babcia rozmowa przez telefon
22

Tylko w samej Warszawie metodą „na policjanta” ukradziono w tym roku 8 mln zł

To prawdziwa plaga, osobiście nie sądziłem, że jest to aż tak duża skala tego procederu. Od kilku lat wiele się mówi, pisze i słucha o tego typu przypadkach wyłudzeń. Ale nadal to jest ogromny problem, głównie dla osób starszych.

Najpierw przestępcy posługiwali się metodą „na wnuczka”, która najwyraźniej przestała działać i opracowali skuteczniejszy sposób na wyłudzanie pieniędzy od starszych ludzi.

A dokładniej, obecnie wykorzystują dwie wersję. Jedna jest jakby połączeniem metody na wnuczka z metodą na policjanta, najczęściej wygląda to tak:

Na numer stacjonarny starszej osoby dzwoni oszust podający się za członka rodziny i informuje, iż pojawi się z wizytą lub prosi o pożyczkę. Po rozłączeniu się dzwoni kolejna osoba, która podaje się za policjanta i informuje, iż przed chwilą dzwonił do niej przestępca z grupy, którą rozpracowuje, specjalizującej się w okradaniu starszych ludzi. Prosi o współpracę, która ma polegać na przekazaniu gotówki osobie, która zgłosi się do pokrzywdzonej, celem zatrzymania oszustów i przyłapaniu ich na gorącym uczynku. Po przekazaniu oszczędności kontakt się urywa.

Oszukane osoby przekazują żądaną gotówkę nieznanym osobom, tak naprawdę będą przekonanymi, że pomagają rodzinie i policji.

Drugim sposobem jest podawanie się od razu za funkcjonariusza CBŚ z prośbą o pomoc:

Do starszej osoby, na numer stacjonarny, dzwoni oszust podający się za funkcjonariusza CBŚ. Informuje, iż rozpracowuje grupę przestępczą zajmującą się okradaniem kont bankowych. Celem ratowania oszczędności oraz zatrzymania sprawców na gorącym uczynku nakazuje starszej osobie wypłacenie wszelkich oszczędności, bądź nawet zaciągniecie kredytu i przekazanie gotówki wskazanej osobie (pozostawienie w koszu na śmieci, bądź przelanie na wskazane konto bankowe). Przestępca informuje także, że w skład grupy przestępczej wchodzą także pracownicy banku, w związku z tym zabrania starszej osobie rozmowy z nimi, jak również informowania kogokolwiek innego o akcji. Po przekazaniu pieniędzy kontakt się urywa.

Okazuje się, że w takiej sytuacji pracownicy banku niewiele mogą zrobić, choć jak informuje Krzysztof Pietraszkiewicz, Prezes Związku Banków Polskich, podejmują próby odwodzenia tych osób od takich czynności i czasem im się udaje:

Banki nie mogą odmówić klientowi wypłaty pieniędzy z konta. Jednak w sytuacji, gdy pracownik widzi, że starsza osoba chce dokonać takiej czynności, a jednocześnie sprawia np. wrażenie osoby bardzo zdenerwowanej, oczywiście staramy się pomóc. Bez naruszania swobody decyzji klienta – informujemy, że zdarzają się różne próby wyłudzeń. Wyjaśniamy metodologię takich działań, a następnie – wspólnie z prawdziwą Policją – oferujemy pomoc. Przestrzegamy klientów, aby nie przekazywali wypłaconej gotówki nieznajomym osobom np. w celu „zastawienia pułapki” ani nie realizowali przelewów na nieznane sobie konta. Dzięki tym działaniom wielokrotnie udaje się udaremnić próby wyłudzeń.

Policja, z kolei apeluje do przestrzegania najbliższych i rozmawiania ze starszymi członkami rodzin o możliwych działaniach grup przestępczych, według opisanych metod w celu uniknięcia utraty znacznych środków pieniężnych.

Komisarz Sylwester Marczak, rzecznik prasowy Komendy Stołecznej Policji:

Apelujemy do dziennikarzy o jak najczęstsze informowanie o tym, jak nie dać się oszukać. Jednocześnie apelujemy do wszystkich dzieci i wnuków, aby porozmawiały o tego rodzaju przestępczości ze swoimi rodzicami/dziadkami. Zróbcie to Państwo osobiście – zanim dojdzie do próby wyłudzenia – i ostrzeżcie, jak działają przestępcy. Powiedzcie, żeby nigdy nie ufali tego rodzaju telefonicznym „prośbom” o pomoc.

Tylko w I półroczu 2017 r., na terenie Warszawy i okolic dokonano 225 wyłudzeń na łączną kwotę 8 341 522 zł. To zatrważające dane, mam nadzieję, że wspólnymi siłami uda się nam wszystkim ochronić te osoby starsze przed tym, częstym informowaniem o tego typu zdarzeniach. No i koniecznie porozmawiajcie ze swoimi bliskimi, o zagrożeniach tego typu.

Źródło: Związek Banków Polskich.

Photo: aletia/Depositphotos.