58

Widzieliśmy nowe Allegro – premiera w styczniu a my mamy dla was parę smaczków i obrazków

Allegro jakie jest każdy widzi, natomiast teraz zobaczycie jakie Allegro będzie. Miałem dzisiaj ekskluzywną prezentację nowych rozwiązań jakie Allegro planuje wprowadzić w styczniu 2013 roku. Jeśli ktoś obserwuje ten serwis to zdaje sobie sprawę, że przemienia on się powoli z miejsca z aukcjami w platformę e-hanldu gdzie coraz mniej jest licytacji a coraz więcej „kup […]

Allegro jakie jest każdy widzi, natomiast teraz zobaczycie jakie Allegro będzie. Miałem dzisiaj ekskluzywną prezentację nowych rozwiązań jakie Allegro planuje wprowadzić w styczniu 2013 roku. Jeśli ktoś obserwuje ten serwis to zdaje sobie sprawę, że przemienia on się powoli z miejsca z aukcjami w platformę e-hanldu gdzie coraz mniej jest licytacji a coraz więcej „kup teraz” i gdzie w sprzedaży dominują firmy i podmioty gospodarcze. Nie oznacza to jednak, że w nowym Allegro zabraknie miejsca na prywatną sprzedać C2C.

Allegro odświeża swój serwis już któryś raz ale ta zmiana będzie jak twierdzą największa w historii serwisu. Zdecydowali się po poprawić serwis w prawie każdym aspekcie jego działa począwszy od procesu składania ofert poprzez ich publikację, wyświetlanie, analizowanie a kończąc na procesie zakupu i sprzedaży. Wszystko po to aby żyło się lepiej i sprzedawało się więcej:)

Wyciągnęli też lekcję z poprzednich zmian w serwisie i nie chcą użytkowników zaskakiwać nowościami, stąd też ten pierwszy pokaz specjalnie dla Antyweb. Strategia słuszna choć na wyrozumiałość stałej grupy krytyków raczej bym nie liczył bo przy takich zmianach zawsze będzie można się do czegoś doczepić.

Zmiany jakie zaszły w serwisie wizualnie zbliżyły go zdecydowanie do panujących na rynku trendów, nie da się ukryć też po części inspiracją Amazonem. Zobaczcie zresztą sami

Strona działu elektronika – cześć górna:

Strona działu elektronika – cześć dolna:

Zmianie uległa cała nawigacja w serwisie. Kategorie (a właściwie grupy produktów) zostały przeniesione na górę a w centralnym miejscu pojawia się wyszukiwarka, które w nowej wersji będzie znacznie usprawniona jako jedno z podstawowych narzędzie dzięki którym użytkownik dociera do poszukiwanych przedmiotów i produktów. Wyszukiwarka docelowo ma prezentować wyniki dynaicznie podobnie jak to dziś robi Google. Cały pasek wyszukiwarki będzie zresztą przesuwał się w raz z przewijaniem strony.

Na zdjęciu widzimy tez koszty z zakupami. Nie oznacza to, że opcja kup teraz zostanie zlikwidowana – nie zdecydowali się jeszcze z tego co rozumiem na docelowe rozwiązanie i badają, która opcja będzie najlepsza. Nie da się jednak ukryć, że będą dążyć do tego aby koszyk był głównym procesem zakupowym.

Wizualnie jak widać przemiana jest bardzo znacząca, duże zdjęcia dobrze prezentujących się produktów oraz wyróżnienie popularnych kategorii i najczęściej kupowanych produktów będą podstawowymi informacjami jakie zobaczymy. Przesuwają stronę w dół znajdziemy widget z popularnymi przedmiotami, pełną listę kategorii w danym dziale oraz oczywiście miejsca na reklamę.

Strona wybranej kategorii:

Analogicznie wygląda więc strona konkretnie wybranej kategorii. Duże zdjęcia prezentujące atrakcyjne produkty oraz popularne marki, produkty oraz okazje dnia. Nie zabrakło też miejsca na promowane oferty itp. Allegro chwali się, że miesięcznie wyświetli ok 150 layoutów strony z wybraną kategorią, także będzie ona się zmieniać kilka razy dziennie (zakładam, że nie będą do zmiany układu strony ale podmiany najbardziej eksponowanych produktów itp)

Allegro statystyki czyli taka wewnętrzna Manubia:

W nowej odsłonie Allegro zadebiutuje tez nowy system analityczny dla sprzedawców. Nazywam to wewnętrzną Manbuią ponieważ realizuje bardzo podobne cele. Nie będziemy wprawdzie mogli śledzić dzięki tym danym naszej konkurencji czy wybranych sprzedawców (Allegro nie chce publikować takich danych) ale za to będziemy mieli możliwość zapoznania się z trendami sprzedaży na poziomie konkretnego produktu.

Analizy tego typu mają pomóc sprzedawcom w zaznajomieniu się z branżą do jakiej chcą dołączyć oraz takimi informacjami jak liczba sprzedawanych produktów, nowy aukcji w czasie, ilość sprzedanych przedmiotów konkretnego typu itp. Dodatkowo będzie można też przeanalizować najbardziej efektywne formy promocji oraz ich efektywność

Podpowiedź dla sprzedawców na temat efektywności form promocji na Allegro:

Podczas prezentacji nie widziałem strony głównej jak również obsługi samych procesów. Allegro nie chce pokazać wszystkiego przed premierą i trzyma kilka smaczków dla siebie. Natomiast to co widziałem trafia w mój gust i poczucie estetyki – wydaje się, że tak właśnie powinna wyglądać nowoczesna platforma handlu w internecie. Oczywiście zawsze pozostaje ryzyko jak przyjmą ją użytkownicy – zmiany w takich narzędziach jak Allegro witane są przeważnie przez sprzedawców dość niechętnie. Choć dla tych dużych partnerów jest też ponoć kilka niespodzianek w postaci łatwiejszej i lepszej integracji oraz poprawek w API.

Czy ryzują dużo taką zmianą? Twierdzą, że tak ale też są nastawieni na szybką reakcję ponieważ będą monitorować dokładnie każdy fragment nowego serwisu i wpływ na procesy sprzedaży i zakupów. O ile nie będzie natomiast błędów w procesach i jak twierdzą zostaną one uproszczone to osobiście nie widzę większego zagrożenia. Gdzie pójdą sprzedawcy z głównych kategorii? Kupujący mają pewnie większe pole manewru ale to jest też chyba grupa która jednak szybciej zaakceptuje zmiany (o ile nie będzie funkcjonalnych błędów).

Zakończę schematycznie ale tym razem jestem naprawdę ciekawy. Co wy na to?