6

Oto nowy, potężny wróg cheaterów. Na konsoli Xbox już nie pooszukujesz

nowy kontroler dla niepełnosprawnych od Microsoft
Czy na konsolach da się oszukiwać, również w grach sieciowych? Nie są to przypadki tak częste jak na pecetach, ale wygląda na to, że się da. Rozgrywka z graczem, który uzyskuje przewagę w sposób niezgodny z obowiązującymi przepisami może niesamowicie zirytować i Microsoft o tym wie. Ale już niedługo fani tej platformy mogą pozyskać potężnego sprzymierzeńca w walce z oszustami.

Sztuczna inteligencja. Jestem zdania, że już wkrótce wiele skomplikowanych czynności, które dotychczas były domeną głównie ludzi będzie wykonywanych głównie przez wyspecjalizowaną w konkretnym celu maszynę. To zdrowe podejście – sztuczna inteligencja zawsze będzie szybsza, dokładniejsza i w dodatku nie poprosi o podwyżkę, ani nie zmęczy się i zaśnie w pracy. Nic więc dziwnego, że Microsoft chce zaprzęgnąć ją do identyfikowania oszustów i karania ich.

Microsoft ma już ku temu patent: ten w amerykańskim urzędzie patentowym został opublikowany w zeszłym miesiącu. Różnica między znanymi już w branży growej rozwiązaniami a pomysłem Microsoftu jest taka, że gigant wcale nie chce analizować aktualnych poczynań użytkownika – bardziej chce skupić się na osiągnięciach oraz statystykach. Wygląda na to, że AI będzie miała za zadanie nauczyć się, ile powinno zająć „wykręcenie” np. konkretnego osiągnięcia i jeżeli graczowi uda się to zrobić znacznie szybciej, ten od razu zostanie uznany za podejrzanego oszustwa.

Anti-cheat AI w platformie Xbox – czyli dlaczego ten gracz jest taki dobry?

Przeróżne gry mają wdrożone mechanizmy anti-cheat poza kontrolą samej platformy Xbox. Ale nie będą w stanie wykryć dosłownie wszystkiego – niektóre zachowania zwyczajnie wykraczają poza ramy ich kompetencji. Ale, wytrenowana AI Microsoftu będzie w stanie to wyłapać, jedynie oceniając, czy użytkownik aby nie uzyskał pewnego osiągnięcia w zbyt krótkim czasie. Nie sądzę, by AI bez weryfikacji od razu karała gracza, który w legalny, aczkolwiek niecodzienny sposób zdołał wykręcić niesamowity wynik, najpewniej takie decyzje będzie ostatecznie podejmował człowiek.

xbox

Microsoft nie jest jednak pierwszą firmą, która zajmuje się sztuczną inteligencją w kontekście wyłapywania oszustów w grach. Valve w CS:GO ma już system, który potrafi poprawnie wskazać na cheatboty, które psują rozgrywkę innym, uczciwym graczom. Warto sobie również zadać pytanie, dlaczego w ogóle Microsoft próbuje zaprzęgnąć AI do tego typu zadań – za takim działaniem przemawiają też przesłanki czysto ekonomiczne.

Przede wszystkim, takie działanie wymaga znacznie mniejszej mocy obliczeniowej. Analizowanie każdego kroku gracza to spory wydatek w kontekście zasobów, a analizowanie jego poczynań w formie statystyk jest znacznie „tańsze”. Dodatkowo, za pomocą tego typu rozwiązania można rozpoznawać też nieznane dotąd formy oszustw, co do których np. AI nie została wytrenowana.