Polska

64% Polaków nie słyszało nigdy o Black Friday ani o Czarnym Piątku

Grzegorz Ułan
64% Polaków nie słyszało nigdy o Black Friday ani o Czarnym Piątku
13

Halloween czy Walentynki pojawiły się w Polsce w latach 90-tych ubiegłego wieku, to dużo czasu na zakorzenienie się w zwyczaju i to się udało. W przypadku Black Friday czy Cyber Monday to stosunkowo nowe w Polsce zjawiska i okazuje się, że nie są jeszcze aż tak popularne wśród polskich konsumentów.

Z przeprowadzonego przez Gfk badania wynika, że 2/3 polskich konsumentów nie słyszało nigdy o takim określeniu jak Black Friday czy Czarny Piątek, a rok temu z promocyjnych zakupów w tym dniu skorzystało tylko 12% badanych. W tym roku odsetek ten może być większy, ale też nie robi szału, bo 23%, 61% nie planuje dokonywać z tej okazji zakupów.

Przenieśmy się na chwilę do innego badania Gemiusa, który sprawdził rzeczywisty wzrost popularności platform zakupowych w Black Friday czy Cyber Monday w ubiegłym roku

Tu okazuje się, że rzeczywiście jakiegoś wielkiego skoku nie było, sklepy internetowe odwiedziło w ten dzień o 1 mln internautów więcej niż wynosiły średnie odwiedziny w pozostałe dni miesiąca, a jeszcze mniejsza popularnością cieszył się Cyber Monday.

Emil Pawłowski, ekspert Gemiusa:

Badanie Gemius/PBI potwierdza, że w 2016 roku w czarny piątek ruch w serwisach e-commerce był o około 20-25 proc. większy niż w inne piątki w tym okresie. Widać, że promocje przygotowane na ten dzień mają wpływ na zachowania konsumentów. Nie oznacza to jednak, że czarny piątek jest czymś, co Polacy postrzegają w sposób wyjątkowy. Polscy konsumenci traktują promocje czarnego piątku jak wszystkie inne okazje cenowe w roku. Aby powtórzyć skalę zjawiska zza oceanu, brakuje w Polsce Święta Dziękczynienia. Brak wolnego od handlu dnia na miesiąc przed gwiazdką powoduje, że promocje nie trafiają w rytm zakupowy Polaków. Może dlatego właśnie w tym roku na przykład sklep RTV Euro AGD promuje czarny tydzień, a nie czarny piątek.

Patrząc na oba te badania można przypuszczać, że w tym roku ruch w tych serwisach powinien być jeszcze wyższy, bo podwoił się prawie odsetek osób deklarujących polowanie na zniżki w Black Friday, ale czy będzie na tyle znaczący, by można było mówić już u nas o szaleństwie zakupowym w tym dniu podobnym jak w innych krajach? Z pewnością w niektórych popularnych kategoriach tak, na przykład jeśli chodzi o telewizory.

W Wielkiej Brytanii tydzień, w którym wypada Black Friday generuje sprzedaż większa niż w tygodniu bezpośrednio przed Bożym Narodzeniem, podobnie jest w Hiszpanii, Francji, Niemczech czy Włoszech, z tym że tylko w przypadku produktów RTV. W Polsce w tygodniu kończącym się Czarnym Piątkiem, porównując go z tygodniem poprzedzającym zaobserwowano 60% wzrost sprzedaży telewizorów, jeśli chodzi o ilość sprzedanych sztuk i 50% wzrost wartości tej sprzedaży.

Jakie branże mogą jeszcze liczyć na wzrosty sprzedaży w tym dniu? Oprócz RTV w czołówce widzimy odzież i obuwie oraz artykuły wyposażenia wnętrz, kuchni, czyli AGD. Spory odsetek deklaruje też zakup kosmetyków w promocyjnych cenach w tym dniu.

Tradycyjnie na Antyweb również będziemy się dzielić z Wami promocjami udostępnianymi w Black Friday. Zapraszamy więc firmy i sklepy, które w tym dniu będą sypały swoimi promocjami do zgłaszania ich do nas. W najbliższy piątek uruchomimy specjalną podstronę, gdzie będziemy się dzielić nimi przez cały dzień, prezentując najlepsze oferty dostępne w polskiej sieci.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu