Motoryzacja

Stało się, wszystkie baterie z Chevroletów Bolt EV do wymiany

Krzysztof Kurdyła
Stało się, wszystkie baterie z Chevroletów Bolt EV do wymiany
Reklama

Kilka tygodni temu pisałem o największej dotychczas wtopie motoryzacji elektrycznej, sprawie baterii LG Chem z Chevroletów Bolt EV. Wtedy obie firmy próbowały jeszcze walczyć o to, aby nie było potrzeby wymieniać wszystkich ogniw, ale właśnie nastąpiło wywieszenie białej flagi.

Przypomnę, po krótce o co chodzi, Chevrolet Bolt EV to jeden z najpopularniejszych samochodów elektrycznych w Stanach Zjednoczonych i przez chwilę symbol tego, że „stare” firmy motoryzacyjne są w stanie gładko przejść do produkcji elektryków. Niestety dość szybko zaczęły pojawiać się informacje o pożarach kolejnych egzemplarzy, a producent rozpoczął śledztwo, do którego szybko włączono producenta ogniw LG Chem.

Reklama

Okazał się, że problemy wynikają z błędów w procesie produkcji i mogą dotknąć właściwe każdy egzemplarz. Obie firmy próbowały stworzyć oprogramowanie, który pomoże wykrywać uszkodzone baterie, ale koniec końców podjęto decyzję o wymianie wszystkich akumulatorów z Boltów EV, co będzie kosztować minimum 1,8 mld dolarów. Jaki będzie podział kosztów między GM a LG Chem, narazie nie wiadomo.

Cała operacja już trwa, właściciele samochodów są po kolei wzywani do serwisu, gdzie samochód musi zostać przez około dwa dni. Wspomniane oprogramowanie, będące częścią firmware'u samochodu, trafi do Boltów EV w listopadzie i będzie miało za zadanie identyfikować te egzemplarze, w których coś niepokojącego zaczyna się dziać, aby wzywać ich właścicieli do serwisu w pierwszej kolejności.

Na poziomie ogólnym opracowano harmonogram bazujący na szacowanym zagrożeniu dla poszczególnych serii akumulatorów. Chevrolet i LG w toku wewnętrznego śledztwa oceniły, że zależnie od czasu produkcji zagrożenie wystąpieniem usterki mocno się zmienia.

Zalecenia dla właścicieli samochodów, w których baterie nie zostały wymienione, mówiące żeby:
- parkować swoje samochody tylko na zewnątrz,
- nie ładować ich w nocy w miejscach zamkniętych,
- ustawić maksymalny poziom ładowania na 90 procent pojemności baterii.
- nie dopuścić do rozładowania poniżej poziomu określonego zasięgiem 70 mil,
pozostają w mocy.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama