W miniony weekend odbył się II Wielkopolski Rajd Historyczny, w ramach którego osobną klasyfikacją była pierwsza runda Eco Rally, część zawodów Toyota Media Cup. Naszym – dziennikarzy – zadaniem było pokonanie hybrydowymi Toyotami Auris wytyczonych odcinków w systemie rajdów historycznych wraz z ich uczestnikami przy możliwie niskim zużyciu paliwa. Do każdego samochodu – Toyota Auris Hybrid – zasiadało dwóch przedstawicieli redakcji (kierowca i pilot). Antyweb.pl reprezentował Tomasz Niechaj (kierowca), zaś jego pilotem był Mikołaj Jakimowicz (Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar). Załoga ta wygrała Eco Rally! Zapraszam do krótkiej relacji.
Mamy to! Załoga Antyweb.pl i Samar wygrywa Eco Rally w ramach Toyota Media Cup
Niecodzienny rajd!
Rajdy pojazdów historycznych kojarzą się głównie z klasyczną motoryzacją, w której kluczem do zwycięstwa jest regularność przejeżdżanych odcinków. Organizator wytyczając trasę odcinka ustala, z jaką średnią prędkością należy przejechać poszczególne jego etapy. Oczywiście uwzględnione są tutaj ograniczenia prędkości, bowiem rajd odbywa się w normalnym ruchu drogowym. Uczestnicy jadą więc zgodnie z przepisami czerpiąc frajdę z jazdy klasycznymi i często bardzo pięknymi samochodami. Co więc robią nowoczesne auta hybrydowe na rajdzie historycznym? Okazuje się, że to całkiem popularne na świecie połączenie rywalizacji klasycznej motoryzacji z nowoczesnymi, napędzanymi alternatywnymi źródłami energii samochodami. Eco Rally wpisuje się w ten trend.
Toyota Media Cup: Eco Rally
Eco Rally to część Toyota Media Cup – zawodów zorganizowanych dla polskich redakcji zajmujących się szeroko pojętą motoryzacją. Antyweb.pl również został zaproszony do wzięcia udziału w tych zawodach. Eliminacje dzielą się na próby sportowe – Race Challenge – oraz ekonomiczne – Eco Rally. Pierwszym przystankiem było ściganie się na Torze Modlin, w którym nasz reprezentant – Maciej Pawelec – zajął drugie miejsce tuż za etatowym kierowcą rajdowym – Łukaszem Byśkiniewiczem reprezentującym barwy TVN Turbo. Na trzecim miejscu uplasował się szef serwisów motoryzacyjnych Interia.pl. To właśnie z Maciejem przygotowuję materiały na temat sportowych samochodów, np. BMW M2, Hyundai i30 N.
Eco Rally – eliminacja nr 1
Jak już wspomniałem, drugą eliminacją Toyota Media Cup było Eco Rally, które w przeciwieństwie do Race Challenge – skupia się na oszczędności, a nie szybkości. Kluczem do zwycięstwa jest więc uzyskanie jak najniższego zużycia paliwa. Do rywalizacji wykorzystaliśmy samochody Toyota Auris Hybrid w wersji kombi. Załogę stanowiło dwóch przedstawicieli redakcji: zostałem kierowcą, pilotował mnie zaś Mikołaj Jakimowicz, który reprezentował Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Zadania kierowcy raczej nie muszę opisywać, skupię się więc na roli pilota. Trzyma on w ręku Książkę Drogową, w której zapisana jest trasa na zasadzie: „na 3. kilometrze odcinka, przy znaku ustąp pierwszeństwa, skręć w lewo”. To on dba również o prawidłowy czas przyjazdu na punkty kontrolne. Te ostatnie na szczęście nie były kluczowe dla naszej – ekonomicznej – rywalizacji. Nie musieliśmy więc ich tak bardzo pilnować.
Rywalizacja podzielona była na trzy etapy rozgrywane przez dwa dni. Pierwszego dnia do pokonania była trasa o długości 35 km, a po przerwie drugi odcinek o długości blisko 140 km. Drugiego dnia czekał na nas jeden, 90-kilometrowy etap, w przypadku którego – w odróżnieniu od wcześniejszych – narzucony miał limit czasowy i przyznawane były kary. Oto uzyskane przez naszą załogę wyniki:
Rajd historyczny, wrażenia!
Pierwszego dnia do rywalizacji przystąpiłem dosyć luźno. Jechaliśmy z włączoną klimatyzacją, starałem się utrzymywać tempo właściwe dla rajdu historycznego i – co było nieuniknione – popełniliśmy błędy w odczytywaniu trasy. Choć żaden z uczestników Eco Rally nie chciał przyznać się do uzyskanych rezultatów (niemal wszyscy – jak się okazało – zawyżali przez siebie osiągnięte zużycie paliwa ;) ), to po nastrojach rywali zorientowałem się, że drugiego dnia trzeba pojechać na maksimum. Efekt był konkretny: 3,1 l/100 km względem rywali, którzy osiągnęli 3,3 oraz 3,5 l/100 km jadąc sporo wolniej (wartości uzyskane przed przyznaniem kar). Czas przejazdu był bowiem z góry ograniczony i za każde rozpoczęte 5 minut spóźnienia doliczana była kara, której również się nie ustrzegłem. Nasze spóźnienie wyniosło 9 minut (dwa razy mocno pomyliliśmy trasę) za co doliczono nam do ostatniego rezultatu +0,2 l/100 km, podczas gdy najgroźniejsi rywale – ekipa TVN Turbo oraz AutoCentrum wraz z SuperExpress doliczone mieli +0,5 oraz +0,6 l/100 km.
Czwarta załoga, która jechała po raz pierwszy samochodem hybrydowym uzyskała zużycie paliwa: 4,8; 4,7 oraz 4,0 l/100 km odpowiednio na pierwszym, drugim i trzecim odcinku. Choć są to wyniki znacznie wyższe od tych uzyskanych przez pozostałe ekipy, to wciąż są to bardzo niskie wartości! Któż nie chciałby mieć zużycia paliwa w okolicach 4-5 litrów na 100 km głównie w ruchu miejskim lub w mniejszych miejscowościach? Widać też wyraźnie, że już po kilkudziesięciu kilometrach można nauczyć się jeździć bardzo oszczędnie autem hybrydowym jakim jest Toyota Auris Hybrid. Progres z 4,8 na 4,0 l/100 km na dystansie kilkudziesięciu kilometrów jest naprawdę imponujący!
Na koniec
Z tego miejsca chciałem podziękować koleżankom i kolegom za zaciętą i emocjonującą rywalizację! Już w przyszłym tygodniu odbędzie się drugi etap Race Challenge, tym razem na Torze Łódź. Druga eliminacja Eco Rally zaplanowana jest na ostatnie dni sierpnia.
Ciekawostka: w związku z wprowadzonymi ostatnio stawkami za szybkie ładowanie aut elektrycznych na stacjach GreenWay, opłacalność użytkowania aut elektrycznych – w pewnych scenariuszach użytkowania – mocno spadła. Korzystając z szybkiej ładowarki, każde 100 km będzie kosztowało około 33 zł (2,36 zł za 1 kWh) - oszczędna jazda. Dla porównania, analogiczny koszt przejechania 100 km dla zużywającej 3,5 l/100 km Toyoty Auris Hybrid wyniesie 17,5 zł.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu