15

W Rosji lokalne wyszukiwarki dzielnie walczą z Google.

Blog the next web opisał dość ciekawą sytuację, jeśli chodzi o rynek wyszukiwarek Rosji. W większości krajów w których obecne jest Google wiedzie ono prym jeśli chodzi o ilość wyszukiwań i popularność. Nasz sąsiad posiada jednak w internecie kilka firm, które dzielnie walczą z Google o rosyjski rynek – walczą i zdaje się wygrywają. Google […]

Blog the next web opisał dość ciekawą sytuację, jeśli chodzi o rynek wyszukiwarek Rosji. W większości krajów w których obecne jest Google wiedzie ono prym jeśli chodzi o ilość wyszukiwań i popularność. Nasz sąsiad posiada jednak w internecie kilka firm, które dzielnie walczą z Google o rosyjski rynek – walczą i zdaje się wygrywają. Google w Rosji posiada 31% udziału w rynku (a wspomniany poniżej Yandex to 44%)

Prym w Rosji wiedzie wyszukiwarki Yandex (według ComScore 9 na świecie). Ostatnio Yandex uruchomił tak zwane wertykalne wyszukiwanie, czyli na przykład, jeśli poszukujemy w wyszukiwarce samochodu to wchodząc na stronę auto.yandex.ru mamy wyspecjalizowane narzędzie do szukania samochodów (możemy podać markę, kolor, rodzaj nadwozia itp). Wertykalna wyszukiwarka samochodowa indeksuje w tej chwili około 30 stron rosyjskich o tematyce związanej z samochodami.

Drugą w kolejności z wyszukiwarek rosyjskich jest Rambler obsługująca 300 milionów zapytań miesięcznie oraz odwiedzana przez 37 milionów unikalnych użytkowników (dane z lutego). Dochód ramblera w 2007 roku wyniósł prawie 70 milionów dolarów (125% więcej niż w poprzednim roku). Rambler w swojej nowej wersji również planuje wertykalne wyszukiwanie.


Wygląd to kwestia gustu:


Ciekawy jestem jak to się stało w Polsce, że Google tak kompletnie zdominowało wyniki wyszukiwania ? – jak widać po naszych rosyjskich sąsiadach da się skutecznie walczyć nawet z tak potężnym i doświadczonym konkurentem. Oczywiście można zastanawiać się jak długo Yandex utrzyma pozycję lidera (chociaż wyszukiwarka ta już teraz swoim zasięgiem wychodzi poza granice Rosji).