Kolejny raport ze słuchalności radia FM w Polsce i kolejne rekordy. Zastanawiający jest fakt, że słuchalność rośnie we wszystkich kanałach, również w samochodach. Te są przecież coraz nowsze, umożliwiają podłączenie do Spotify i inne rozwiązania, ale Polacy nadal wolą słuchać w aucie tradycyjnych rozgłośni radiowych, głównie są to mężczyźni.
Prawie milion Polaków więcej niż rok temu słucha radia FM w aucie. Spotify nie działa?
Jestem fanem radia FM o wczesnych lat dziecięcych, zostało mi to do dziś, mimo spadku jakości największych rozgłośni nie mogę sobie wyobrazić dnia pracy bez radia FM w tle, podobnie przed zaśnięciem. Okazuje się, że ma tak większość Polaków, którzy nie rozstają się radiem przez cały tydzień.
Każdego dnia radia FM słucha 21,8 mln Polaków, w weekendy 20,2 mln, a od poniedziałku do piątku aż 22,4 mln. Największe wzrosty zanotował zwyczaj słuchania radia FM w samochodzie, aż o 836 tysięcy słuchaczy więcej niż w 2017 roku i w dni powszednie w pracy - o 211 tysięcy.
Szczególnie warto zwrócić uwagę na rekordową słuchalność radia w samochodzie, która w dni powszednie przekroczyła 12 mln słuchaczy i jest o krok od wyprzedzenia głównego miejsca słuchania radia w Polsce jakim od lat pozostaje dom. Ta detronizacja może się dokonać już w 2019 r. Najpewniej dojdzie do niej, jeśli dynamika wzrostu słuchaczy w samochodzie w 2018 r. (wzrost o 7,5 proc. w dni powszednie) utrzyma się na podobnym poziomie także w 2019r.
Patrząc na wykres godzinowy, wyraźnie widać wzrosty w słuchaniu radia FM w samochodzie w godzinach dojazdów i powrotów z pracy, pomiędzy góruje czas na słuchanie go w pracy.
Niemniej liczba słuchaczy w pracy jest niewspółmierna do liczby słuchaczy radia w aucie i w domu, te opcje dzielą między siebie praktycznie całość statystyk. Wzrasta też średni czas słuchania radia na słuchacza, w 2018 roku wyniósł on 4,32h dziennie, najdłużej słuchamy go w pracy, w domu połowę krócej.
Jak ten czas słuchania rozkłada się w ciągu dnia? Najwięcej słuchaczy jest około godziny 8:00 - 9,6 mln, na zwyczajowy czas pracy do 16:00 liczba ta oscyluje poniżej 8 mln słuchaczy każdej godziny. Rozkład godzinowy w 2018 roku praktycznie nie różnie się od tego rok wcześniej.
Ciekawie układa się podział na płeć, jedynie nieco ponad 30% kobiet słucha radia w samochodzie, kiedy mężczyzn jest dokładnie połowa. Proporcje te odwracają się w przypadku słuchania radia FM w domu, kiedy to więcej kobiet lubi go posłuchać w zaciszu domowym.
Jak z lojalnością? Ponad połowa słuchaczy radia FM jest wierna jednej stacji, 83,2% słucha nie więcej niż dwóch stacji, prawdopodobnie jedna stacja dla nich jest czysto informacyjna, druga do słuchania muzyki.
A jakich stacji fm słuchaliśmy najchętniej w zeszłym rokiem w porównaniu z 2017 rokiem? To porównanie odpowie Wam na to pytanie dokładnie, zaskoczenia od lat tu nie ma, no chyba, że spadająca na łeb na szyje słuchalność stacji publicznego radia, ale w perspektywie 2017/2018 roku nie jest to tak widoczne.
Ogólnopolskie stacje radiowe | październik - grudzień 2017 | październik - grudzień 2018 |
Radio RMF FM | 26,60% | 26,00% |
Radio ZET | 12,40% | 12,70% |
Jedynka – Program 1 Polskiego Radia | 6,90% | 5,90% |
Trójka – Program 3 Polskiego Radia | 6,10% | 5,60% |
VOX | 3,80% | 4,00% |
Radio TOK FM | 2,00% | 2,10% |
AntyRadio | 1,90% | 1,80% |
Radio Maryja | 1,90% | 1,80% |
RMF Classic | 1,30% | 1,70% |
Dwójka – Program 2 Polskiego Radia | 0,60% | 0,60% |
Polskie Radio 24 / do 2016-08 Czwórka – Program 4 Polskiego Radia | 0,60% | 0,60% |
Radio Muzo.fm / do 2014-09 Radio PiN | 0,30% | 0,30% |
Źródło: I Love Radio.
Foto: Photo: Wavebreakmedia/Depositphotos.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu