Felietony

Dlaczego nikt nie testuje AGD? Znalezienie sensownych opinii w internecie graniczy z cudem

Kamil Pieczonka
Dlaczego nikt nie testuje AGD? Znalezienie sensownych opinii w internecie graniczy z cudem
Reklama

Faktem jest, że sprzętu AGD nie wymieniamy tak często jak smartfonów czy nawet telewizorów, bo zazwyczaj ma to miejsce gdy stary sprzęt się zwyczajnie zepsuje. Nie oznacza to jednak, że ten rynek jest mały, rocznie jest to ponad 12 mln różnego rodzaju urządzeń, od pralek, przez lodówki po ekspresy do kawy. Ale spróbujcie sobie znaleźć jakieś wartościowe opinie na ich temat...

Prawie nikt nie testuje AGD, nie tylko w Polsce

Jeżeli chodzi o elektronikę konsumencką to jesteśmy w bardzo komfortowej sytuacji. Pomimo mnogości modeli smartfonów, komputerów, procesorów czy telewizorów, w sieci nie brakuje recenzji i testów. Jeśli chcecie kupić nowe urządzenie to bez problemu znajdziecie przynajmniej kilka obszernych publikacji, które zwracają uwagę na różne wady i zalety tych sprzętów. Nie brakuje też opinii użytkowników, często umieszczanych w komentarzach pod samymi recenzjami. Dzięki temu można sobie przed zakupem wyrobić opinię i świadomie dokonać wyboru. To bardzo komfortowa sytuacja, której chyba nie doceniamy, szczególnie jeśli chcecie kupić jakiś sprzęt AGD.

Reklama

Recenzji artykułów gospodarstwa domowego w internecie brakuje. Nawet jak gdzieś się pojawiają to są zazwyczaj bardzo ogólnikowe i dotyczą głównie małych sprzętów, nikt przecież nie będzie brał do domu lodówki czy pralki na 2 tygodnie testu. Kojarzę chyba tylko jeden portal, który robi obszerne porównania, ale są one płatne. Nie oznacza to jednak, że opinii brakuje. Na stronach sklepów i porównywarek cenowych komentarzy jest bardzo dużo. Pomijając jednak fakt, że większość z nich jest bardzo zwięzła, to niestety nie wiemy, które z nich są wiarygodne. Tzw. marketing szeptany to zmora i często już na pierwszy rzut oka widać, że bardzo pozytywna opinia nie ma wiele wspólnego z rzeczywistością. Działa to też w drugą stronę i czasami negatywne komentarze, też mają swojego "sponsora".


To może fora?

Pomimo, że fora dyskusyjne to poniekąd relikt przeszłości to część z nich nadal dosyć sprawnie funkcjonuje. Nie brakuje na nich opinii na temat różnego rodzaju sprzętu, ale korzystanie z nich nie jest proste. Kilka miesięcy temu chciałem kupić suszarkę do prania, wstępnej selekcji modeli można dokonać na podstawie swoich wymagań, podobnie jak dobrać producenta na bazie własnych doświadczeń. W praktyce okazuje się jednak, że każda firma ma przynajmniej kilka modeli, które nie wiadomo czym się między sobą różnią. W przypadku suszarek mamy też dwie konkurencyjne technologie, na forach polecane są suszarki wywiewne jako mniej awaryjne, ale zużywają 2-3 razy więcej energii niż modele z pompą ciepła. Jeśli miałbym bazować na tych poleceniach, to pewnie nie wybrałbym modelu z nową technologią, bo przecież jest awaryjna, ale cena energii elektrycznej przeważyła.

Praktyka też często okazuje się odmienna od teorii. W przypadku suszarki kluczowa jest ilość zużywanej energii, według danych producenta to np. 1,1 kWh na suszenie. W rzeczywistości okazało się że model, który kupiłem zużywa na jedno suszenie około 0,55 kWh, a cały proces trwa znacznie krócej. Takich informacji nie da się jednak wyczytać w karcie produktu, a jedynie z opinii innych osób albo testów, których... nie ma. Do tego dochodzi jeszcze kwestia czyszczenia i konserwacji (nie każda suszarka na to pozwala), która ma duży wpływ na skuteczność suszenia. Jednak aby się tego wszystkiego dowiedzieć, trzeba spędzić ogrom czasu na lekturze forów dyskusyjnych i filtrować co bardziej radykalne opinie. Jak chce kupić nowego smartfona, to takich problemów nie mam.

Czy coś zmieni się w przyszłości?

Trudno mi w tej chwili jednoznacznie stwierdzić z czego wynika brak specjalistycznych portali, które zajmowałyby się testami AGD. Zapotrzebowanie wydaje się coraz większe, bo oczywiście można polegać na opinii sprzedawcy w sklepie, ale teraz gdy coraz więcej sprzętu kupujemy online, nie każdy ma ochotę chodzić po sklepach. To powinno sprzyjać powstawaniu portali, które zajmą się tą niszą. Biorąc też pod uwagę fakt, że pralki, suszarki czy lodówki są coraz bardziej smart, a producenci będą chcieli się tym pochwalić na portalach technologicznych, to może się okazać, że za kilka lat będziecie szukać informacji o lodówkach na łamach Antyweb.pl ;-)

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama