Microsoft podczas premiery konsoli Xbox Series X/S chwalił się specjalną architekturą - Xbox Velocity, która przyśpiesza ładowanie gier i przełączanie się miedzy nimi. Podobne rozwiązanie pojawi się w systemie Windows 10 i może być całkiem szeroko stosowane.
DirectStorage API w Windows 10 zadowoli się dyskiem NVMe PCIe 3.0
DirectStorage zadziała również ze starszymi dyskami SSD
Wielu szczegółów na temat DirectStorage API nadal jeszcze nie znamy. Microsoft cały czas pracuje nad implementacją tej technologii w systemie Windows. Nie jest to proste, bo o ile konsola to jedna, dobrze znana architektura, o tyle komputery PC mogą składać się z bardzo różnorodnych komponentów, a DirectStorage ma być uniwersalnym rozwiązaniem. Teraz dowiadujemy się, że nie będzie ono ograniczone tylko do dysków SSD NVMe z PCIe 4.0, ale zadziała również z wolniejszymi nośnikami PCIe 3.0. Drugim wymogiem koniecznym jest karta graficzna ze wsparciem DirectX 12. Nie są to jakieś nadzwyczajne warunki, więc jak funkcja ta wreszcie pojawi się w Windows 10 to będzie dostępna dla szerokiego grona użytkowników.
Jakie mają być korzyści z DirectStorage? To przede wszystkim szybsze ładowanie lokalizacji/map w grach oraz wczytywanie kolejnych poziomów. Obecnie podczas grania dane z dysku wczytywane są do pamięci RAM, gdzie CPU je dekompresuje i dopiero wtedy trafiają do pamięci karty graficznej. W schemacie DirectStorage dane trafiają z dysku do pamięci RAM i później bezpośrednio do pamięci karty graficznej, gdzie są już dekompresowane przez GPU. Tym samym cały proces przebiega szybciej (pamięć karty graficznej ma większą przepustowość, a to ma znaczenie), a dodatkowo mniej obciąża nasz procesor.
Obecnie podobne rozwiązania oferuje zarówno AMD jak i NVIDIA, ale są one mocno ograniczone sprzętowo. Rozwiązanie Microsoftu jest bardziej uniwersalne i teoretycznie nie powinno zależeć od tego jakiej firmy mamy CPU i GPU, a do tego wystarczy dysk SSD NVMe PCIe 3.0. To bardzo dobra wiadomość, która powinna ucieszyć graczy. Dobrze by było jednak, żeby technologia ta pojawiła się w Windows 10 wkrótce, ale póki co żadnych deklaracji Microsoft co do terminu nie ma. Więcej na temat tego rozwiązania możecie dowiedzieć się z poniższej prezentacji.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu