VOD

Zapowiedź wielkiego powrotu piractwa? Serwis VOD rezygnuje z serwowania nowości za darmo

Kamil Świtalski
Zapowiedź wielkiego powrotu piractwa? Serwis VOD rezygnuje z serwowania nowości za darmo
4

Crunchyroll zmienia zasady gry. Od najbliższego sezonu nie zaoferuje już nowości za darmo.

Jeżeli kiedykolwiek interesowaliście się gdzie można za Zachodzie legalnie oglądać anime, to prawdopodobnie Crunchyroll nie jest wam obcy. Platforma od kilkunastu lat ma wierne grono fanów, stale się rozwija, a ostatnio głośno o niej było przede wszystkim w związku z zakupem jej przez Sony. I jeżeli to tam oglądaliście najnowsze serie korzystając z wersji darmowej serwisu, to nie mam dla was dobrych wiadomości. Crunchyroll od tego sezonu kończy z udostępnianiem treści za darmo w dotychczasowej formie, nakładając cały zestaw ograniczeń dla nowości. Biorąc pod uwagę dysproporcje między użytkownikami płacącymi, a tymi którzy decydują się na późniejszy dostęp za darmo (z reklamami)... jestem pełen podziwu dla tego ruchu. Odważnie.

W sezonie wiosennym 2022 i kolejnych, Crunchyroll zaktualizuje naszą ofertę tytułów simulcast według poziomu subskrypcji. Aby oglądać nowe i kontynuowane simulcasty, wymagana będzie miesięczna lub roczna subskrypcja premium. Poza wyjątkami poniżej, nie będziemy już oferować odcinków simulcastu tydzień po premierze jako bezpłatnej opcji oglądania z reklamami. W przypadku kontynuacji serialu wyświetlanie z reklamami w nowych odcinkach nie będzie dostępne zgodnie od sezonu wiosennegi, jednak wcześniej opublikowane odcinki są nadal dostępne dla wszystkich użytkowników.

W ramach reklamy (?) - Cunchyroll udostępni po pierwsze trzy odcinki, które mają posłużyć jako wersje demonstracyjne. W sezonie wiosennym będą to:

  • Spy x Family
  • A Couple of Cuckoos
  • Dawn of the Witch
  • Tomodachi Game
  • Skeleton Knight in Another World
  • Shikimori’s Not Just a Cutie
  • The Greatest Demon Lord is Reborn as a Typical Nobody
  • Trapped in a Dating Sim: The World of Otome Games is Tough for Mobs

Jako decyzja biznesowa — to zrozumiałe, w końcu twórcy platformy chcą zarabiać. Jednak patrząc na dane z lata ubiegłego roku według których płacących za opcję premium w Crunchyrollu jest 5 milionów użytkowników. 115 milionów widzów sięga po platformę w wersji darmowej, bez uiszczania opłat. I szczerze? Mam wątpliwości czy chociaż kolejnych pięć milionów da się takim przymusem przekonać do zapłacenia za dostęp — ale może w tym szaleństwie jest metoda i to ja jestem w błędzie?

Czas pokaże — pewnym jest jednak to, że zanim zmienione zostaną zasady gry, to przede wszystkim oczekiwałbym od twórców platformy dopracowania produktu. Kto korzystał z aplikacji Crunchyroll, ten doskonale wie jak nieintuicyjna, irytująca, niedopracowana i... po prostu zła to apka — i to właściwie niezależnie od platformy. Kiedy naprawią i dopieszczą produkt - no to mają jakiekolwiek argumenty. Póki co jednak — nie wygląda to jako przemyślany ruch z ich strony. No ale zobaczymy — zmiany wchodzą w życie właściwie od razu. Szczęście w nieszczęściu że dotychczasowa biblioteka pozostaje do dyspozycji za darmo, bez wrzucania jej za paywall.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu