8

WebGL GTA czyli jak klasyczna gra gangsterska stała się webowym eksperymentem

Rozwój technologii webowych, zachęca wielu deweloperów do eksperymentów z nowymi rodzajami aplikacji oraz usług. Większość z nich, jeszcze kilka lat temu nie miała racji bytu w środowisku przeglądarek. Część tych eksperymentów zasługuje według mnie na uwagę. Jednym z nich jest próba przeniesienia pierwszej części gry Grand Theft Auto do aplikacji przeglądarkowej. Autorem projektu WebGL GTA […]

Rozwój technologii webowych, zachęca wielu deweloperów do eksperymentów z nowymi rodzajami aplikacji oraz usług. Większość z nich, jeszcze kilka lat temu nie miała racji bytu w środowisku przeglądarek. Część tych eksperymentów zasługuje według mnie na uwagę. Jednym z nich jest próba przeniesienia pierwszej części gry Grand Theft Auto do aplikacji przeglądarkowej.

Autorem projektu WebGL GTA jest Niklas von Hertzen – webdeveloper i miłośnik wspomnianej gry, który postanowił przekształcić ją w aplikację webową. Co ciekawe, nie jest to aplikacja napisana „na czysto”, która została tylko oparta na designie klasycznej GTA.

Gra wykorzystuje oryginalne pliki źródłowe gry, które uruchamiane są w przeglądarce za pośrednictwem aplikacji napisanej przez Hertzena. Zanim jednak zaczniecie planować rozgrywkę na ulicach Liberty City, musicie być świadomi, że nie będziecie mieli do czynienia z pełną wersją gry.

Rozwiązanie wykorzystuje pliki pochodzące z wersji demo, pierwszej części GTA. Poza tym, całość ma charakter eksperymentalny i nie należy liczyć na przeniesienie kompletnej gry. Zadaniem Hertzena jest raczej pokazanie szerszej publiczności, że możliwa jest konwersja klasycznych gier do aplikacji webowych, przy użyciu nowych technologi.

Myślę jednak, że nawet na obecnym etapie zobaczyć możemy potencjał WebGL, w czymś bardziej praktycznym niż dema technologiczne. Na stronie projektu, Hertzen udostępnia również kod źródłowy aplikacji. Możliwe, że zainspiruje on innych deweloperów, do stworzenia własnych, bardziej kompleksowych projektów.