6

Czy Spotify może być jeszcze lepsze? Nowe API udowadnia, że tak

Spotify to najpopularniejsza usługa muzyczna na świecie. Coraz większa liczba użytkowników przekonuje się do jej możliwości i oferty decydując się na opłacanie miesięcznej subskrypcji. Jednak sam dostęp do 20 milionów utworów to nie wszystko – usługa musi być w stanie zapoznać nas z nową muzyką, która jak najlepiej odpowiadać będzie naszemu gustowi. I to właśnie […]

Spotify to najpopularniejsza usługa muzyczna na świecie. Coraz większa liczba użytkowników przekonuje się do jej możliwości i oferty decydując się na opłacanie miesięcznej subskrypcji. Jednak sam dostęp do 20 milionów utworów to nie wszystko – usługa musi być w stanie zapoznać nas z nową muzyką, która jak najlepiej odpowiadać będzie naszemu gustowi. I to właśnie ku temu Spotify wykonało poważny krok.

Odkrywanie nowych wykonawców i kawałków to bardzo ważny element tej ogromnej układanki, jaką jest rynek usług muzycznych. Beats Music, cieszące się czterdziestokrotnie mniejszym zainteresowaniem, promowane jest jako najlepsze rozwiązanie dla osób oczekujących najbardziej trafnych rekomendacji. Szefujący Beats Music Jimmy Iovine stwierdził, że Spotifyjest dobrą usługą, ale system sugestii nie odpowiada temu, czego oczekują użytkownicy. Na „odpowiedź” Spotify nie musieliśmy zbyt długo czekać.

Zaprezentowane dziś nowe API oferuje deweloperom szerszy dostęp do danych w bazie muzycznej Spotify, a więc do dostępnych tam wykonawców, albumów, utworów, okładek jak i 30-sekundowych sampli. Co to oznacza? Ni mniej, ni więcej każdy tworzący internetową aplikację opartą o to API może przygotować naprawdę ciekawe narzędzie np. przygotowujące specyficzne playlisty dla każdego z użytkowników w oparciu o historię odtwarzanych przez niego utworów. A to wszystko bez opuszczania środowiska zbudowanego przez dewelopera. Co jeszcze bardziej interesujące, możliwe będzie odsłuchiwanie muzyki także po zamknięciu aplikacji, właśnie dzięki tego typu aplikacjom połączonym ze Spotify przy użyciu nowego API.

Ze względu na przejęcie przez Spotify The Echo Nest autorzy aplikacji uzyskali także dostęp do narzędzi oferowanych przez drugą z usług, która znana jest z dostarczania jednych z najlepszych narzędzi do rozpoznawania kontekstu muzycznego. To prowadzi do jeszcze lepszych rekomendacji, a samo Spotify nie ukrywa że właśnie intergracja obydwu usług to najważniejsza cecha nowego API.

Już teraz system sugestii i rekomendacji W spotify działa bardzo dobrze, choć jest to oczywiscie moja subiektywna ocena, oparta o własne doświadczenia. Dzieki nowemu API ma być jeszcze lepiej, bo część odpowiedzialności spadnie na (kreatywnych) deweloperów, którzy będą mogli się jeszcze bardziej wykazać przygotowując zintegrowane ze Spotify aplikacje. O tym jak działa The Echo Nest przekonacie się na przykładowych projektach, do których link znajdziecie poniżej:

Jeszcze więcej przykładów znajdziecie między innymi na tej stronie.