Otrzymaliśmy właśnie raport medialny przygotowany przez PRESS-SERVICE z Poznania. Raport powstał na podstawie analizy wszystkich naszych publikacji w okresie od stycznia do czerwca tego roku. Raport składa się z trzech części. Pierwsza dotyczy ogólnego przekazu naszych wpisów, zawiera ich liczbę, wydźwięk (pozytywny-negatywny) oraz ich wielkość (długi – krótki). Druga część odnosi się do wizerunku najczęściej […]

Otrzymaliśmy właśnie raport medialny przygotowany przez PRESS-SERVICE z Poznania. Raport powstał na podstawie analizy wszystkich naszych publikacji w okresie od stycznia do czerwca tego roku. Raport składa się z trzech części. Pierwsza dotyczy ogólnego przekazu naszych wpisów, zawiera ich liczbę, wydźwięk (pozytywny-negatywny) oraz ich wielkość (długi – krótki). Druga część odnosi się do wizerunku najczęściej omawianych przez nas kategorii produktów, trzecia natomiast podobną analizę, tyle że w odniesieniu do marek. Podzielimy się z Wami najciekawszymi spostrzeżeniami z tego raportu, a cała ta analiza posłuży nam do wewnętrznych rozważań nad sposobem i formą w jakiej przekazujemy Wam zdobywane informację.

Na początek mała legenda odnośnie prezentowanych danych.

Ze względu na wydźwięk przekazywanej informacji, analizowane publikacje zostały podzielone na:

  • Neutralne (wpisy pozbawione wszelkich dodatkowych komentarzy i ocen, a tym samym stanowiły jedynie źródło obiektywnych faktów i danych)
  • Pozytywne (wpisy, których treść świadczyła o rozwoju opisywanej firmy oraz oferowanych przez nią produktów, czy też traktowała na temat odnoszonych przez spółkę sukcesów w różnorodnych sferach jej działania)
  • Negatywne (wszelkie materiały przekazujące informacje czy też opinie naszych autorów, które nie sprzyjały tworzeniu dobrego wizerunku medialnego firmy i nie wpływały korzystnie na jej obraz)

Przejdźmy teraz do najciekawszej zawartości raportu, czyli analizy naszych wpisów.

Ogólny przekaz publikacji na antyweb.pl

Po analizie tych wszystkich wpisów okazało się, że z zamieszczonych 1705 publikacji na Antyweb, wyodrębniono 6141 informacji o markach, a 85% z nich było neutralne w wydźwięku, obiektywnie prezentując opisywane fakty. Co 8 publikacja była pozytywna w wydźwięku dla opisywanego brandu, a co 42 krytykowała daną markę.

W dalszej części raport pokazuje, jak to się rozkładało w analizowanym czasie, jakie panowały trendy, czy mniej pozytywnie czy też bardziej. Ciekawsze informacje znaleźliśmy w drugiej części:

Najczęściej omawiane kategorie produktów na portalu

W analizowanym okresie najczęściej omawianymi produktami były te z kategorii platformy społecznościowe. Informacja na ich temat obecna była w co drugiej naszej publikacji. 10 najpopularniejszych kategorii produktowych zawierało aż 81,3% całego przekazu. Kategorie te ściśle dotyczyły branży związanej z nowymi technologiami, komputerami oraz usługami internetowymi.

Przyjrzyjmy się systemom mobilnym.

Najwięcej pisaliśmy o Androidzie, ale jeśli chodzi o wydźwięk naszych artykułów, Windows Phone cieszył się zdecydowanie najlepszym wizerunkiem. Przekaz na jego temat nie tylko był najkorzystniejszy, ale i jego obszerność najwyższa. Dobrym wizerunkiem cechował się też system iOS, plasując się zaraz za Windows Phone w zakresie wydźwięku. Zaraz za nimi najpopularniejszy u nas system mobilny Android.

Jeśli chodzi o platformy społecznościowe, chyba bez zaskoczenia dla wszystkich:

Choć dziwi tu jedynie obecność Twittera na drugim miejscu, wydawało mi się, że Google Plus powinno się tu znaleźć, który za to cieszył się u nas najlepszym wizerunkiem pod względem wydźwięku.

Zobaczmy jeszcze pozycję odnoszącą się do publikacji traktujących o przeglądarkach.

Niemal wszystkie analizowane wpisy odnoszące się do przeglądarek (z wyjątkiem Internet Explorer) cechował neutralny wizerunek. Najlepszym wydźwiękiem cieszyła się przeglądarka Opera, na której temat 18% publikacji utrzymanych było w pozytywnym tonie (ten wynik to chyba wpływ znikomej ilości naszych wpisów na jej temat). Najgorszy obraz u nas osiągnęła przeglądarka Microsoftu – średni wydźwięk materiałów był poniżej neutralnego poziomu.

Zapomniałbym o systemach operacyjnych. Wbrew powszechnej opinii Linuks cieszy się u nas również sporą popularnością.

Wśród czytników wygrał Kindle. Tablety – iPad. Telefony – iPhone, a usługi w chmurze należały do Dropboxa.

Przejdźmy teraz do ostatniej części i obalenia tezy, że piszemy tylko o Apple:).

Porównanie wizerunku najpopularniejszych firm

Zaczynamy od lidera – Google.

Apple.

Microsoft.

Samsung.

Jeśli miałbym osobiście odnosić się do tego raportu i swojej wiedzy na temat publikowanych przez nas wpisów, ciężko mi jednoznacznie stwierdzić, czy to rzeczywisty w 100% obraz naszych artykułów. Zwłaszcza, jeśli chodzi o ich wydźwięk. Głównym miernikiem tutaj była obszerność publikowanych materiałów w odniesieniu do ich częstotliwości. Według mnie, to czy była ta krótsza czy dłuższa publikacja nie oddaje w pełni naszego zapatrywania się na dany produkty czy markę. Charakter Antyweba, który jest cały czas blogiem, a nasze wpisy osobistymi wrażeniami, opiniami czy relacjami nijak się ma do długości naszych artykułów. Niemniej jednak dziękujemy za przygotowanie takiego raportu firmie PRESS-SERVICE, posłuży on nam do głębszej analizy naszych publikacji i być może drobnych zmian w przekazywaniu ich Wam w przyszłości.