Felietony

Allegro nie zastanawia się już jak mocno bić, tylko gdzie

Grzegorz Marczak
Allegro nie zastanawia się już jak mocno bić, tylko gdzie
Reklama

Allegro nie odpuści Google, zarówno CEO Allegro jak również były inni przedstawiciele firmy w rozmowie ze mną podczas konferencji e-nnovation jasn...


Reklama

Allegro nie odpuści Google, zarówno CEO Allegro jak również były inni przedstawiciele firmy w rozmowie ze mną podczas konferencji e-nnovation jasno określili swoje stanowisko. Właściwie nie zastanawiają się już czy warto tylko gdzie i jak mocno mogą "uderzyć"

Przypomnę, że serwis ogłoszeniowy tablica.pl został kilka miesięcy temu ręcznie odfiltrowany z wyników wyszukiwania. Sytuacja ta trwa do dziś. Google wymaga ponoć aby Allegro usunęło linki ze stron, które wskazują konkretne ogłoszenia na tablica.pl. Allegro nie jest w stanie tego zrobić z tego względu, że są to ponoć prywatne strony użytkowników serwisu, którzy w ten sposób "reklamują" swoje ogłoszenia.

Sytuacja jest więc patowa, Google wydaje się być nieuległe, a Allegro nie ma natomiast szans wpłynąć na nieswoje zasoby w sieci.

Według Allegro sprawa ta jednak ma drugie dno - wszyscy przedstawiciele tej firmy, z którymi rozmawiałem twierdzą, że Google manipulując wynikami wyszukiwania (szczególnie jeśli chodzi o produkty z kategorii e-commerce) robi to celowo budując miejsce dla swoich usług i produktów. Byłem szczerze mówiąc zaskoczony tak stanowczym stanowiskiem. Allegro jest jednak mocno zdeterminowane aby walczyć o swoje. Sytuacja z Tablica.pl mogła by się równie dobrze przydarzyć głównemu portalowi - wtedy jednak byłoby naprawdę dramatycznie.

Rozmawiając z Grzegorzem Wójcikiem dowiedziałem się, że Allegro zastanawia się teraz gdzie zaatakować - ich zdaniem Google wykorzystuje swoją pozycję i potrzebna jest interwencja. Pytanie tylko czy robić to na poziomie lokalnym czy też na poziomie Unii Europejskiej, gdzie teraz coraz aktywniej działają jeśli chodzi o branżę e-commerce.

Podczas rozmowy z obecnym CEO Allegro Heinem Pretoriusem zapytałem czy starczy im determinacji do wspomnianych powyżej działań w przypadku kiedy problem tablica.pl zostanie rozwiązany. Hein odpowiedział, że tak i nie ma znaczenia co się za chwilę stanie z tablica.pl i nie ustąpią nawet w przypadku gdyby oznaczało to ryzykowaniem pozycji Allegro.pl w Google. Hein wyglądał na bardzo zdeterminowanego w tej kwestii nie dopuszczając już właściwie innych scenariuszy niż stanowcze sprzeciwienie się i przeciwdziałanie praktykom Google.

Oczywiście zaangażowanie Allegro wynika z faktu, że "zły dotyk" Google poczuli na własnej skórze. Dla innych walczących z tym samym problemem jest to z pewnością dobra wiadomość bo Grupa Allegro to dobry i silny sojusznik. Pytanie czy zainteresowali by się problemem gdyby nie tablica.pl? Czy faktycznie podejmą działania czy też wszystkie te "głośne wypowiedzi" były jedynie po to aby Google o nich usłyszało.

Reklama

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama