Telewizja

"Mało kogo interesuje UHD" - to już nieaktualne. To badanie pokazuje stabilny wzrost

JS
Jakub Szczęsny
28

Spotkałem się ostatnio ze stwierdzeniem, że nie opłaca się obecnie kupować telewizora obsługujące rozdzielczość UHD, bo treści dostępnych w tej jakości jest jeszcze bardzo mało - tak, jak i osób z nich korzystających. Okazuje się, że to nieprawda - rynek odpowiada na rosnące potrzeby konsumentów nie tylko w kontekście możliwych do nabycia materiałów - czy to w wersji "tradycyjnej", czy z internetu, ale również za pośrednictwem odbiorników sygnału satelitarnego.

SES, właściciel między innymi satelitów ASTRA, które są szeroko wykorzystywane na Starym Kontynencie w kontekście nadawania sygnału telewizyjnego wskazuje na to, że liczba gospodarstw domowych odbierających treści w jakości HD dynamicznie wzrasta. Spośród 253 milionów gospodarstw domowych w tym regionie 35 proc. stanowią te, którym dostęp do telewizji zapewnia satelita. Spośród tej grupy, aż 51 milionów osób odbiera treści w jakości HD i aż za 78 procent odpowiadają satelity ASTRA należące do SAS.

Wśród wspomnianej w poprzednim akapicie grupy cały czas rośnie zapotrzebowanie na treści UHD. Te można odbierać za pośrednictwem satelitów ASTRA 19.2E oraz 23.5E. Właściwie już co piętnasty Europejczyk może oglądać telewizję w najwyższej dostępnej obecnie jakości obrazu oraz dźwięku. Nie jest to jedyny czynnik, który pozwala na odbiór takich treści - nie można pomijać również innych metod dotarcia do klientów, niż satelity.

Cały czas rośnie udział IPTV

Czyli telewizja dostępna w ramach połączenia internetowego. Z tego rozwiązania korzystają najczęściej mieszkańcy dużych skupisk ludności na małym obszarze (apartamentowce, blokowiska), gdzie podłączenie telewizji satelitarnej jest nieco problematyczne. Dużo dobrego w tej kwestii robią również atrakcyjne dla klientów pakiety kolektywne: internet, telewizja, telefon komórkowy, gdzie w ramach jednego abonamentu można korzystać z kilku usług multimedialnych naraz. W ciągu 4 lat, udział IPTV powiększył się z 7 do 14 procent. Bardziej tradycyjny model dostępu do telewizji, tzw. "kablówka" oraz odbiór naziemny, które obecnie dzierżą 26 procent ogólnego rynku również uwzględniają treści UHD w swojej ofercie i korzystna koniunktura na tym rynku będzie się tylko pogłębiać, aż do momentu znacznej popularyzacji nowego standardu, po którym zaprezentowany zostanie zapewne kolejny.

Niemniej, rynek telewizorów dalej się kurczy

Coraz częściej konsumenci rezygnują ze standardowych urządzeń odbioru treści wideo na rzecz komputerów, a nawet smartfonów. Brak telewizora w domu już nikogo nie dziwi, a spora grupa przyznaje, że telewizji nie ogląda, a taki odbiornik stanowi jedynie uzupełnienie dla innych multimediów - konsol do gier, czy przystawek pozwalających na odbiór treści z popularnych serwisów streamingowych. Warto jednak wiedzieć, że również telewizja i związana z nią infrastruktura próbuje dotrzymać kroku nie tylko oczekiwaniom klientów, ale również krystalizującym się trendom. Dlatego też, obok usług telewizyjnych, wielkie koncerny związane z tego typu mediami oferują serwisy VOD oraz specjalne pakiety obok innych dostępnych multimediów.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Więcej na tematy:

telewizjahdtelewizory