Telekomy

UKE: 9,1 mln zł kary dla Orange za wysyłanie SMS-ów marketingowych bez posiadania zgód klientów

Grzegorz Ułan
UKE: 9,1 mln zł kary dla Orange za wysyłanie SMS-ów marketingowych bez posiadania zgód klientów
17

Dziś na stronach UKE ukazał się komunikat o zakończonym postępowaniu przeciwko Orange w sprawie wysyłki niezamówionych komunikatów marketingowych do swoich klientów.

Postępowanie zostało wszczęte na wniosek tylko jednego z klientów, którzy takowy komunikat SMS-em otrzymali, a w jego trakcie ustalono, że łączenie Orange wysłał 3,8 mln wiadomości SMS.

1 763 334 wiadomości SMS o treści:

Nowy pakiet internetowy 500MB za 5zł na 30 dni jest już dostępny. Aby go włączyć, wyślij SMS o treści NET5 pod numer 260 (20gr) i surfuj więcej niż dotychczas!

2 056 851 wiadomości SMS o treści:

Rewelacyjna wiadomość BEZPŁATNIE zobaczysz gdzie jest TERAZ Bliski. Wyślij sms (0zł) o treści CP na 60504. 14 dni za darmo/ Potem 6,15zl VAT tyg/Orange.pl.

Orange uruchomił wysyłkę tych komunikatów nie dysponując zapisaną zgodną na takie działanie od swoich klientów, a to jest niezgodne z Prawem Telekomunikacyjnym:

Art. 172 ust. 1 Prawa telekomunikacyjnego stanowi zabezpieczenie abonentów i użytkowników końcowych przed ingerencją w ich prywatność przez niezamówione komunikaty. Przepis ten zakazuje używania telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę.

UKE nałożył dość surową karę na Orange w wysokości 9,1 mln zł, z uwagi na skalę naruszenia, ale zaznaczył przy tym, że ustalając jej wysokość urząd wziął pod uwagę zadośćuczynienie jakie Orange zastosował wobec klientów, którzy otrzymali te komunikaty. Każdy z nich mógł liczyć na specjalny bonus w postaci darmowej paczki danych. Tak więc kara mogła być jeszcze większa, gdyby nie te okoliczności łagodzące. Decyzja nie jest prawomocna, Orange może odwołać się od niej na drodze sądowej.

Źródło: UKE.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu