Od początku marca zeszłego roku, wydawane są w Polsce e-dowody z warstwą elektroniczną, ale nie każdy wie, że aby złożyć o nie wniosek, nie trzeba osobiście udawać się w tym celu do urzędu, a wystarczy złożyć go online, bez wychodzenia z domu.
W tym roku 1,2 mln Polaków musi wyrobić nowe e-dowody. Jak złożyć wniosek o jego wydanie przez internet?
Od samego początku nowe e-dowody spotkały się z dużym zainteresowaniem Polaków, tylko w pierwszych 7 godzinach od rozpoczęcia przyjmowania wniosków o nowy e-dowód, złożono je w liczbie prawie 11 tysięcy. Pierwszy milion rodaków, korzystających z nowych dowodów przekroczony został dokładnie 5 miesięcy później. Kolejne 3 miesiące przyniosły kolejny milion
Istotnym elementem nowych e-dowodów jest warstwa elektroniczna, która pozwala logować się do ePUAP, składać elektroniczne podpisy dokumentów oraz korzystać z automatycznej odprawy na lotnisku Chopina i Warszawa-Modlin.
Minister cyfryzacji Marek Zagórski.
E-dowód odbierają wszystkie osoby, które wniosek o nowy dokument złożyły 4 marca 2019 r. i później. Zasadnicza różnica między nowym dowodem a starym jest taka, że e-dowód to także nośnik naszej identyfikacji elektronicznej. Warstwa elektroniczna e-dowodu to wbudowany, bezstykowy chip. Dzięki niej właściciel e-dowodu może komunikować się elektronicznie z administracją publiczną. To ona sprawia, że e-dowód umożliwia m.in. załatwianie online spraw urzędowych, elektroniczne podpisywanie dokumentów oraz korzystanie z automatycznych bramek granicznych na lotniskach.
Okazuje się jednak, że zdecydowana większość z wymieniających dowody w zeszłym roku robiła to od początku do końca osobiście w urzędzie. Pod koniec listopada 2019 roku, Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało, że od 4 marca 2019 roku wydano aż 2 mln nowych e-dowodów, a dziś z kolei dowiadujemy się, że jedynie 160 tysięcy z tej liczby złożyło przez internet wnioski o nowe e-dowody i ponad 17 tysięcy zgłosiło online utratę dowodu.
W tym roku wydanych nowych e-dowodów powinno być znacznie więcej, bo już teraz wiadomo, że z różnych powodów taki wniosek musi złożyć 1,2 mln Polaków, części z nich kończy się w tym roku 10-letni okres ważności dotychczasowych dowodów, a pozostali urodzili się w 2002 roku i będą wnioskowali o swój pierwszy dowód.
Tak więc to spora grupa osób, warto aby zrobili to przez internet, a dopiero po jego odbiór udali się do urzędu, to połowa roboty i czasu mniej. Aby móc załatwić to online będziecie potrzebowali jedynie Profilu Zaufanego, a ten założycie też przez internet, jeśli jesteście klientami T-Mobile Usługi Bankowe, PKO Banku Polskiego, Inteligo, Santander Bank Polska, Banku Pekao, mBanku, ING Banku Śląskiego, Millenium i Alior Banku. Ponadto musicie się zaopatrzyć w odpowiednie zdjęcie w wersji elektronicznej, dokładne wymagania odnośnie zdjęcia znajdziecie pod tym linkiem.
Po zalogowaniu się na stronie gov.pl wybieramy link do złożenia wniosku o nowych e-dowód. Po czym podajemy powód jego złożenia, urząd w którym będziemy chcieli go odebrać oraz zaznaczamy czy będziemy chcieli aktywować warstwę elektroniczną w naszym e-dowodzie.
Następnie dodajemy wspomniane wcześniej zdjęcie, sprawdzamy poprawność zaciągniętych danych, które znajdą się na nowym e-dowodzie, dodajemy adres e-mail, na który przyjdzie później numer wniosku wraz z nazwą urzędu, w którym odbierzemy później dowód i przechodzimy do podpisania naszego wniosku Profilem Zaufanym. To wszystko, później pozostanie już tylko czekać na informację o gotowym do odbioru dowodzie. Status przygotowywania go również sprawdzimy przez internet pod tym linkiem.
Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu