UI/UX Designer
11

Ze świata IT: jak zostać UI/UX Designerem? Co warto wiedzieć?

UI/UX Designer to wyjątkowo ciekawa praca, która dynamicznie się rozwija i łączy w sobie różne obszary, w tym również psychologię. Jak wygląda taka praca?

UI/UX Designer – czego oczekuje rynek?

Kategoria UI i UX jest stosunkowo młoda. Nie da się ukryć, że dopiero od pewnego czasu firmy dostrzegły konieczność usprawniania interfejsów aplikacji w taki sposób, aby całość była bardziej czytelna i w wielu przypadkach ma to największy wpływ na zadowolenie użytkownika z danego programu czy strony internetowej. Aktualnie mamy tu do czynienia z dynamicznie rozwijającym się sektorem, który jeszcze co niektórzy zaliczyliby do niszy.

UI/UX Designer

Czym natomiast różni się UI od UX? UI to skrót od user interface, czyli deweloper zajmuje się stworzeniem języka, który będzie klarowny dla użytkownika, i wśród przykładów tego można wspomnieć o dowolnych elementach graficznych. Z kolei UX, user experience, stara się poprawić wrażenia, płynące z używania aplikacji i poprawić komunikację na linii użytkownik – program.

O tym, jak wygląda ta pracy, opowie już ekspertka w tej dziedzinie.

Wywiad z UI/UX Designerem, KISS

UI/UX Designer=

W KISS pracuje niemalże od początku jej istnienia i od początku swojej kariery wprowadza w firmie rodzinną atmosferę. Uwielbia projektować aplikacje i strony internetowe począwszy od Architektury Informacji przez User Experience aż do User Interface. Dogłębnie analizuje każdy projekt, jest gotowa bronić swoich pomysłów, jednocześnie pozostaje otwarta na sugestie innych oraz inne punkty widzenia. Największą przyjemność sprawiają jej badania User Center Design i niekończąca się praca nad doskonaleniem wrażeń użytkowników.

Jak opisałbyś/opisałabyś swoje codzienne obowiązki?

Jestem jak superbohaterka o dwóch tożsamościach,a przy tym wciąż skromna :) Raz wcielam się w UX designera poszukującego rozwiązań na zadany przez klienta problem biznesowy. Prowadzę research, analizuję potrzeby klienta, konkurencję, jeśli takowa istnieje – obecną strukturę produktu, potrzeby przyszłych użytkowników i ich bolączki. Na tej podstawie wypracowuję plan działania wspólnie z project managerem: Customer journey map, a następnie AI i określam funkcje interfejsu tak, aby całość sprzyjała wywoływaniu pozytywnych wrażeń wśród osób, które będą z niego korzystać, była rozwiązaniem na ich problemy, a jednoczenie nie przysparza bólu głowy. Była prosta, czytelna oraz łatwa w obsłudze. Wszystko to w postaci raportów i diagramów przedstawiam klientowi, żeby się upewnić, iż stoimy po tej samej stronie mocy. Jeśli tak jest (a jest tak najczęściej) przechodzę do projektowania makiet i interaktywnych prototypów. Kolejnym punktem są testy. Najpierw korytarzowe, na osobach z firmy niezwiązanych z projektem. W ten sposób wyłapuje pierwsze niedociągnięcia i wprowadzam korekty. Następnie testy UCD, na osobach spoza firmy, które są potencjalnymi użytkownikami końcowymi. Daje to lepszy obraz, co sprawia problemy, co należy zmienić, a co w ogóle usunąć. Bardzo często jest to moment, w którym userzy zgłaszają nowe potrzeby, w związku z tym wracam wówczas do mojego „planu działania” i cykl się powtarza, póki nie uzyskamy z klientem i PM zadowalającego efektu. Kiedy ten wyczekiwany moment nastąpi na scenę wkracza moje drugie Ja, czyli UI designer.

UI/UX Designer

Za pomocą swoich niesamowitych narzędzi z pakietu Adobe,i nie tylko, ubieram całość w szatę graficzną pamiętając o hierarchii informacji, proporcji elementów względem siebie, czytelności, odpowiednim rozmieszczeniu „klocków” (najlepiej na gridzie), dopasowanej do branży kolorystyce, itd. Projektuje ikony, grafiki, dobieram obrazki oraz materiały multimedialne. Często tworzę animacje na potrzeby aplikacji czy strony, które mają nie tyle przyciągać uwagę co uzupełniać UX, wywołując uśmiech na twarzy mimo pojawienia się np. błędu 404. Kolejnym krokiem jest stworzenie na podstawie przygotowanego interfejsu nowych prototypów i testowanie, testowanie i jeszcze raz testowanie. Kiedy to już mamy za sobą i wynikające z raportów oraz analiz zmiany zostaną wprowadzone tworzę materiały dla developerów w postaci, m.in. style guide. Jestem obecna przy implementacji służąc informacją i nadzorując czy produkt jest zgodny z wypracowanymi założeniami oraz projektami. Oczywiście na tym praca się nie kończy. w tym momencie zaczyna się najważniejszy test, często stanowiący początek nowego cyklu projektowego

Jakie umiejętności techniczne są kluczowe, aby zostać UI/UX Designerem?

Jeśli chodzi o UI, to: 

  • Umiejętności tworzenia i rozwijania interfejsów, w tym klikalnych prototypów
  • Umiejętności planowania koncepcji projektów graficznych oraz ich realizacji
  • Znajomości współczesnych trendów technologicznych i projektowych
  • Wiedzy z zakresu HCI (Human Computer Interaction), IXD (Interaction Design), Motion Design
  • Wiedzy z zakresu RWD i rozwiązań mobilnych
  • Wiedzy o ograniczeniach technicznych
  • Znajomości gotowych rozwiązań służących do tworzenia UI od strony projektanta (np. Bootstrap, Material Design)
  • Umiejętności przeprowadzania badań z użytkownikami
  • Znajomość narzędzi z pakietu Adobe, Sketch oraz do prototypowania, np. UX Pin, ProtoPie, Adobe XD.

UI/UX Designer

Co do UX: 

  • umiejętność wyszukiwania informacji, analizowania oraz interpretowania danych
  • Wiedza z zakres UX, AI, UCD i umiejętne wykorzystywanie ich w projekcie
  • Umiejętność przeprowadzenia badań UCD, testów A/B, np. za pomocą programu Morae
  • Tworzenie makiet i prototypów
  • Znajomość narzędzi z pakietu Adobe, do tworzenia diagramów AI, np. Draw.io Diagrams, do projektowania makiet i prototypów, m.in.: Sketch, UXPin, Adobe XD, ProtoPie, Invision
  • Dobra znajomość zasad projektowania stron internetowych i aplikacji

Jakie umiejętności miękkie są przydatne w roli UI/UX Designera?

Na pewno dobre zdolności komunikacyjne – tłumaczenia rzeczy trudnych w sposób zrozumiały nawet dla 3-latka. Dbałość o jakość realizowanych kreacji, zdolności organizacyjne, empatia I wyrozumiałość (pamiętajmy, że nie na wszystko mamy wpływ), multitasking, kreatywność w rozwiązywaniu problemów, asertywność (czasem trzeba powiedzieć “nie”), ciekawość – ludzi, tego co myślą, czują, potrzebują, i wiele więcej, umiejętność angażowania się i zdecydowanie poczucie humoru.

Co spowodowało, że postanowiłaś zostać UI/UX Designerem? 

Wrodzona ciekawość i nieodparta chęć rozwiązywania problemów oraz bezinteresownego niesienia pomocy ;) Każdy z nas próbuje odgadnąć: Dlaczego ktoś robi to co robi? Dlaczego zachowuje się tak a nie inaczej? Co nami kieruje? Czy wynika to z kontekstu sytuacji czy też z jego wrodzonych cech? Co tak naprawdę myśli druga osoba? Czego potrzebuje? 

UI/UX Designer

Jeśli to już odgadniemy w oparciu o dane, które zebraliśmy i przeanalizowaliśmy, to pozostają pytania: Jak mu pomóc? Jak usprawnić produkt, z którego korzysta, żeby jego życie było łatwiejsze i lepsze. Co możemy zmienić? Co ulepszyć? To właśnie te rozwiązania i pozytywne efekty powodują, że chce robić to co robię.

Jak oceniasz perspektywy rozwoju? 

Człowiek uczy się całe życie, a UX i UI to dziedziny, które ciągle się rozwijają. Pojawiają się nowe artykuły o tematyce psychologicznej i stricte UX-owej. Doskonalone są narzędzia UI. Powstają nowe technologie pomagające rozwiązywać problemy ludzi w nieoczekiwany sposób. Przykładowo w Chinach opracowana szybszy sposób płacenia za zakupy za pomocą “twarzy” (więcej na ten temat tutaj: https://www.linkedin.com/posts/knowicki_future-payments-technology-ugcPost-6552807652273991680-5BI0/).

Oczywiście face recognition ma swoje ograniczenia, ale nie będę się tutaj o tym rozpisywała. Tak czy inaczej możliwości rozwoju w tej dziedzinie są nieskończone, więc pozostaje mi tylko pochłaniać wiedzę i doskonalić się w tym co robię.

Z jakimi narzędziami głównie pracujesz?

Zależy to od projektu i czasami od klienta. Między innymi pracuję z narzędziami takimi jak: Pakiet Adobe, Sketch, Zeplin, Draw. io Diagrams, UX Pin, ProtoPie, Adobe XD, Morae, InVision, Kartka i ołówek.

UI/UX Designer

Co polecasz do nauki i treningu osobom, które chcą zostać UI/UX Designerem?

Przede wszystkim książki takie jak:

  • “Psychologia społeczna” Aronsona – pozycja obowiązkowa jeśli chcesz się dowiedzieć co nieco o tym jak myślą inni oraz Ty i dlaczego.
  • “Wywieranie wpływu” Roberta Caldiniego
  • Dla tych, którzy chcą opanować czas: “Pani Swojego Czasu” Oli Budzyńskiej
  • “The design of everyday things” – UX od innej strony.

Poza tym darmowe ebooki z zakresu projektowania UX i UI wydawane przez InVision: https://www.designbetter.co/books czy UxPin: https://www.uxpin.com/studio/ebooks/ 

Polecam również wszelkie webinaria online, m.in. prowadzone przez UxPin, Invision, blogi, fora i społeczności. Warto śledzić na FB czy crossweb lub linkedin prowadzone warsztaty UI/UX w danym mieście. Często udział jest free.

O firmie KISS

KISS digital jest firmą technologiczną o szerokich kompetencjach związanych z programowaniem aplikacji webowych i mobilnych. Jednak to co istotne, to fakt że wspieramy klientów w całym procesie wytwarzania produktu, tj. począwszy od projektów graficznych, poprzez badania UX/UI, programowanie, aż po wdrożenie i wsparcie w kampanii reklamowej. Dodatkowo, poza świadczeniem usług, projektujemy także własne rozwiązania sprzętowe; jesteśmy m.in. autorami dedykowanego dla samochodów, urządzenia Loxet. 

Nasze motto to „Keep It Simple, Stupid” – które oznacza, że w każdym aspekcie naszej działalności używamy możliwie prostych środków – w tym również staramy się nie nadużywać marketingowego lania wody ;)

UI/UX Designer – artystycznie w IT

Moim zdaniem pójście w UI/UX stanowi ciekawy krok dla osób, które ma już talent artystyczny i chcieliby to połączyć z IT. Uważam, że ta kategoria dopiero czeka na swój pełny rozkwit i z pewnością można sporo się tu nauczyć, również z zakresu psychologii.