Polska

UOKiK nałożył na CM św. Franciszka 1,1 mln zł kary za wciskanie pakietów medycznych

Grzegorz Ułan
UOKiK nałożył na CM św. Franciszka 1,1 mln zł kary za wciskanie pakietów medycznych
6

Włos się na głowie jeży, jak się czyta do czego niektóre pseudo firmy gotowe się posunąć, by wcisnąć osobom starszym swoje pseudo medyczne usługi. Na szczęście na tapet wziął sobie takie praktyki UOKiK.

Dzisiaj UOKiK poinformował o nałożeniu na jedną z takich firm kary wynoszącej ponad 1,1 mln zł za szereg naruszeń. Chodzi o firmę, często zmieniającą nazwę, ostatnio używana to Centrum Medycznego św. Franciszka, ale wcześniej znana była też jako Dolnośląski Instytut Zdrowia, Centrum św. Jakuba, Mazowieckie Centrum Medyczne, Instytut św. Barbary, Łódzkie Centrum Medyczne.

Marek Niechciał, prezes UOKiK:

Praktyki CMSE są szczególnie szkodliwe, bo uderzają w seniorów. Ponad 90 proc. umów dotyczy osób po 60 roku życia. Handlowcy wykorzystują ich problemy ze zdrowiem, aby jak najwięcej zarobić. Manipulują nimi, wywierają presję. Na podstawie mało wiarygodnych badań diagnozują ciężkie choroby, naciskają na błyskawiczną decyzję w sprawie zakupu pakietów medycznych, nawet zawożą do banku po kredyt. Takie działania są niedopuszczalne. Oprócz kary finansowej nakazaliśmy firmie, aby natychmiast zaprzestała nieuczciwych praktyk.

Co więcej, praktyki te były bardzo dokładnie sprawdzane przez UOKiK, którego przedstawiciele skorzystali w tym celu z procedury tajemniczego klienta. Na takich spotkaniach przedstawiciele firmy robili badanie pulsoksymetrem, na podstawie którego zebranym osobom przedstawiano diagnozę poważnych chorób, których wyleczenie miałby załatwić zakup ich pakietu medycznego za kilka lub kilkanaście tysięcy złotych.

UOKiK zacytował też zgłoszenia tych osób, na podstawie którego wszczęto te postępowanie:

Dowiedziałam się, że mam bardzo chore serce i musi być wykonane badanie Holtera, jest również konieczna szybka wizyta u kardiologa. (…) w czasie omawiania mojej sytuacji zdrowotnej wprowadzono atmosferę zagrożenia i presji.

W czasie rozmowy zrobiło się nerwowo, wpadał drugi pracownik, w biegu informował, że jeden bonus cenowy jest już wykorzystany i został już tylko jeden. Czułam się zdopingowana do podjęcia szybkiej decyzji – bo może coś stracę.

Pracowały nade mną 3 osoby, zachwalając korzyści z tej umowy. Trwało to ok. 1,5 godziny. Byłam jak w transie.

UOKiK udało się potwierdzić stosowanie niedozwolonych praktyk, w sumie naliczył ich 5, odnoszą się one do niechcianego telemarketingu, ukrywania handlowego celu pokazu, wprowadzania w błąd co do stanu zdrowia, wywierania niedopuszczalnego nacisku i ograniczania prawa do odstąpienia od umowy.

Czterem z nich nadano rygor natychmiastowej wykonalności, co wymusza natychmiastowe ich zaprzestanie, nawet w przypadku odwołania się od decyzji UOKiK do sądu. Z kolei nałożona na firmę kara wyniosła w sumie 1 108 557 zł, od tego jednak mogą się odwołać w przeciągu miesiąca od doręczenia decyzji UOKiK.

Źródło: UOKiK.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu