3

W 2015 roku sprzeda się więcej tabletów – pomogą Android i Windows

Badanie z IDC prognozuje wzrost sprzedaży tabletów na ten rok do 234,5 milionów urządzeń. W poprzednim roku do klientów dostarczono 229,7 milionów takich sprzętów. Podczas gdy rynek tabletów odczuwa negatywne skutki popularyzacji telefonów komórkowych o dużych przekątnych ekranów, IDC zauważa, że wzrost rok do roku będzie zapewne związany z niezłą sprzedażą tabletów z Androidem oraz […]

Badanie z IDC prognozuje wzrost sprzedaży tabletów na ten rok do 234,5 milionów urządzeń. W poprzednim roku do klientów dostarczono 229,7 milionów takich sprzętów. Podczas gdy rynek tabletów odczuwa negatywne skutki popularyzacji telefonów komórkowych o dużych przekątnych ekranów, IDC zauważa, że wzrost rok do roku będzie zapewne związany z niezłą sprzedażą tabletów z Androidem oraz Windows na pokładzie, które wypracują wzrosty nie tylko równoważące osłabienie iPadów, ale także pociągną cały rynek do góry.

Dla Androida wzrost ten będzie nieznaczny – z 67.3% dzierżonego rynku do 67.4%. Dla samego systemu Google oznacza to wzrost rzędu 2,2% sprzedaży – ze 154,7 miliona urządzeń do 158.1 mln. Pozycja Androida jest zatem absolutnie niezachwiana, ale i wzrost niestety nieznaczny. Oznacza to, że tablety – mimo że wciąć popularne, to dalej cierpią one z powodu „ilościowego” kierunku ewolucji smartfonów. W tych sukcesywnie pompuje się ekrany i siłą rzeczy – phablety są coraz bardziej mile widziane – konsumenci po prostu się przyzwyczajają.

Z jednej strony dla Microsoftu można mieć niezłe wieści – między innymi dzięki tej firmie rynek tabletów zostanie nieco pociągnięty do góry, ale z drugiej, tablety, hybrydy z Windows na pokładzie dalej cieszą się raczej marnym zainteresowaniem. Z 11,6 milionów takich urządzeń, w 2015 zrobi się już 16,3 – to oznacza dla Microsoftu wzrost o nieco ponad 18%. Choć przy tak małym udziale w całym rynku jest to w kontekście całości mało znaczące i nie daje to Microsoftowi nawet cienia nadziei na bliską konfrontację z którymkolwiek z liderów.

tab2

iPad natomiast w tym roku sprzeda jedynie 60,1 milionów iPadów. W poprzednim roku było to 63,4 urządzeń – w dalszym ciągu zatem mamy do czynienia ze spadkami sprzedaży tabletów Apple. Jest to bezpośrednio związane z premierą iPhone 6 i 6 Plus – większych urządzeń, które zabierają rynek iPadowi Mini – tabletowi o przekątnej ekranu 7,9 cala.

IDC bierze też pod lupę dalszą przyszłość Microsoftu – do roku 2019 gigant będzie sprzedawać już 38 milionów takich urządzeń rocznie – to zaś da mu udział w rynku na poziomie 14,1% i tym samym podwoi wynik z roku 2015 – 7%. Także i cały rynek tabletów nieco się rozszerzy – wtedy to sprzedanych zostanie 246 milionów sprzętów z Windows, Androidem lub iOS na pokładzie.

Grafika: 1, 2

Źródło: IDC / CNET