66

Prawie milion Polaków więcej niż rok temu słucha radia FM w aucie. Spotify nie działa?

Kolejny raport ze słuchalności radia FM w Polsce i kolejne rekordy. Zastanawiający jest fakt, że słuchalność rośnie we wszystkich kanałach, również w samochodach. Te są przecież coraz nowsze, umożliwiają podłączenie do Spotify i inne rozwiązania, ale Polacy nadal wolą słuchać w aucie tradycyjnych rozgłośni radiowych, głównie są to mężczyźni.

Jestem fanem radia FM o wczesnych lat dziecięcych, zostało mi to do dziś, mimo spadku jakości największych rozgłośni nie mogę sobie wyobrazić dnia pracy bez radia FM w tle, podobnie przed zaśnięciem. Okazuje się, że ma tak większość Polaków, którzy nie rozstają się radiem przez cały tydzień.

Każdego dnia radia FM słucha 21,8 mln Polaków, w weekendy 20,2 mln, a od poniedziałku do piątku aż 22,4 mln. Największe wzrosty zanotował zwyczaj słuchania radia FM w samochodzie, aż o 836 tysięcy słuchaczy więcej niż w 2017 roku i w dni powszednie w pracy – o 211 tysięcy.

Szczególnie warto zwrócić uwagę na rekordową słuchalność radia w samochodzie, która w dni powszednie przekroczyła 12 mln słuchaczy i jest o krok od wyprzedzenia głównego miejsca słuchania radia w Polsce jakim od lat pozostaje dom. Ta detronizacja może się dokonać już w 2019 r. Najpewniej dojdzie do niej, jeśli dynamika wzrostu słuchaczy w samochodzie w 2018 r. (wzrost o 7,5 proc. w dni powszednie) utrzyma się na podobnym poziomie także w 2019r.

Patrząc na wykres godzinowy, wyraźnie widać wzrosty w słuchaniu radia FM w samochodzie w godzinach dojazdów i powrotów z pracy, pomiędzy góruje czas na słuchanie go w pracy.

Niemniej liczba słuchaczy w pracy jest niewspółmierna do liczby słuchaczy radia w aucie i w domu, te opcje dzielą między siebie praktycznie całość statystyk. Wzrasta też średni czas słuchania radia na słuchacza, w 2018 roku wyniósł on 4,32h dziennie, najdłużej słuchamy go w pracy, w domu połowę krócej.

Jak ten czas słuchania rozkłada się w ciągu dnia? Najwięcej słuchaczy jest około godziny 8:00 – 9,6 mln, na zwyczajowy czas pracy do 16:00 liczba ta oscyluje poniżej 8 mln słuchaczy każdej godziny. Rozkład godzinowy w 2018 roku praktycznie nie różnie się od tego rok wcześniej.

Ciekawie układa się podział na płeć, jedynie nieco ponad 30% kobiet słucha radia w samochodzie, kiedy mężczyzn jest dokładnie połowa. Proporcje te odwracają się w przypadku słuchania radia FM w domu, kiedy to więcej kobiet lubi go posłuchać w zaciszu domowym.

Jak z lojalnością? Ponad połowa słuchaczy radia FM jest wierna jednej stacji, 83,2% słucha nie więcej niż dwóch stacji, prawdopodobnie jedna stacja dla nich jest czysto informacyjna, druga do słuchania muzyki.

A jakich stacji fm słuchaliśmy najchętniej w zeszłym rokiem w porównaniu z 2017 rokiem? To porównanie odpowie Wam na to pytanie dokładnie, zaskoczenia od lat tu nie ma, no chyba, że spadająca na łeb na szyje słuchalność stacji publicznego radia, ale w perspektywie 2017/2018 roku nie jest to tak widoczne.

Ogólnopolskie stacje radiowe październik – grudzień 2017 październik – grudzień 2018
Radio RMF FM 26,60% 26,00%
Radio ZET 12,40% 12,70%
Jedynka – Program 1 Polskiego Radia 6,90% 5,90%
Trójka – Program 3 Polskiego Radia 6,10% 5,60%
VOX 3,80% 4,00%
Radio TOK FM 2,00% 2,10%
AntyRadio 1,90% 1,80%
Radio Maryja 1,90% 1,80%
RMF Classic 1,30% 1,70%
Dwójka – Program 2 Polskiego Radia 0,60% 0,60%
Polskie Radio 24 / do 2016-08 Czwórka – Program 4 Polskiego Radia 0,60% 0,60%
Radio Muzo.fm / do 2014-09 Radio PiN 0,30% 0,30%

 

Źródło: I Love Radio.
Foto: Photo: Wavebreakmedia/Depositphotos.