Motoryzacja

Elektryczna klasa V. Mercedes konsekwentnie rozbudowuje portfolio i prezentuje EQV!

Kamil Świtalski
Elektryczna klasa V. Mercedes konsekwentnie rozbudowuje portfolio i prezentuje EQV!
0

Pierwszy koncept EQV mogliśmy zobaczyć już w marcu -- na targach w Genewie. Od tego czasu zmieniło się stosunkowo niewiele, ale wszyscy wypatrujący samochodu nareszcie mogą odetchnąć z ulgą. Wczoraj miała miejsce oficjalna światowa premiera Mercedens-Benz EQV, która łączy bezemisyjną mobilność z wygodą, estetycznym wyglądem i wysoką funkcjonalnością.

Pierwszym pytaniem które pojawia się w związku z większością samochodów elektrycznych jest oczywiście zasięg. Tutaj firma mówi o nawet 405 kilometrach, a ponadto obiecuje szybkie ładowanie (od 10 do 85% w niespełna godzinę) oraz maksymalną prędkość 160 km/h. Samochód wyposażony jest w chłodzoną wodą ładowarkę pokładową o mocy 11kW, która pozwala na bezproblemowe ładowanie w domu lub na publicznych stacjach ładowania tamtejszego akumulatora o pojemności użytkowej 90 kWh. Klienci mają możliwość dowolnej konfiguracji miejsc siedzących, dzięki czemu każdy może dostosować nowego Mercedesa EQV do własnych potrzeb. Sprawdzi się zarówno jako mini bus, wygodny transport VIP jak i... po prostu wariant rodzinny. Samochód dostępny będzie w dwóch wariantach rozstawu osi: 3200 lub 3430 mm.

System MBUX cieszy się ogromną popularnością, w EQV został on dodatkowo ulepszony. 10-calowy wyświetlacz posłuży jako centralny punkt do wszystkich ustawień i informacji na temat samochodu. To właśnie tam możemy w mgnieniu oka podejrzeć poziom naładowania akumulatora, zużycie energii czy przewidywany zasięg. Oczywiście nie zabrakło tam również opcji nawigacji i funkcji Mercedes Me Charge czy zmiany trybu jazdy. Miłośnicy sterowania głosowego mają dodatkowe powody do zadowolenia, MBUX można aktywować prostą komendą "Hej Mercedes", a wszystko to dzięki implementacji obsługi języka potocznego. Za pomocą prostych komend możemy podać cel podróży, wykonać połączenie telefoniczne czy zarządzać muzyką. Nie zabrakło również sterowania klimatyzacją i oświetleniem.

Mercedes EQV: dane techniczne

Emisja CO2 0 g/km
Łączne zużycie energii 27,0 kWh/100 km (wstępne dane)1
Zasięg 405 km (wstępne dane)1
Czas ładowania za pomocą Wallbox lub publicznych stacji ładowania (ładowanie AC, 11 kW) <10h
Czas ładowania na stacjach szybkiego ładowania (DC Charging, 110kW) 10-80% poziomu naładowania w <45 min
Układ napędowy Napęd na przednie koła
Moc 150 kW (204 hp)
Maksymalny moment obrotowy 362 Nm
Maksymalna prędkość 160 km/h
Typ akumulatora Litowo-jonowy
Pojemność akumuatra (zainstalowana) 100 kWh
Pojemność akumulatora
(użytkowa)
90 kWh
Długość/szerokość (wraz z lusterkami)/wysokość: 5,140 mm (5,370 mm)
Rozstaw osi 3,200 mm (3,430 mm)
Pojemność bagażnika (w zależności od wyposażenia) 1030 l
DMC 3500 kg

Dodatkowym atutem nowego Mercedesa EQV jest dbanie producenta o to, by zapewnić maksymalne wykorzystanie technicznego zasięgu. Samochód ładuje akumulatory podczas podróży -- gdy hamujemy, obroty mechaniczne zamieniane są na energię elektryczną. To kierowca ma ogromny wpływ na poziom odzyskiwania energii -- i pomagają mu w tym łopatki za kierownicą. Ta po lewej stronie zwiększa siłę rekuperacji, ta po prawej zaś ją zmniejsza. Elektryczny układ napędowy (eATS) znajduje się na przedniej osi, pod dynamicznym przodem samochodu -- gniazdo ładowanie umieszczone zostało na przednim zderzaku, ze względu na możliwie jak najłatwiejsze podłączanie modelu do dostępnych na rynku ładowarek.

Pod względem designu, to... po prostu EQ. Charakterystyczna, awangardowa, estetyka w której utrzymane są te modele pozostała bez zmian -- i tutaj znalazło się miejsce dla przykuwającego uwagę czarnego grilla z chromowanymi żebrami. Firma konsekwentnie buduje swoje portfolio, dokładając do niego nowe samochody i udowadniając, że obrana trzy lata temu ścieżka jak najbardziej ma sens. Po eVito oraz eSprinterze, to pierwszy w ofercie model elektryczny przeznaczony zarówno do celów prywatnych jak i komercyjnych! Ceny oraz dokładna data premiery mają zostać ujawnione na wrześniowych targach Internationale Automobil-Ausstellung.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu