Cupra Leon to samochód o sportowym charakterze (nawet 4,9 s od 0 do 100 km/h), który oferowany jest w wielu wersjach. Są hybrydy Plug-In z bardzo niskim zużyciem paliwa (1,2-1,4 l/100 km WLTP), są wersje w pełni spalinowe z docenianym 2.0 TSI, można też wybierać między zadziornym hatchbackiem, a praktycznym kombi (Sportstourer). Jest też wersja 4Drive z napędem na wszystkie koła, która zapewnia maksimum trakcji nawet w warunkach zimowych.
310 KM? 1,3 l/100 km? Praktyczne kombi? Cupra Leon we wszystkich smakach
Od czasu wydzielenia sportowej marki Cupra, Leon nabrał jeszcze więcej charakteru. Stał się też bardziej dostępny ze względu na znaczące poszerzenie palety silnikowej w ramach tego modelu. Dopracowane, sportowe zawieszenie i unikalne dla marki Cupra dodatki można teraz połączyć z napędem hybrydowym typu Plug-In, który zapewnia nie tylko świetne osiągi, ale też niskie zużycie paliwa w typowym, codziennym użytkowaniu. Czym charakteryzują się poszczególne odmiany?
300 lub 310 KM i nawet 4,9 s do 100 km/h
Cupra Leon w odmianie z najmocniejszym wariantem silnika 2.0 TSI to oczywiście opcja o najwyższych osiągach. Do wyboru jest: hatchback 2.0 TSI 300 KM DSG, (0-100 km/h w 5,7 s), praktyczny Sportstourer z tym samym napędem (0-100 km/h w 5,9 s) oraz rodzynek w postaci czteronapędowej i wzmocnionej odmiany: Cupra Leon Sportstourer 2.0 TSI 310 KM DSG 4Drive, któremu przyspieszenie do 100 km/h zajmuje zaledwie 4,9 s!
Świetne osiągi muszą iść w parze z dopracowanym podwoziem. Przeniesienie tak dużej mocy na drogę to duże wyzwanie i konieczne jest zastosowanie odpowiedniej geometrii zawieszenia i opon o wysokiej przyczepności. Sportowe zawieszenie z adaptacyjnymi amortyzatorami i stabilizatorami jest standardem Leona 2.0 TSI 300/310 KM. W trybie Cupra zawieszenie utwardza się, zapewnia maksimum trakcji i redukuje wychyły nadwozia na szybko pokonywanych zakrętach. Z drugiej strony, po przełączeniu w tryb komfortowy można liczyć na zdecydowanie więcej niż tylko sensowne wybieranie nierówności na drodze, co umożliwia realizację praktycznego charakteru Leona, szczególnie w przestronnej odmianie Sportstourer.
Optymalnym rozdzieleniem mocy między przednie koła napędowe zajmuje się sportowy mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (VAQ), który kieruje moment obrotowy do koła o większej przyczepności. Diametralnie poprawia to trakcję na wyjściu z zakrętu, kiedy to wewnętrzne koło jest odciążone i bez takiego mechanizmu różnicowego to właśnie ono otrzymałoby większość generowanej przez silnik mocy.
Progresywne wspomaganie układu kierowniczego to kolejny element odpowiedzialny za unikalny, sportowy charakter Cupra Leona. W środkowym położeniu zapewnia on wysoką precyzję, co poprawia stabilność samochodu przy dużych (np. autostradowych) prędkościach. Z kolei, podczas sprawnego pokonywania ciasnego ronda nie trzeba przekładać rąk na kierownicy – można pozostać w ustawieniu „za piętnaście trzecia”, co oczywiście poprawia komfort jak i kontrolę nad samochodem.
Z silnikiem 2.0 TSI nieodłącznie związane jest wyjątkowe brzmienie wzmocnione m.in. przez dopasowany układ wydechowy z wieloma końcówkami – szczególnie mocno zaznaczone w trybie jazdy „Cupra”.
Cupra Leon może być też wyposażony w wyczynowe hamulce Brembo, które nie tylko skracają drogę hamowania. Przydadzą się też gdy zechcemy zabrać Cuprę tam gdzie czuje się świetnie czyli na tor wyścigowy, gdzie dobre wyczucie i powtarzalność podczas hamowania są równie ważne jak wysokie osiągi jednostki napędowej.
Praktyczne i sportowe kombi: Cupra Leon Sportstourer
Jeśli sportowe osiągi mają iść w parze z praktycznym charakterem samochodu, to wymagania te spełnia Cupra Leon Sportstourer. Po pierwsze ma bardzo pojemny bagażnik: nawet 620 litrów, po drugie ma o kilka milimetrów więcej miejsca dla pasażerów jadących z tyłu, a wreszcie po trzecie: oferowany jest w 5 odmianach napędowych: od hybrydy o mocy 204 KM, przez dwie wersje 245 KM (e-Hybrid oraz 2.0 TSI), aż po 310-konną odmianę z napędem na cztery koła.
To co jednak istotne: mamy do czynienia z równie zaawansowanym zawieszeniem o dużej rozpiętości działania (adaptacyjne amortyzatory) i progresywnym układem kierowniczym. Można więc liczyć na równie dobrą zwinność w zakrętach, co wynika również ze stosunkowo niskiej masy Leona (~1600 kg wraz z kierowcą).
Z drugiej zaś strony powiększony bagażnik, większa przestrzeń pasażerska, tryb komfortowy zawieszenia, praktyczne dodatki jak mocowania Isofix, nowoczesne systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy sprawiają że Cupra Leon rzeczywiście dobrze sprawdzi się w codziennym użytkowaniu, także z punktu widzenia rodziny z dziećmi.
Wyjątkowo ciekawą opcją jest połączenie rodzinnego charakteru samochodu Cupra Leon Sportstourer i właściwymi dla marki Cupra osiągami z niskim zużyciem paliwa i ekologicznym charakterem hybrydy Plug-In. Opcje są cztery: e-Hybrid 204 KM DSG, e-Hybrid 245 KM DSG w wersji Sportstourer oraz… analogicznie w klasycznej odmianie hatchback.
Cupra Leon i 1,2-1,4 l/100 km
Hybrydowy napęd typu Plug-In (PHEV) to nowość w gamie samochodów sygnowanych logo Cupra. To połączenie sportowych osiągów z ekologicznym i oszczędnym charakterem napędu hybrydowego z dodatkowym, elektrycznym silnikiem i pojemnym zestawem akumulatorów (12,8 kWh). Tak skonfigurowany Leon może przejechać 56-63 km w trybie bezemisyjnym (bez włączania jednostki spalinowej), a to oznacza że typowe, codzienne podróżowanie może odbywać się bez zużycia paliwa. Przekłada się to oczywiście na niskie koszty codziennego dojazdu do biura – zwykle to do 50 km dziennie – wynoszące około 7 zł co stanowi ponad 3-krotnie mniejszy wydatek niż w przypadku klasycznego, spalinowego napędu.
Cały układ napędowy został tak zaprojektowany, by zapewnić maksimum wydajności nawet po pozornym wyczerpaniu energii w akumulatorach (brak zasięgu czysto elektrycznego). Pełna moc – 204 lub 245 KM – dostępna jest także wtedy i czas przyspieszenia jest równie dobry. System przechodzi wówczas do trybu działania jak klasyczna hybryda odzyskując energię podczas hamowania, co pozwala m.in. na pełzanie w miejskim korku z wyłączonym silnikiem spalinowym i aktywną klimatyzacją, co oczywiście zmniejsza zużycie paliwa i zwiększa komfort podróżowania.
Deklarowane zużycie paliwa – zależnie od wersji Leona: 1,2-1,3 lub 1,3-1,4 l/100 km – wynika z faktu, że część codziennego dystansu przejedziemy w trybie czysto elektrycznym. Nawet na dystansie 75 kilometrów realne zużycie paliwa może być mniejsze niż 1 l/100 km, gdyż z aktywnym silnikiem spalinowym przejedziemy nie więcej niż 15 km.
Napęd hybrydowy typu Plug-In umożliwia więc codzienne, w pełni elektryczne podróżowanie z brakiem ograniczeń w kwestii wyjazdu na drugi koniec kraju. Wciąż mamy więc bak paliwa, który można szybko uzupełnić na stacji benzynowej i pokonać kolejne kilkaset kilometrów.
Silnik elektryczny w układzie napędowym ma jeszcze jedną zaletę: natychmiastową reakcję na gwałtowne dodanie gazu. Przekazuje on moc na koła jeszcze wtedy nim turbosprężarka jednostki spalinowej się rozkręci. Chodzi oczywiście o ułamki sekundy, ale na eliminacji takich opóźnień polega sekret sportowego charakteru marki Cupra.
Która wersja?
Choć na pierwszy rzut oka wydawać się może, że Cupra Leon hatchback z 2.0 TSI 300 KM to najciekawsza opcja na sportowe auto tej klasy, to trudno odmówić kompetencji odmianie Sportstourer, która w odmianie 2.0 TSI 310 KM 4Drive nie dość, że ma lepsze osiągi to jest wyraźnie bardziej praktyczna. Jeśli zaś priorytetem jest redukcja kosztów codziennego podróżowania bez utraty sportowego charakteru i zwinności marki Cupra, to Leon w odmianie e-Hybrid doładowywanej z gniazdka możemy liczyć na połączenie tych dwóch światów.
Materiał powstał we współpracy z marką CUPRA
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu