New York Times jest pierwszym dużym medium które zdecydowało się zerwać współpracę z Apple News. Oto powody, jakie przedstawił dyrektor gazety.
Apple News to jednak niewypał? Dyrektor New York Times mówi, dlaczego gazeta wycofała się z platformy
Wychodzi na to, że tradycyjne media wciąż jeszcze nie odnalazły się w skomplikowanej dla nich cyfrowej rzeczywistości. Jednym z (jakby się wydawać mogło) dobrych rozwiązań było wejście w partnerstwo z firmami takimi jak Google czy Apple. W ramach Apple News czytelnicy dostają bowiem spersonalizowane newsy z szeregu interesujących ich mediów. Dla redakcji oznacza to ruch, dla czytelników - wygodny sposób na zapoznawanie się z treściami swoich ulubionych tytułów, a twórcy aplikacji zarabiają na prowizjach np. za subskrypcję. Sytuacja z gatunku win - win - win? No nie do końca. Po latach z uczestnictwa w Apple News rezygnuje jedna z największych amerykańskich gazet - New York Times. Dlaczego?
Apple nie traktuje wydawnictw fair - twierdzi New York Times
Wczoraj przedstawiciel gazety ogłosił, że ze względu na to, iż Apple nie pozwala NYT działać tak, jak się do wydawnictwu podoba, kończy ono współpracę z Apple News.
Podstawą zdrowej współpracy między The Times a platformami jest odsyłanie czytelników czytelników bezpośrednio do naszych czasopism, gdzie mamy kontrolę nad tym, jak prezentowane są nasze treści, jak prowadzone są interakcje z naszymi czytelnikami i gdzie obowiązują nasze zasady biznesowe
- COO New York Times Meredith Kopit Levien
Co tak naprawdę stoi za tym stwierdzeniem - ciężko powiedzieć. W kuluarach mówi się, że kością niezgody pomiędzy firmami był fakt, że dochody NYT w dużej mierze opierają się na subskrypcjach. Jeżeli natomiast czytelnicy kupili subskrypcję za pośrednictwem Apple News (co wymusza Apple), to firma od każdego zakupu potrąca sobie 30 proc. prowizji i jest to zysk, z którego stratą NYT nie mógł się pogodzić, będąc przyzwyczajonym do zgarniania "całej puli". Ktoś w New York Times najwyraźniej policzył, że bardziej im się opłaca działać poza systemem. Powstaje więc pytanie.
Czy New York Times wykonał dobry ruch?
Zarówno Apple, jak i NYT mogą stracić i zyskać na takim ruchu. Apple traci, ponieważ część czytelników lubiących NYT może nie mieć powodu do korzystania z platformy. Poza tym - śladem NYT mogą pójść także inne wydawnictwa, które bazują na subskrypcjach. Times też jednak dużo ryzykuje - Apple News to baza 125 mln czytelników, obok której ciężko przejść obojętnie. Z drugiej jednak strony - uwolnienie się od prowizji Apple i to dodatkowe 30 proc. zysków może być tym, czego firma w tym momencie potrzebuje. Jeżeli jednak czasopismo popadnie w tarapaty finansowe - wygra Apple, ponieważ będzie to znak dla innych, że jeżeli chcą zarabiać, muszą przystać na warunki firm jak Apple.
Jaka będzie przyszłość New York Times - tego nikt nie wie. Jednak warto przyglądać się co robią inne wydawnictwa dostępne przez Apple News. Najbliższe pół roku może być bowiem kluczowym okresem platformy.
Źródło: BusinessInsider
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu