Na groźbach się nie skończyło, na skutek skarg klientów platformy streamingowej Viaplay, UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie problemów technicznych towarzyszących transmisji na żywo z rozgrywek piłkarskich, dostępnych na tej platformie.
Viaplay nie może zaliczyć startu transmisji rozgrywek najlepszej piłkarskiej ligi świata - Premier League, jako udanego. Liczne problemy z emisją sygnału i przerywane transmisje rozzłościły fanów piłki nożnej. Szerzej o tych problemach pisał na łamach Antyweb Patryk Koncewicz, odsyłam Was do dwóch jego tekstów podlinkowanych poniżej w tym tekście.
Teraz UOKiK postanowił przyjrzeć się bliżej tym problemom, a w szczególności sposobie ich rozwiązania przez Viaplay. Do krajowego regulatora spłynęło łącznie 40 skarg w tej sprawie.
Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów:
Transmisje wydarzeń sportowych cieszą się dużym zainteresowaniem konsumentów. Spółka, która w swoich przekazach twierdzi, że posiada „wysoką jakość streamingu” i „zapewnia najlepsze wrażenia” musi dysponować infrastrukturą, która sprosta popularności oferowanych treści. W razie wystąpienia problemów technicznych spółka powinna zrekompensować konsumentom powstałe utrudnienia. To na przedsiębiorcy spoczywa odpowiedzialność za wykonanie opłaconej przez konsumenta usługi
Czytaj dalej poniżej
Wątpliwości urzędu wzbudzają odpowiedzi Viaplay na reklamacje klientów, w których odpowiedzialność za problemy przerzucana jest na klienta, poprzez sugerowanie dysponowaniem przez niego słabym łączem internetowym, nieodpowiednią przeglądarką czy niespełniającym wymagań urządzeniem. W przypadku uznania reklamacji, proponowany jest klientom rabat w wysokości 25% opłaty za subskrypcję w kolejny miesiącu.
To jak wiemy żaden rabat - piłkarskie mecze na żywo to nie serial czy film, który można przewinąć i obejrzeć jeszcze raz.
Powtarzające się problemy z transmisjami mogą zniechęcać konsumentów do dalszego korzystania z serwisu streamingowego, proponowanie im więc, w ramach rekompensaty, zniżki na dalszy abonament, może być nieadekwatne do sytuacji. Forma naprawienia szkody powinna być ustalona stosownie do jej wartości, w sposób zaspokajający interes konsumenta i uzgodniony z nim, nie zaś arbitralnie narzucony przez spółkę.
Dodatkowo, UOKiK poinformował, iż wystąpił z żądaniem wyjaśnień do Cyfrowego Polsatu w sprawie podobnych problemów podczas transmisji meczu Bayern Monachium - FC Barcelona w dniu 13 września, transmitowanego na platformie Polsat Box oraz do Canal+ Polska, który borykał się z problemami technicznymi przy meczach angielskiej Premier League, hiszpańskiej La Ligi i europejskiej Ligii Mistrzów na platformie Canal+ online.
Jeśli chodzi o postępowanie względem Viaplay, operatorowi grozi postawie zarzutów i nałożenie kary w wysokości do 10% obrotu.
Źródło: UOKiK.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu