2

Comixology uruchamia komiksowy self-publishing

Dzięki upowszechnianiu się czytników oraz tabletów, jak również dzięki spadającym cenom tych urządzeń, cyfrowe publikacje stają się coraz popularniejsze. Ebooki, elektroniczna prasa, cyfrowe wydania znanych magazynów i tygodników. No i oczywiście komiksy. Komiks, poprzez swoją formę, aż prosi się o ekran.  E-komiksy stają się coraz popularniejsze, szczególnie w Stanach Zjednoczonych, u nas nieco mniej. A […]

logoDzięki upowszechnianiu się czytników oraz tabletów, jak również dzięki spadającym cenom tych urządzeń, cyfrowe publikacje stają się coraz popularniejsze. Ebooki, elektroniczna prasa, cyfrowe wydania znanych magazynów i tygodników. No i oczywiście komiksy. Komiks, poprzez swoją formę, aż prosi się o ekran.  E-komiksy stają się coraz popularniejsze, szczególnie w Stanach Zjednoczonych, u nas nieco mniej. A przecież cyfrowe komiksy mają ogromny potencjał, który warto uwolnić. Chce to zrobić Comixology.

Fani komiksów raczej znają tę firmę. Comixology oferuje czytelnikom zdigitalizowane lub powstałe na potrzeby urządzeń mobilnych, znane komiksowe tytuły.  Cyfrowa baza Comixology to istny raj dla fanów komiksów, którzy nie widzą problemu w fakcie, że ich ulubione tytuły są w elektronicznej formie. Firma nie chce jednak poprzestać na tym i postanowiła wykorzystać potencjał sieci, tworząc narzędzia do self-publishingu.

Self-publishing to dobrze znane zjawisko, które, wraz z ebookową falą, rozwinęło się do sporych rozmiarów. Tylko w samej Polsce co więksi dystrybutorzy oferują narzędzia dla niezależnych autorów, a nawet istnieją małe wydawnictwa comics-by-comixologyskupiające się na wydawaniu i promowaniu książek powstałych właśnie w tym modelu.

Comixology postanowiło wykorzystać potencjał tego zjawiska i zaoferowało narzędzia dla autorów, dzięki którym mogą zgłaszać oni swoje prace. Każde zgłoszenie musi przejść jakościową weryfikację, a po zatwierdzeniu zostanie odpowiednio sformatowane, tak, aby nadawało się również do wyświetlania na mniejszych ekranach smartfonów. Oczywiście Comixology to nie firma charytatywna i pobiera opłatę w wysokości 50% z każdego sprzedanego egzemplarza.

Sam osobiście lubię komiksy i taka inicjatywa mnie bardzo cieszy. W sieci można znaleźć naprawdę sporo amatorskiego komiksu, który wart jest wypromowania. Komiksowy self-publishing wspierany przez dużą firmę może być doskonałym na to sposobem. Z chęcią chciałbym zobaczyć podobne rozwiązania w naszym kraju. Wprawdzie pojawia się u nas sporo tego typu inicjatyw, ale cyfrowy komiks w Polsce jest jeszcze mocno w powijakach. Nie obraziłbym się na naszych polskich e-dystrybutorów, gdyby pojawiło się u nich nieco więcej elektronicznego komiksu. Stworzenie narzędzi do self-publishingu mogłoby w tym pomóc.