Polska

Centralny Port Komunikacyjny to też szansa na więcej szybkich kolei z prędkością powyżej 250 km/h

Grzegorz Ułan
Centralny Port Komunikacyjny to też szansa na więcej szybkich kolei z prędkością powyżej 250 km/h
Reklama

Temat budowy CPK od samego początku wzbudzał kontrowersje i głównie negatywne opinie - że to kolejne wyrzucanie pieniędzy w błoto, że na co, po co to komu, itd. Jednak jak czytam takie informacje jak ta, o rozbudowie kolei, powiem, że zaczyna mi się to podobać.

Business Insider Polska poinformował dziś o planach CPK na rozbudowę siatki połączeń kolejowych związku z budową nowego portu lotniczego, takiej rozbudowy, aby mieszkańcy 100 polskich miast, mogli dostać się na lotnisko w czasie do 2,5 godzin.

Reklama

Co ciekawe, koncept ten już jest dokładnie rozpisany, co do rodzaju torowisk, możliwych prędkości, jakie na nich pociągi będą mogły rozwijać oraz co do konkretnych tras i kierunków (tzw. szprych, które docelowo skomunikują resztę kraju z CPK). Łącznie ma powstać 1600 km linii kolejowych, w większości dwutorowych, na których pociągi będą mogły kursować z prędkością powyżej 250 km/h, pomiędzy 200 a 250 km/h i niewielka cześć z prędkością poniżej 160 km/h.

Piotr Malepszak, p.o. prezesa spółki CPK:

Taki układ jest praktyczny i funkcjonalny w swojej prostocie. Docelowo umożliwi on skomunikowanie nawet odległych od CPK obszarów w atrakcyjnym czasie podróży przy zastosowaniu pociągów jeżdżących z prędkością do 250 km/h.

Jak widać na udostępnionej w materiałach prasowych przez CPK mapce połączeń kolejowych, większość ma być wybudowana przez CPK, nieco mniej pozostawione ma być w gestii spółki PKP PLK, która wybuduje nowe linie albo zmodyfikuje istniejące.

Przyglądając się tej mapce mam wrażenie, że to w większości rozwiąże problem wielogodzinnych podróży po Polsce na niektórych trasach. Rozumiem, że w głównym zamyśle chodzi o skomunikowanie różnych regionów w Polski z CPK dla podróżujących samolotami, ale przecież to też może być punkt przesiadkowy dla podróżujących z jednego krańca Polski na drugi tylko kolejami i to szybkimi. Nie będzie to TGV, ale i tak dużo szybciej się będziemy przemieszczać niż obecnie.

Źródło: Business Insider Polska

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama