20

Prawie najszybsze kombi świata debiutuje w nowej odsłonie, jeszcze bardziej zadziornej

Audi zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami zaprezentowało nową wersję prawie* najszybszego, seryjnego kombi świata. Nowy RS6 Avant dostał nie tylko jeszcze mocniejszy silnik, ale też sporo zmian z zewnątrz, na czele z nowymi, jeszcze bardziej agresywnymi reflektorami RS Matrix LED.

* prawie najszybszego, bo jak darkdancerr słusznie zauważył w komentarzach, szybsze jest Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo

Audi RS6 Avant – V8 i 600 KM

W przeciwieństwie do wersji S6/S7, które dostępne są z silnikami diesla, RS6 Avant występuje tylko w jednej, najbardziej słusznej odmianie. Do dyspozycji mamy czterolitrowy motor V8 z układem MHEV (miękka hybryda) o mocy 600 KM, czyli o 40 KM większej niż podstawowa wersja w obecnej generacji. Kierowca będzie miał też do dyspozycji 800 Nm momentu obrotowego w szerokim zakresie od 2100 do 4500 obrotów na minutę. To wszystko sprawi, że pomimo masy większej o 140 kg od obecnej generacji (2100 kg) przyśpieszenie do 100 km/h zajmuje tylko 3,6 sekundy (0,3 sekundy lepiej niż obecnie). Prędkość maksymalna to 250 km/h, ale w pakiecie Dynamic wzrasta do 280 km/h, a z Dynamic Plus nawet do 305 km/h.

Układ MHEV to instalacja 48V, która znana jest już z innych silników dostępnych w gamie Audi. Zastosowanie tego rozwiązania pozwala na odzyskiwanie energii podczas hamowania i wykorzystania jej do utrzymania zasilanie całej elektryki, gdy samochód jest w trybie żeglowania. W zakresie prędkości od 55 do 160 km/h silnik może się wyłączyć nawet na 40 sekund, w razie małego obciążenia. MHEV sprawia również, że działanie systemu start/stop jest mniej uciążliwe i nie wytwarza takich wibracji. W celu oszczędzania paliwa działa też tutaj system odłączania cylindrów podczas małego obciążenia. Te wszystkie zabiegi sprawiają, że spalanie może spaść nawet o 0,8l/100 km.

Audi RS6 Avant – rozdział napędu 60/40 i tylna oś skrętna

Napęd przenoszony jest za pośrednictwem ośmiostopniowej przekładni automatycznej na wszystkie cztery koła w stosunku 60/40 (oś tylna/przednia), ale w razie potrzeby, nawet 70% momentu obrotowego może przypaść na oś przednią albo maksymalnie 85% na oś tylną. Mechanizm kontroli trakcji zadba o to, aby najwięcej momentu dostawało koło, które w danym momencie ma największą przyczepność. Dodatkowo można zamówić też mechanizm skrętnych kół tylnej osi. Podczas skrętu obracają się o 5 stopni w kierunku przeciwnym do kół przednich i w ten sposób pozwalają zmniejszyć promień skrętu o 1 metr. Adaptacyjne zawieszenie obniżone jest o 2 cm w stosunku do zwykłego A6, a po przekroczeniu 120 km/h obniża się o kolejny 1 cm.  Natomiast podczas poruszania się z małą prędkością można je podnieść o 2 cm.

W standardzie dostępne są koła w rozmiarze 21 cali o wymiarach 275/35, a w opcji nawet 22 cale (285/30). Za nimi skrywają się stalowe tarcze hamulcowe o średnicy 420 mm z przodu i 370 mm, które opcjonalnie można wymienić na ceramiczne o średnicy 440 mm z przodu. Tarcze ceramiczna są lżejsze o 34 kg, co wydatnie zmniejsza masę nieresorowaną. W opcji dostępne jest też zawieszenie RS plus z adaptacyjnymi amortyzatorami o trzystopniowej regulacji, które połączone są po przekątnej przy pomocy przewodów olejowych. Dzięki temu zapewniają lepszą stabilność w zakrętach. To co może być istotne, teraz przewody nie są schowany pod tylnym zderzakiem, więc w takiej konfiguracji też można zamontować hak do ciągnięcia przyczepy.

Audi chwali się, że nowe RS6 Avant z wersją standardową ma wspólne tylko przednie drzwi, dach oraz tylną klapę. Reszta jest stworzona specjalnie na potrzeby wersji RS i zaprojektowana jeszcze bardziej agresywnie dzięki licznym ostrym kształtom. RS6 Avant jest też o 8 cm szerszy niż A6 Avant. W sprzedaży powinien pojawić się w pierwszym kwartale przyszłego roku. Wtedy też poznamy jego ceny.