Na początku roku weszła w życie ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Na jej mocy, w przypadku odrzucenia Waszej reklamacji przez jakąś firmę, czy to z branży transportowej, telekomunikacyjnej czy innej, możecie się zwrócić do uprawnionej instytucji w sprawie rozwiązania sporu, bez konieczności zakładania sprawy sądowej. Dziś UOKiK uruchomił nowy serwis, który krok po kroku poprowadzi Was przez ścieżkę postępowania w takim przypadku.
O co tak dokładnie chodzi? W razie sporu, odrzuconej reklamacji czy innej formie konfliktu z danym przedsiębiorcą, zamiast decydować się na rozstrzygnięcie sprawy w sądzie, która bywa długa i kosztowna, konsument będzie mógł zwrócić się do stworzonych specjalnie w tym celu podmiotów, by te rozstrzygały spór i wydały wyrok, który będzie miał tą samą moc, co wyrok sądu powszechnego. Czas takiego postępowania będzie się zamykał w czasie maksymalnie 90 dni, samo postępowanie ma być bezpłatne, ewentualnie za drobną opłatą.
Aktualnie dostępnych w rejestrze jest sześć instytucji do których możecie się zwracać ze swoimi sporami:
- Związek Banków Polskich Bankowy Arbitraż Konsumencki – sprawy z zakresu usług finansowych,
- Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej – usługi telekomunikacyjne i pocztowe,
- Rzecznik Finansowy – podmioty rynku finansowego,
- Stowarzyszenie Praw Pasażerów Przyjazne Latanie – spory pomiędzy konsumentami a liniami lotniczymi,
- Rzecznik Praw Pasażera Kolei przy Prezesie Urzędu Transportu Kolejowego – spory między pasażerami a przewoźnikami kolejowymi
- Inspekcji Handlowej - spory z zakresu m.in. umów sprzedaży, turystycznych, deweloperskich, remontowych.
Na nowej stronie, UOKiK zaprezentował na ten czas przykładowe ścieżki postępowania w trzech konkretnych sytuacjach.
W przypadku, gdy firma odrzuciła Waszą reklamację po zakupie telefonu, mebli, laptopa czy jakiejś usługi turystycznej możecie się zwrócić w tej sprawie do Inspekcji Handlowej. W tym celu wystarczy wysłać wniosek z załączonymi skanami dokumentów dotyczącymi sporu na adres email Inspekcji Handlowej.
http://polubowne.uokik.gov.pl/files/2/uokik_infografika_a.webm
Do Rzecznika Finansowego możecie się zwrócić w przypadku odrzucenia reklamacji ze strony instytucji finansowych, dotyczącej na przykład wypłaty odszkodowania czy kredytu. Tutaj koszt złożenia wniosku wyniesie 50 zł, ale rzecznik może odstąpić od pobrania tej opłaty w wyjątkowych sytuacjach.
http://polubowne.uokik.gov.pl/images/video/20170511-animacja-uslugi-finansowe-wersja-UOKiK-02.webm
Jeśli mamy problemy z operatorem telekomunikacyjnym, rzecz jasna możemy się z tym zwrócić do UKE. Procedura jest bardziej uproszczona, możemy skorzystać z gotowego formularza, choć jak sprawdzałem jeszcze nie działa, na razie wyświetlane są tylko dane kontaktowe do odpowiedniej instytucji w naszej lokalizacji.
http://polubowne.uokik.gov.pl/images/video/UOKiK-uslugi-telekomunikacyjne-wersja-UOKiK-02_fin.webm
Pełny zakres spraw i odpowiedzialnych instytucji znajdziecie na nowej stornie UOKiK - Polubowne Rozwiązywanie Sporów Konsumenckich.
A pełen wykaz adresów wszystkich podmiotów, które można wyszukać w zależności od miejsca prowadzenia działalności przedsiębiorcy, z którym doszło do sporu, znajdziecie pod tym linkiem.
Osobiście uważam, że UOKiK wyszedł z bardzo fajną inicjatywą, która pozwoli konsumentom na sprawne przejście procedury załatwienia polubownego takich spraw. Co najważniejsze, tak naprawdę nie wymaga ruszania się z domu, nawet wysyłania listu. Wystarczy kontakt drogę e-mailową, do tego określony czas rozstrzygania (maksymalnie 90 dni) i niski koszt postępowania (czasem zerowy) sprawia, iż to może być najszybsza i najtańsza droga rozpatrywania sporów na drodze konsument-->przedsiębiorca. Co ważne, jeszcze raz podkreślę, wyrok wskazanych podmiotów będzie miał tą samą moc, co wyrok sądów powszechnych.
Źródło: UOKiK.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu