Nikt nie powinien wątpić w popularność i zasięgi Netfliksa (w Polsce). Serwis niepodzielnie rządzi na naszym rynku od dawna nie dając konkurencji szans. W pierwszej dziesiątce zawitało natomiast Viaplay!
Ponad 12,5 mln aktywnych użytkowników w lutym to nie lada wyczyn. Wychodzi na to, że co trzeci Polak oglądał Netfliksa w poprzednim miesiącu, choć warto zauważyć, że jest to delikatny spadek względem stycznia. Na drugą pozycję w rankingu najpopularniejszych VOD w lutym wskoczyło HBO Max zyskujące około 0,5 mln użytkowników, za to spadki zanotowali Player i TVP VOD. Wzrost zanotował Polsat Box Go oraz Viaplay, które wskoczyło do pierwszej dziesiątki w zestawieniu PBI i Gemiusa najchętniej używanych platform VOD w Polsce w lutym 2023.
Wynik na poziomie 1,811 mln użytkowników to wzrost o 100 tysięcy względem poprzedniego miesiąca i chyba można śmiało zakładać, że Viaplay kroczy po jeszcze więcej. Od marca na platformie rusza sezon Formuły 1, który na pewno przyciągnie niemałą rzeszę fanów przenoszących się z innych usług oraz anteny kanałów Eleven. Jestem bardzo ciekaw, jak wpłynie to na statystyki platformy, tym bardziej, że przed nami finisz sezonu piłkarskiego tej wiosny i Viaplay regularnie powiększa ofertę sportową, na czele której znajduje się m. in. angielska Premier League.
Najpopularniejsze VOD w Polsce luty 2023. Ranking TOP 10
W drugiej połowie rankingu TOP 10 usług VOD w lutym znalazły się CANAL+ online, Prime Video, cda.pl i Polsat Box Go. CANAL+ online zyskał ponad 200 tysięcy użytkowników i może pochwalić się około 2,77 mln widzów, ale do piątego w zestawieniu TVP VOD trochę mu brakuje. Platforma VOD Telewizji Polskiej ledwo przekroczyła w lutym próg 3 mln użytkowników i jest to delikatny spadek względem poprzedniego miesiąca, kiedy to w statystykach widniała liczba 3,17 mln. Dawało to spory zasięg usłudze, bo wynoszący 10,67% i jeden z lepszych wyników pod względem średnio spędzonego czasu na poziomie 3 godzin i 21 minut.
Lp | Media channel | Użytkownicy (Real Users) | Zasięg (internet) | ATS | Audyt |
1 | NETFLIX (www+app) | 12 576 708 | 42.39% | 5h 47m 29s | nie |
2 | HBO MAX (www+app) | 4 543 938 | 15.31% | 2h 47m 16s | nie |
3 | DISNEY+ (www+app) | 4 170 690 | 14.06% | 2h 35m 52s | nie |
4 | PLAYER (www+app) | 3 275 964 | 11.04% | 1h 59m 22s | tak |
5 | TVP (www+app) | 3 050 622 | 10.28% | 3h 5m 53s | Mix |
6 | CANAL PLUS (www+app) | 2 773 440 | 9.35% | 2h 38m 55s | nie |
7 | PRIME VIDEO (www+app) | 2 431 296 | 8.19% | 1h 12m 49s | nie |
8 | cda.pl / Serwisy VOD i OTT | 2 095 794 | 7.06% | 58m 21s | nie |
9 | POLSAT BOX GO (www+app) | 1 956 474 | 6.59% | 2h 33m 26s | nie |
10 | VIAPLAY (www+app) | 1 811 160 | 6.10% | 59m 8s | nie |
Źródło: PBI/Gemius
W tym aspekcie od TVP VOD lepszy jest tylko Netflix ze średnio 7 godzinami i 13 minutami, a na podium znalazło się także Disney+ z wynikiem 3 godziny i 6 minut. Ponad dwie godziny średniego czasu spędzonego na platformie zdołały wykręcić HBO Max, Player i CANAL+ online, a najniższy wynik należy do Viaplay z 37 minutami, co jest dosyć zaskakujące ze względu na długotrwające transmisje sportowe, które powinny mieć bardzo korzystny efekt na tym czynniku. Poniżej godziny użytkownicy spędzali średnio tylko na cda.pl, ponieważ Polsat Box Go i Prime Video zdołali osiągnąć odpowiednio 1 godzinę 28 minut i 1 godzinę 17 minut.
Netflix nie ma sobie równych, ale polskie platformy cały czas się liczą
Wyniki nie są potwornie zaskakujące, ale pokazują kilka trendów. Dominacja Netfliksa jest niezachwiana i nie wiem, co mogłoby się wydarzyć, by usługa przestała być dla tak dużej liczby widzów domyślnym wyborem. Jak na dłoni widać, że HBO Max i Disney+ to najczęściej drugi wybór dla większości widzów, co było do przewidzenia i tylko tasowanie się tych platform na drugim miejscu na podium może przysporzyć nam trochę emocji. W dalszej części stawki wzrosło znaczenie Playera i TVP, ale coraz lepiej radzą sobie CANAL+ online czy Viaplay. Dziwi spadek Polsat Box Go na 9. pozycję, ale - tak jak już odnotowaliśmy - wkroczenie do pierwszej dziesiątki przez Viaplay może zwiastować coraz bardziej zażartą walkę w rankingu TOP 10 VOD w Polsce, bo widać, że ambicji i chęci walki o widza Skandynawom nie brakuje.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu