pomysłami ze współpracownikami za pomocą interaktywnych komentarzy i wtyczki Synology Chat. W przypadku poufnej zawartości można również zaszyfrować pliki hasłami w celu zagwarantowania dodatkowej prywatności, a same pliki zgodne są ze standardami pakietu Microsoft Office.
Serwer multimediów
Synology NAS może pełnić funkcję serwera multimediów w sieci lokalnej, umożliwiając komputerom i urządzeniom domowym, takim jak telewizory z systemem Smart TV czy konsole PlayStation/Xbox, odtwarzanie przechowywanej na nim zawartości multimedialnej. Są to urządzenia obsługujące bardzo popularny standard DLNA. Aby przesłać strumieniowo zawartość z serwera NAS na urządzenia DLNA, należy skonfigurować ustawienia odtwarzania multimediów i wybrać pliki, które mają być w ten sposób dostępne w naszej sieci.
Udostępnianie zdjęć i filmów
Korzystając z aplikacji Photo Station możemy stworzyć i udostępnić album zdjęć online ułatwiając dostęp do nich innym osobom. W ten sposób wygodnie i bez zbędnych zawiłości technicznych można udostępnić zdjęcia dziadkom czy rodzicom. Za pomocą aplikacji Photo Station można szybko i łatwo przesyłać, porządkować, edytować oraz udostępniać zdjęcia, a dedykowane aplikacje na smartfony pozwalają na ich automatyczną synchronizację z serwerem NAS.
Hostowanie stron internetowych oraz wbudowany serwer pocztowy
Serwer NAS od Synology posiada też osobny moduł, który pozwala postawić w ciągu kilku minut środowisko do hostowania stron WWW. Może to być zarówno prosty blog na Wordpressie jak i sklep z modułem produktów. To doskonałe środowisko do testów serwisów, które później można opublikować już na dedykowanym hostingu. Jeśli natomiast chcecie mieć pełną władzę nad swoją pocztą firmową, to przy pomocy Synology NAS i aplikacji Mail Server, możecie postawić swój własny serwer pocztowy, z dowolną domeną i usługami, które będą wam potrzebne. Rozmiar takiej skrzynki pocztowej może być ograniczony tylko przez pojemność dysków twardych, a zarządzanie kontami poszczególnych pracowników staje się bajecznie proste.
Pobieranie plików z sieci
Dzięki aplikacji Download Station w jednym miejscu możemy skonfigurować pobieranie plików z Internetu przy użyciu protokołów BT, FTP, HTTP, NZB, FlashGet, QQDL i eMule, a także z subskrybowanych kanałów RSS na temat najnowszych i najpopularniejszych plików BT. Aplikacja jest wyposażona w funkcję automatycznego wypakowywania, za pomocą której można wypakować skompresowane, pobrane pliki na serwer Synology NAS. Za pomocą aplikacji Download Station można pobierać pliki z wielu serwisów, a także wyszukiwać pliki torrent przy użyciu domyślnych wyszukiwarek systemowych oraz dodanych samodzielnie wyszukiwarek z funkcją wyszukiwania BT.
Reasumując, serwery NAS od Synology mają ogromne możliwości i pozwalają na zastąpienie wielu urządzeń i aplikacji, z których pewnie dzisiaj korzystacie, a musicie albo za nie dodatkowo płacić albo mierzyć się z ich ograniczeniami. Posiadając własny serwer, możliwości są nieograniczone, a przyjazne aplikacje i ich łatwa konfiguracja sprawiają, że każdy może uruchomić czasami bardzo zaawansowane usługi w czasie kilkunastu minut.
Artykuł powstał przy współpracy z marką Synology
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu