Felietony

Lepiej dobrze zdecyduj - wywiad z TransparentChoice.com

Tomek Chojecki
Lepiej dobrze zdecyduj - wywiad z TransparentChoice.com
Reklama

Wybory między alternatywami w życiu, to chyba najważniejsze z czym musi sobie radzić człowiek - tak prywatnie, jak i zawodowo. W optymalizacji pro...


Reklama

Wybory między alternatywami w życiu, to chyba najważniejsze z czym musi sobie radzić człowiek - tak prywatnie, jak i zawodowo. W optymalizacji procesu podejmowania decyzji w biznesie może pomóc nam polski startup - TransparentChoice.com. Dla mnie hiper ciekawy produkt i temat, a sam fakt, że projekt jest wspierany przez Huge Thing  sygnalizuje, że to poważne i przemyślane przedsięwzięcie. Zapraszam do wywiadu z jednym z twórców TransparentChoice - Januszem Noszczyńskim.

Czym jest Transparent Choice? Na czym polega algorytm podejmowania decyzji w TC? Jak wygląda lub będzie wyglądać proces podejmowania decyzji w TC?

TransparentChoice - Collaborative Decision-Making Platform - jest to platforma wspomagająca korporacje i organizacje w procesach podejmowania decyzji i ułatwiająca współpracę w tym obszarze. Dzięki temu, decyzje są podejmowane szybciej, są bardziej efektywne i przede wszystkim transparentne oraz udokumentowane, więc łatwo można je uzasadnić. Chcemy, aby każdy knowledge worker w korporacji czy organizacji, był elementem takiej platformy uczestnicząc w różnych rolach (decydent, oceniający, itp).

Jednak w perspektywie kilku lat chcemy iść w kierunku budowania technologii umożliwiającej tworzenie dedykowanych aplikacji oraz zapewniającej możliwości integracji z naszym systemem. To ma być taki salesforce dla decision making-u.

Algorytm bazuje na wielokryterialnej analizie decyzji (MCDA - Multi-Criteria Decision Analysis), a konkretnie na metodzie AHP (Analytic Hierarchy Process). Jest ona wykorzystywana od wielu lat przez największe organizacje na świecie i sprawdza się świetnie do celów biznesowych, militarnych czy państwowych.

Proces podejmowania decyzji składa się z kilku kroków:

  1. Tworzymy listę alternatyw (np. lista projektów, które zamierzamy zrealizować)
  2. Definiujemy kryteria oceny (np. wartość strategiczna, wykonalność, korzyści finansowe, wykorzystanie zasobów, ryzyko - kryteria mogą zawierać także pod-kryteria)
  3. Ustalamy priorytety kryteriów (indywidualnie dla każdej osoby przypisanej do tej roli)
  4. Oceniamy alternatywy w kontekście każdego kryterium (indywidualnie dla każdej osoby przypisanej do tej roli)
  5. Dokonujemy syntezy priorytetów i ocen, aby wyniki reprezentowały wspólne cele grupy osób zaangażowanych w decyzję
  6. Osoba odpowiedzialna za decyzję dokonuje ostatecznego wyboru na podstawie wygenerowanej rekomendacji (która składa się z szeregu wyników i analiz)
  7. Generujemy raport z decyzji

Powiedz też o rolach w systemie. Jakie są i jakie mają uprawienia. Kto tworzy i defniuje informacje dla danego problemu (alternatyw, kryteriów itd.)?

Na razie w systemie mamy dwie role:

  • decision maker czyli osoba która tworzy projekt, moderuje, wybiera uczestników, przypisuje im role i podejmuje ostateczną decyzję
  • evaluator czyli oceniający, przy czym tą rolę można rozbić na:

* ustalanie wag prioritetów

Reklama

* ocenę alternatyw (dodatkowo każdemu oceniającemu można przypisywać do oceny jedynie             wybrane  kryteria czy alternatywy)

Planujemy dodać kolejne role, np. przy definiowaniu alternatyw i kryteriów, podgląd projektu (read-only), czy dostęp do raportu, ale w MVP będą tylko te wyżej wymienione.

Reklama


Jakiego rodzaju problemy będzie rozwiązywać TC?

Decyzje podejmowane są w każdej firmie czy branży. Oczywiście im ważniejsza decyzja tym bardziej warto się wspomóc takim narzędziem.

Przykładowe problemy, gdzie zastosowany może być nasz produkt to:

  • wybór dostawcy
  • rekrutacja
  • zarzadzanie portfolio projektów (np mamy 15 inwestycji do zrealizowania których wymagany jest budżet $50M, ale my mamy tylko $20M, więc które projekty wybrać)
  • budżetowanie, alokacja zasobów
  • wybór technologii
  • wybór strategii marketingowej
  • wybór lokalizacji pod nowe lotnisko czy fabrykę

To jest jedynie kilka najważniejszych zastosowań. Wg raportów Gartnera potrzeba wykorzystania takich platform będzie rosła, głównie w obszarze decyzji strategicznych jak i taktycznych.

 

Reklama

Czy interesuje was tylko klient biznesowy? Decyzje trzeba podejmować również w życiu prywatnym.

Na razie skupiamy się na klientach biznesowych, ponieważ najlepiej znamy ten rynek i wiemy, że potrzebują produktów takich jak nasz. Aczkolwiek, mamy też kilka pomysłów na produkty B2C, które już powoli kiełkują.

 

Z kim konkuruje TC na rynku?

Przeważnie są to firmy konsultingowe lub toporne oprogramowanie wymagające szkolenia wykorzystywane przez pojedyncze osoby w organizacjach - drogie, trudne, mało skalowalne i bez wsparcia dla urządzeń mobilnych. Istnieje również konkurencja na poziomie poszczególnych składników platformy, ale nie ma tak kompleksowego rozwiązania jakie oferuje Transparent Choice.

My tworzymy platformę, która ma rozprzestrzeniać się wewnątrz korporacji i organizacji oraz pomiędzy nimi (np. zaangażowanie firm konsultingowych w wewnętrznie procesy decyzyjne firmy). Produkt ma być na tyle prosty, że nie będzie wymagał szkolenia, a każdy pracownik będzie potrafił go użyć - i to jest dla nas największe wyzwanie.

Poza tym idziemy mocno w kierunku urządzeń mobilnych, wystarczy dowolne urządzenie wspierające html5, a ponadto robimy aplikację Metro dla Windows8. Oczywiście wkrótce pewnie pojawią się próby stworzenia podobnych platform, ale to nie jest wcale takie proste, poza tym rynek CDM (collaborative decision making) bardzo szybko się rozwija.


Czy chcecie w przyszłości integrować się z systemami do zarządzania projektami?

Bardziej z systemami BI, ponieważ project management to jedynie mały wycinek potencjalnych zastosowań. Ale wierzymy, że technologia która zamierzamy zbudować będzie używana m. in. do tworzenia produktów z obszaru PM lub integracją z istniejącymi systemami PM.

Bazujemy również na tym, że BI obecnie nie sprawdza się tak jak powinno - mamy dużo danych, ale nie podejmujemy lepszych decyzji, dlatego nasz produkt będzie uzupełniał tą lukę umożliwiając podejmowanie decyzji bazujących na danych z BI.

 

Jak będzie zarabiać TC?

SaaS B2B z cennikiem o dwóch osiach: liczba użytkowników oraz funkcjonalność. Zamierzamy trafić do najbardziej świadomych i innowacyjnych jednostek/działów w firmach czy organizacjach, a później propagować wykorzystanie naszego produktu wykorzystując naturalne mechanizmy współpracy występujące w o tych środowiskach.

Cały nasz produkt jest projektowany pod tym kątem, co nas wyróżnia na tle konkurencyjnych rozwiązań.


Jakie macie plany na przyszłość?

Zamierzamy wypuścić jak najszybciej wersję aplikacji pod Windows8, następnie stworzyć aplikację web/mobile i zaktualizować naszą stronę.

Obecnie pracujemy także nad rozbudową teamu (Sales Executive z UK, developerzy), który chcemy rozszerzać, aby przyspieszyć rozwój produktu. Szukamy również inwestora - prowadzimy od pewnego czasu rozmowy z pewnym funduszem inwestycyjnym i zobaczymy co z tego wyjdzie, ale jesteśmy dobrej myśli ;)

 

Powiedz jeszcze kto stoi za projektem.

Zespół stanowią na razie dwie osoby:

Dawid Opydo - CEO, ma doświadczenie w analizie decyzji, m. in. szkoli polskich urzędników w tym zakresie,

Janusz Noszczyński - CTO, architekt oprogramowania i developer, wieloletnie doświadczenie

Mamy już spore doświadczenie na rynku CDM, ponieważ zajmujemy się tym od ponad 5 lat. Zaczęło się od darmowego narzędzia AhpProject.com (kilka tysięcy użytkowników), później MakeItRational.com (120 klientów, 35k USD in revenue), a teraz robimy TransparentChoice wspierani przez HugeThing.

Współpracujemy z doświadczonym człowiekiem biznesowym z UK, który ma uzupełnić nasze kompetencje w obszarze marketingu i sprzedaży oraz strategii wejścia na rynek. Pomaga nam też zdobyć inwestora, a jak dostaniemy funding to wejdzie oficjalnie do teamu.

Dzięki za rozmowę, trzymam kciuki!

Dziękuję

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama