Felietony

W jakie gry z Kickstartera zagramy w styczniu? (cz. I)

Bartosz Filip Malinowski

Krytyk, sceptyk i racjonalista. I właśnie dlatego ...

Reklama

To sytuacja, która wcześniej nie miała miejsca - na dniach premierę powinny mieć aż 3 gry sfinansowane metodą crowdfundingu. Każda z nich ma nieco inn...

To sytuacja, która wcześniej nie miała miejsca - na dniach premierę powinny mieć aż 3 gry sfinansowane metodą crowdfundingu. Każda z nich ma nieco inną historię, w każdej z nich pokładane są nieco inne oczekiwania, ale posmak jaki po sobie pozostawią może narobić nam jeszcze większego apetytu na tego typu produkcje. Albo wywołać mdłości.

Reklama

Broken Age

‘Broken Age’ to nic innego, jak mityczny ‘Double Fine Adventure’ - tytuł, od którego na dobre zaczął się boom na crowdfunding, na Kicktartera i na oldschoolowe point & click adventure games. Projekt, który udowodnił wielkiemu biznesowi, że to sami konsumenci mogą rzucić wyzwanie tradycyjnemu modelowi wydawniczemu i jednocześnie tchnąć nowe życie w gatunki gier już dawno uznane za nieatrakcyjne (czytaj: niedochodowe).


Pomysł na ‘Broken Age’ nie urodził się od razu z myślą o crowdfundingu. Tim Schafer - wszechojciec przygodówek i twórca definiujących ten gatunek tytułów, takich jak ‘Full Throttle’, ‘Grim Fandango’, ‘Day of the Tentacle’, czy serii ‘Monkey Island’ oraz założyciel studia Double Fine - podzielił się pomysłem na jeszcze niesprecyzowany projekt podczas wywiadu z gośćmi z 2 Player Productions. Ten malutki zespół dokumentalistów, będący świeżo po zebraniu środków na swoje filmowe dziełko ‘Minecraft: The Story of Majong’ na Kickstarterze, nie tylko namówił Shafera do wspólnego zrealizowania dokumentu o formującej się produkcji, ale przy tym przekonał całe Double Fine do odrzucenia wsparcia ze strony wydawcy. Tim, przecież legenda branży, sam dobrze wiedział, jakimi wymogami nadzoru właścicielskiego obwarowane jest takie wsparcie i ostatecznie jak destruktywne może się ono okazać dla świetnie wyglądających na papierze koncepcji (patrzę na ciebie, ‘Dragon Age II’!). Wspólna zbiórka na ‘Double Fine Adventure’ i dokumentujący grę film ruszyła w lutym 2012 roku i zawierała deklarację Tima Shafera, do dziś inspirującą większość game-designerów (i nie tylko!) wchodzących na Kickstartera:

Aby sfinansować produkcję, promocję i dystrybucję dzieł, firmy takie jak Double Fine muszą polegać na zewnętrznych źródłach kapitału - wydawcy, inwestorze, pożyczkodawcy. I chociaż pełnią oni prominentną rolę w całym procesie, ich zaangażowanie niesie ze sobą również ryzyko skierowania gry w niewłaściwym kierunku twórczym. Albo nawet doprowadzić do anulowania produkcji. (...)

Platformy finansowania społecznościowego, takie jak Kickstarter, stanowią dobrodziejstwo dla całej wspólnoty niezależnych game deweloperów. Demokratyzują cały proces i pozwalają konsumentom wspierać gry, w których widzą potencjał, dając zarazem ich twórcom zgodę na eksperymenty, podejmowania ryzyka i pełną swobodę twórczą. To taki typ luksusu, na który jeszcze do niedawna nie mogły sobie pozwolić nawet największe i najbardziej szanowane studia. Realizacja projektu zamkniętego w tak niewielkich ramach [mała uwaga: docelowo chciano zebrać 400.000$, a zebrano o 3 miliony więcej] gwarantuje dwie rzeczy jednocześnie. Po pierwsze, Double Fine ma możliwość stworzenia gry takiej, jaką chce stworzyć, promować ją w sposób, jaki wydaje jej się najodpowiedniejszy i wydać na wyłącznie własnych warunkach. A po drugie, biorąc pod uwagę, że jesteśmy odpowiedzialni w zasadzie tylko przed sobą, mamy bezprecedensową możliwość zaprezentować naszej publice naszą pracę od kuchni. Ale nie w formie wymuskanych reklam przebranych za wywiady, konstruowanych przez działy marketingowe dla podniesienia przyszłej sprzedaży, tylko jako szczery, dogłębny wgląd we współczesną sztukę, który będzie niósł dozę nauki i rozrywki zarówno dla graczy i nie-graczy.

Ostatnia obietnica Tim Shafera dotyczy oczywiście dokumentu z procesu powstawania ‘Double Fine Adventure’/’Broken Age’’, której pierwszy epizod wraz z materiałami dodatkowymi możecie obejrzeć na kanale YouTube 2 Player Productions. Warto rzucić okiem, bo mówi o produkcji więcej i zabawniej niż jestem w stanie napisać:

http://www.youtube.com/watch?v=ZMbQRnoxZ2E&feature=share&list=PLE55C2EF548478639&index=7

Reklama

Docelową kwotę 400.000$ ekipa Shafera zebrała w 9 godzin, a po upływie doby na koncie znajdował się już pierwszy milion. W tym samym czasie projekt wsparło więcej osób, niż jakikolwiek inny w historii crowdfundingu. Osiągnięcie dodatkowych szczebelków finansowych (tzw. “stretch goals”) pozwoliło na imponujące zwiększenie walorów produkcji:

  • przygotowanie wersji na systemy Linux i Mac OS X oraz wybrane urządzenia oparte na Androidzie i iOS;
  • kompletny voice-acting dla postaci w grze (jak się niedawno okazało - z kilkoma prominentnymi nazwiskami w obsadzie);
  • lokalizacje gry: francuską, niemiecką, hiszpańską i włoską;

Efektem ubocznym było przeniesienie początkowo planowanej premiery z października 2012 roku na październik 2013, a ostatecznie na styczeń 2014. Nie obyło się też bez zgrzytu. Tim Shafer na moment rozsierdził fanów, przebąkując o przeniesieniu daty wydania produkcji na… 2015 rok. Więcej: rzucił jakby mimochodem, że projekt rozrósł się do takich rozmiarów, że potrzebne będą dodatkowe fundusze. Po zderzeniu się z falą krytyki szybko musiał doprecyzować: dodatkowe fundusze będą, ale z kieszeni własnej, a gra podzielona zostanie na dwa epizody tak, aby pogodzić oryginalny zamysł twórczy z wcześniejszą premierą (stąd: styczeń 2014 - epizod I, maj 2014 - epizod II).

Reklama

Tutaj muszę wtrącić coś od siebie: pomysł Shafera na pozyskanie dodatkowych pieniędzy jest oryginalny i świetnie przemyślany. I dla nikogo nie krzywdzący. Pierwszy epizod, który wyląduje na Steam Early Access już 14 stycznia, będzie oczywiście dostępny za darmo dla wszystkich presumentów, którzy wsparli projekt na etapie zbiórki. Zapłacą nowi nabywcy i to właśnie na nich liczy Double Fine, bo dochody ze sprzedaży będą stanowić wspomniane “środki własne”, od razu inwestowane w dokończenie produkcji epizodu drugiego. Ten z kolei udostępniony zostanie wspierającym w postaci darmowej łatki rozbudowującej styczniowy content, tak, aby nie narażać ich na żadne dodatkowe koszty. Wszyscy pozostają szczęśliwi, a Double Fine otrzyma od graczy jeszcze dodatkowy feedback, który może pomóc nanieść niezbędne poprawki w maju.

Jeżeli jak ja jesteście fanami oldschoolowych przygodówek, a jeszcze lepiej - wyznawcami Tima Shafera, to jest na co czekać. Wisienką na szczycie tortu (jak lubił mawiać Guybrush Threepwood - niech wtajemniczeni się uśmiechną ;] ) jest obsada, m.in. Elijah Wood i Jack Black, który współpracował już z Shaferem przy smakowitym ‘Brutal Legend’:

Na początku przyszłego tygodnia wypatrujcie drugiej części tekstu: przybliżę pozostałe dwie produkcje i dlaczego każda z nich - włącznie z ‘Broken Age’ - jest tak ważna dla przyszłości crowdfundowanych gier. W międzyczasie zapraszam Was do typowania w komentarzach, o jakie gry chodzi i dlaczego jedna z nich to także point & click adventure ;)

Źródła: 2PlayerProductions, Kickstarter (1, 2), Youtube (1, 2, 3, 4), ComputerandVideoGames.
Grafiki: 1, 2.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama