Sprawdź jaki laptop Intel Evo jest najlepszy dla Ciebie Więcej
Ciekawostki

Użytkownicy smartfonów podejmują bardziej moralne decyzje od... użytkowników pecetów

JS
Jakub Szczęsny
51

Brzmi dziwnie, prawda? Ale tak właśnie wynika z badania opublikowanego w Computers in Human Behavior. Wyniki wskazują, że użytkownicy smartfonów są w stanie podejmować bardziej racjonalne decyzje, niż ci, którzy aktualnie korzystający z pecetów. Niemniej, w przypadku komputerów widać tendencję do bardziej intuicyjnego podejmowania decyzji.

Badacze przyjęli hipotezę, w której użytkownicy smartfonów są skupieni tylko na jednym zadaniu. Możliwości multitaskingu w przypadku takich sprzętów są mocno ograniczone. Do badania zaproszono 1010 osób, które losowo otrzymywały do dyspozycji komputer lub smartfona - mieli oni za zadanie rozwiązać m. in. prosty problem moralny, tzw. "dylemat wagonika".

Dylemat wagonika, czyli co?

Otrzymujecie zadanie: wagonik pędzi wzdłuż torów, w międzyczasie, szalony naukowiec przywiązał 5 osób na trasie pojazdu. Jest możliwość przestawienia zwrotnicy i skierowania wagonika na inny tor, do którego przywiązany jest już jeden człowiek. Uczestnik badania musi ocenić, co będzie lepsze: podjęcie działania i zabicie jednego człowieka, czy nie zrobienie niczego i... dopuszczenie do śmierci 5 osób.

W przypadku pierwszego wariantu, okazało się, że 80,9 proc. użytkowników smartfonów zdecydowało się na podjęcie działania poświęcając jedną osobę. Tylko 76,3 proc. użytkowników smartfonów zrobiło to samo. W innym wariancie, w którym należało zepchnąć jednego człowieka z mostu, aby zatrzymać kolejkę, użytkownicy smartfonów podjęliby takie działanie w 33,5 proc. przypadków. Użytkownicy pecetów odpowiedzieli tak samo generując wynik na poziomie 22,3 proc.

Już samo istnienie różnic w tej materii jest bardzo interesujące. Wygląda zatem na to, że istnieją pewne dyferencje w kwestii podejmowania decyzji między użytkownikami pecetów, a posiadaczami smartfonów. Badanie uwzględniło czynnik losowy - respondenci nie wiedzieli, jakie urządzenia otrzymają, co uwiarygadnia uzyskane wyniki. Pytanie tylko, dlaczego tak się stało? Według mnie, hipoteza mówiąca o gorszym multitaskingu nie jest absolutnie wyczerpująca.

Taka wiedza może się jednak przydać marketingowcom, którzy powinni zdawać sobie sprawę z różnic między kupującymi za pośrednictwem smartfonów oraz komputerów

Bardzo możliwe, że podobne wyniki otrzymalibyśmy w przypadku typowych sytuacji zakupowych - trudno jest jednak ocenić, w jaki sposób rozkładałyby się wyniki. Według mojej hipotezy, to właśnie użytkownicy pecetów powinni być bardziej rozważni w trakcie dokonywania zakupu - przecież mają dostęp do innej karty w przeglądarce, gdzie mogą sprawdzić cenę w innym sklepie. Ci, którzy korzystają ze smartfonów bardzo często wiedzą, gdzie szukać i bardziej spontanicznie powinni podejmować takie decyzje. Najważniejsza wartość wyniesiona z tego badania to właśnie znalezienie istotnych różnic - nie są one przypadkowe (zresztą, przy takiej próbie trudno mówić o przypadku). A może smartfony są dla nas tak bardzo osobiste, że w trakcie korzystania z nich jesteśmy w stanie podejmować "lepsze" moralnie decyzje?

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Więcej na tematy:

Internetzakupyinformacje