47

Allegro już prawie w całości wyeliminowało mechanizm unikania prowizji i sprzedawania poza platformą

Agencja IRCenter.com udostępniła nam swój najnowszy raport „Ścieżki zakupowe on-line w Polsce 2020”, z którego dowiadujemy się sporo o preferencjach Polaków w swoich wyborach przy zakupie produktów dostępnych w sieci.

Jeszcze kilka lat temu, dogadywanie się poza aukcją sprzedawców z kupującymi na zakup produktów oferowanych na Allegro był dość powszechny. Sprzedawca unikał w ten sposób prowizji od sprzedaży, w zamian kupującym oferował nieco niższą cenę w swoim sklepie internetowym. Najnowszy raport IRCenter.com pokazuje, że to już nie działa albo działa w minimalnym stopniu.

Tak naprawdę ciężko ocenić czy to zasługa ograniczeń jakie Allegro wprowadziło w kontaktowaniu się pomiędzy sprzedającym a kupującym, czy w dużej mierze wpływ na to miał Program Ochrony Kupujących. Niemniej sprawdźmy, jak to wygląda obecnie.

Przeczytaj również: Allegro będzie banować konta za handel poza aukcjami

Twórcy badania porównali ścieżki zakupowe Polaków rok wcześniej w 2019 roku, do tegorocznych wyborów internautów, trzeba więc wziąć tu pod uwagę wpływ epidemii na nieco inne tegoroczne wyniki.

Warto podkreślić, że sytuacja epidemiologiczna w kraju i na świecie znacząco wpłynęła na zakupy on-line, ponieważ prawie co czwarty konsument zdecydował się na zakupy w Internecie ze względu na COVID-19. Pandemia przyczyniła się do wzrostu zakupów on-line, ale czasem była też powodem rezygnacji z zakupów. 10% spośród osób, które zrezygnowały z zakupu zrobiło to ze względu na sytuację epidemiologiczną.

Co mogło być tego przyczyną? Osobiście wydaje mi się, że to obawy związane z odbiorem towarów zakupionych w sieci, które dostarczali kurierzy narażeni na kontakt z wieloma klientami. Nie wszystkie zakupy możliwe były z odbiorem w Paczkomatach, które w ostatnim czasie uchodzą za bezpieczniejsze z uwagi na zdalne otwieranie skrytek.

Zaczynamy od podstawy zakupów internetowych, czyli w jakim miejscu nasza ścieżka zakupowa najczęściej się rozpoczyna. Okazuje się, że największy odsetek internautów swoje zakupy w sieci rozpoczyna od platform sprzedażowych – 34%, z czego zdecydowana większość, bo 94% stanowi platforma Allegro. Co więcej, klienci który mają wykupiony pakiet Allegro Smart! o 35% częściej wybierają Allegro. Jednak tu też musimy pamiętać, że w okresie pandemii Allegro kilkukrotnie przedłużało darmowy dostęp do tego pakietu.

Ponad połowę mniej konsumentów zaczyna swoje zakupy w sieci od sklepów internetowych (wzrost o 1 p.p. w porównaniu z rokiem ubiegłym), dalej mamy sklepy online producentów (-1 p.p), Google (-1 p.p) czy porównywarki cenowe (-1 p.p.)

Jako, że Google wydaje się naturalnym wyborem przy wyszukiwaniu, twórcy badania sprawdzili, co decyduje o rozpoczęciu ścieżki zakupowej w tej wyszukiwarce, a co na Allegro. I tak, na Allegro najczęściej sprawdzamy ceny interesujących nas produktów, ich rodzaje i szczegółowe dane. Z kolei na Google oprócz sprawdzania cen dominuje jeszcze chęć poznania opinii o danych produktach.

Nie ma przy tym jakichś znaczących różnic pomiędzy produktami znalezionymi na Allegro i Google, jeśli chodzi o czas na podjęcie decyzji o ich zakupie. Najczęściej decyzja ta zajmuje 1-2 dni, tak odpowiedziało odpowiednio 42% i 44% internautów.

I tu, przechodzimy już do tytułowego zagadnienia. Powyższe dane pokazują, że internauci, którzy rozpoczynają ścieżkę zakupową od Allegro w zdecydowanej większości dokonują zakupu wybranych produktów właśnie w tym samym miejscu. Jedynie 11% decyduje się na ich zakup w sklepie internetowym i wcale nie jest powiedziane, że w sklepie należącym do sprzedawców, u którego dane produkty znaleźli na Allegro. Więc tu też możemy przypuszczać, że odsetek osób, które w ten czy inny sposób dogaduje się jeszcze ze sprzedawcami na Allegro na sprzedaż poza platformą jest jeszcze mniejszy.

Zdecydowanie mniejsze dotarcie Allegro ma przy zakupach rozpoczętych w wyszukiwarce Google, tutaj zdecydowanie lepiej radzą sobie sklepy internetowe.

Znamy już najpopularniejsze ścieżki zakupowe, na koniec sprawdźmy na jakich urządzeniach ona przebiega. 40% internautów zaczyna ją na urządzeniach mobilnych, ale finalizacji zakupów dokonuje 35%, więc nadal w większości wygodniejszym urządzeniem do kończenia zakupów jest komputer.


Dane wykorzystane w infografice pochodzą z niezależnego badania przeprowadzonego przez firmę badawczą IRCenter.
Metoda badania: CAWI
Grupa respondentów: 4094 internautów
Charakterystyka grupy: internauci, którzy w ciągu ostatnich 3 miesięcy decydowali o zakupie produktu, korzystając przy tym z Internetu
Data badania: 15 kwietnia – 2 maja 2020 r.