Felietony

Zakupy w polskim supermarkecie za pomocą kodów QR i aplikacji mobilnej? Czemu nie!

Kamil Mizera
Zakupy w polskim supermarkecie za pomocą kodów QR i aplikacji mobilnej? Czemu nie!
Reklama

Robienie zakupów spożywczych przez Internet jest wciąż dość mało popularne w Polsce. Choć coraz więcej sieciówek zaczyna oferować tego typu usługę prz...


Robienie zakupów spożywczych przez Internet jest wciąż dość mało popularne w Polsce. Choć coraz więcej sieciówek zaczyna oferować tego typu usługę przed nimi stoi prawdziwe wyzwanie w postaci zmiany przyzwyczajeń konsumenckich wśród Polaków, którzy jeszcze niechętnie kupują produkty żywieniowe przez strony internetowe. Tymczasem w Poznaniu ruszył ciekawy projekt badawczy, w którym zakupy robi się za pomocą aplikacji mobilnej i kodów QR.

Reklama

Projekt ten powstał przy współpracy sieci supermarketów Piotr i Paweł, Instytutu Logistyki i Magazynowania, Krajowego Integratora Płatności – Transferuj.pl oraz firmy AMS. Jego celem jest zbadanie, czy rozwiązania mobilne mogą zmienić sposób funkcjonowania handlu detalicznego. „Uwolnij Czas. Przygotuj Telefon na Rewolucję”, bo tak nazywa się akcja, na razie przeprowadzana jest tylko w Poznaniu i okolicach.


Na czym polega? Otóż w mieście rozwieszono specjalne plakaty z ofertą supermarketu Piotr i Paweł. Przy konkretnych kategoriach produktów znajdują się kody QR. Aby móc je wykorzystać do zrobienia zakupów należy posłużyć się specjalnie przygotowaną na tę okazję aplikacją „RockPay” (dostępna na Androida i iOSa), za pomocą której skanujemy kod. Gdy to zrobimy przechodzimy do mobilnego sklepu spożywczego, gdzie możemy wybrać produkty z danej kategorii oraz z innych, ich rodzaj i ilość, a następnie dokonać płatności. Po tym wszystkim nie pozostaje nic innego, jak poczekać na dostawę do domu. W ten sposób, za pośrednictwem telefonu możemy zrobić zakupy w dowolnym momencie. Aby móc korzystać z aplikacji niekoniecznie trzeba zeskanować kod QR, można przeglądać sklep i kupować bez tego. Projekt zainspirował się akcją Tesco Homeplus, która miała miejsce w Korei Południowej.


http://youtu.be/oyVjVeWUroU

Sam projekt wydaje mi się bardzo ciekawy. Osobiście uważam, że z powodzeniem można wykorzystywać aplikacje mobilne w handlu detalicznym, jako uzupełnienie oferty sprzedaży online, dla tych osób, które chcą kupować w taki sposób, ale akurat nie mają dostępu do komputera, za to mają przy sobie smartfona czy tablet. Oczywiście, o powodzeniu wdrażania takiego rozwiązania w Polsce decydować będzie samo upowszechnianie się technologii mobilnych wśród polskich konsumentów, ich umiejętności wykorzystywanie takich rozwiązań oraz generalnie popularyzacja kupowania artykułów spożywczych online. Czy takie aplikacje mogłyby wpłynąć na popularyzację takiej formy zakupów? Według mnie o wiele większe znaczenie w tej kwestii będą miały takie czynniki, jak koszt i szybkość dostawy.




Zastanawia mnie jednak wprowadzenie kodów QR. Skoro i tak aplikacja jest mobilnym spożywczakiem, pełnią one co najwyżej funkcję promocyjną. Jestem ciekaw rezultatów tej akcji i zainteresowania konsumentów taką formą robienia zakupów. Problem może tkwić w tym, że, aby uzyskać dostawę do domu, należy wydać określoną, niemałą kwotę, a w przypadku spontanicznych zakupów na przystanku autobusowym raczej mało kto zastanawia się nad dużymi zakupami. Tak czy owak, mam nadzieję, że wyniki tego badania zostaną udostępnione, bo może to być niezwykle ciekawy materiał do analizy.

Źródła: GS1, GoMobi

Reklama

Fota: Business News Daily
Partner sekcji mobilnej:


Alternatywna zawartość w przypadku braku flash-a

Reklama
Patronem sekcji Mobile jest Sony Mobile, producent Xperia™ T – smartfona sprawdzonego przez Jamesa Bonda. Xperia T wyposażona została w najlepszy ekran HD o przekątnej 4,6 cala z technologią Mobile BRAVIA® Engine oraz doskonały aparat fotograficzny o rozdzielczości 13 MP z funkcją fast capture.

Smartfon napędza dwurdzeniowy procesor najnowszej generacji o taktowaniu 1,5 GHz, zapewniający dłuższe życie baterii, szybkie działanie i ultra-ostrą grafikę.


 
 

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama