Ciekawostki

Co w Internecie robią Polki? Piszą blogi

MS
Maciej Sikorski
4

Czy pod względem stosowania nowych technologii w codziennym życiu odbiegamy do społeczeństw Zachodu? Zależy na jakim polu i z kim porównamy. Niejednokrotnie na AW zauważano, że np. z płatnościami mobilnymi sprawy potoczyły się u nas dość dynamicznie i pozytywnie. Ale czy z szeroko pojętym e-państwem jest równie dobrze? A jak wypadamy na tle innych pod względem używania komputera oraz Internetu? Na to ostatnie pytanie uzyskałem częściową odpowiedź - dotyczy głównie kobiet i... są pewne niespodzianki.

Jednym z największych zaskoczeń tegorocznego IEM był udział kobiet w imprezie, konkretnie jego skala. Na różnych polach. W CS GO panie grały już przed rokiem, ale wówczas był to raczej eksperyment - po roku widać, że sprawa nabiera rumieńców. Więcej w tym profesjonalizmu, widać, że zawodniczki ćwiczą. Jeszcze ciekawsze jest to, że ich widownia jest wymieszana, panowie/chłopcy chętnie oglądali i kibicowali. Wystarczyło chwilę przyjrzeć się widowni, by stwierdzić, że nie siedzą tam przez przypadek - przyszli zobaczyć dobre mecze i dali się wciągnąć.

Jednocześnie było widać dziewczyny i kobiety przy stoiskach z produktami, w sektorze przeznaczonym dla prasy, wśród jutuberów. Panie nie były "ozdobnikiem", jak miało to miejsce (i pewnie ma nadal) na niektórych imprezach technologicznych. Spora w tym zasługa organizatora, który podkreśla, że zmierza w kierunku zaangażowania w wydarzenie obu płci. Zastanawiałem się przy tym, kiedy pojawi się postulat, by do wirtualnego świata CS GO wprowadzić kobiece postaci - póki co panie wcielają się w mężczyzn. Podejrzewam, że to może się zmienić...

Na razie zostawiam IEM i przechodzę do raportu "Agentki Cyfrowej Zmiany: Kompetencje cyfrowe kobiet w Polsce" stworzonego przez Laboratorium Gospodarki Cyfrowej DELab Uniwersytetu Warszawskiego (ośrodek badawczy zajmujący się badaniami w zakresie cyfryzacji społeczeństwa i gospodarki). Czego dowiemy się z raportu? Chociażby tego, że blisko 60% Polek z grupy wiekowej 55+ nigdy nie korzystało z komputera. Nie napiszę, że jestem zaskoczony, ale jednocześnie podkreślę to, o czym kiedyś już pisałem: wprowadzając zmiany, tworząc cyfrowe społeczeństwo nie można zakładać, że wszyscy przyjmą je z otwartymi rękami i szybko się dostosują. Część osób ulegnie pewnie cyfrowemu wykluczeniu i nie można tych ludzi zostawić bez pomocy. Czynności, które wielu z nas wydają się czymś prostym, wręcz naturalnym, innych mogą przerosnąć - wystarczy wspomnieć o korzystaniu z biletomatów. Ten problem trzeba też mieć na uwadze tworząc interfejsy, z których będą korzystały zróżnicowane masy.

Starsze Polki nie korzystają z komputerów i w tych wyliczeniach jesteśmy w ogonie Europy. Ale z młodym pokoleniem jest już znacznie lepiej - aż 88% kobiet w wieku 16-24 korzysta z komputera każdego dnia. Najlepszy wynik w UE - ciekawe.

„Młode Polki nie mają się czego wstydzić względem swoich zagranicznych koleżanek – zarówno w zakresie częstotliwości korzystania z komputerów, jak i Internetu plasują się w europejskiej awangardzie. Sytuacja pogarsza się niestety wraz ze wzrostem wieku badanych kobiet – w grupie 55+ obserwujemy bardzo niewielki poziom kompetencji cyfrowych – zaledwie 22% kobiet starszego pokolenia korzysta z komputera codziennie, aż 58% nigdy tego nie robiło. Podobnie sytuacja wygląda w kwestii Internetu – jedynie 36% kobiet z grupy wiekowej 55% deklaruje korzystanie z Sieci. Jest to niechlubny, najgorszy wynik zaobserwowany w Unii Europejskiej.” – komentuje autorka raportu, socjolożka Justyna Pokojska, ekspert Laboratorium Gospodarki Cyfrowej DELab UW.

Uwagę przyciągają fragmenty raportu odnoszące się do rodzaju aktywności Polek w Sieci. Połowa respondentek poszukuje w Internecie informacji – to raczej nie dziwi. Podobny odsetek wskazał na komunikację ze znajomymi i rodziną. Młode Polki podobno ochoczo podejmują „działania kreatywne”, a to oznacza np. pisanie blogów. I jeśli dłużej się nad tym zastanowić, to faktycznie można dojść do wniosku, że Polki vlogują i blogują. Sam mam kilka znajomych poświęcających czas takim zajęciom – nie są popularnymi szafiarkami, ale od lat działają w Sieci. Piszą o gotowaniu, książkach, fotografii, szyciu. Na tym polu podobno wyróżniają się na tle kobiet z innych państw. Muszę wierzyć autorce raportu, chociaż jednocześnie intryguje mnie, co wpływa na większą aktywność Polek…
Niestety, na innej płaszczyźnie nasze rodaczki przestają błyszczeć:

Polki wypadają blado na tle Europejek, jeśli chodzi o wykorzystanie internetowych narzędzi ułatwiających pracę. Zarówno oprogramowanie online służące do edycji dokumentów, zdjęć czy dyski w chmurzę są przez nie stosunkowo rzadko używane, w wielu kategoriach wypadamy najgorzej wśród wszystkich krajów Unii.

Zastanawiające, ponieważ w polskich biurowcach nie brakuje kobiet – nie są to miejsca zdominowane przez mężczyzn. Sprawa o tyle dziwna, że Polki nie mają ogólnego problemu z usługami online: gdy są one związane z rozrywką, a nie pracą, wyniki są znacznie lepsze, rodaczki chętnie korzystają np. z serwisów streamingowych. Oczywiście dotyczy to przede wszystkim młodych pań, z wiekiem aktywność na tym polu mocno spada.

Na koniec rzecz, która dziwi najbardziej: Polki i Polacy korzystają z e-sklepów rzadziej niż obywatele innych unijnych państw:

Zarówno polskie kobiety jak i mężczyźni w kwestii e-commerce zostają daleko w tyle za swoimi rówieśnikami z krajów „starej Unii”. Największe różnice dotyczą młodych mężczyzn, którzy kupują online o ok. 1/3 rzadziej niż ich zachodnioeuropejscy rówieśnicy. Nieco mniejsza przepaść dzieli młode kobiety od ich koleżanek z krajów „starej piętnastki” – różnica to trochę ponad 15 punktów procentowych. Na szczęście, nie odstajemy bardzo od tzw. New Member State, czyli „nowej Unii”- jedynie młodzież wypada nieco gorzej niż ich zagraniczni rówieśnicy, w starszych grupach wiekowych Polacy robią zakupy nieco częściej niż użytkownicy w krajach ”nowej dwunastki”.

Wyniki, które nie są oczywiste. Mogłoby się wydawać, że m.in. ze względu na niższe ceny zakupy online cieszą się u nas większym zainteresowaniem. Wniosek taki, że e-commerce zdecydowanie ma u nas gdzie rosnąć.

Garść ciekawostek przed świętem Pań. Nie pozostaje nic innego, jak złożyć życzenia - oby odnajdywanie się w cyfrowym świecie było łatwe i przyjemne, a nowe technologie niech pomagają w pracy i nauce. Rozrywkę też mogą zapewniać ;)

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Więcej na tematy:

InternetPolska