E-commerce

TEMU na celowniku UOKiK - klienci nie wiedzą od kogo kupują

Grzegorz Ułan
TEMU na celowniku UOKiK - klienci nie wiedzą od kogo kupują
Reklama

Prezes UOKiK poinformował dzisiaj o postawieniu zarzutów o naruszaniu praw konsumentów, irlandzkiej spółce Whaleco Technology Limited z siedzibą w Dublinie, która to odpowiada za sprzedaż towarów na platformie TEMU w Polsce.

Jakie to dokładnie naruszenia? W toku postępowania wyjaśniającego, nasz krajowy regulator sprawdził sposób prezentowania informacji ważnych dla kupujących na stronie i w aplikacji Temu.

Reklama

Okazało się, że kupujący na tej platformie nie mieli w sposób jasny i zrozumiały przedstawionych informacji o przysługujących im prawach, zwłaszcza w temacie ewentualnych reklamacji zakupionych towarów. Ponadto brakowało też istotnej danej, również w tym temacie - czy kupujemy od osoby prywatnej czy firmy.

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny:

Z kim zawieramy umowę, do kogo wysłać zwracany towar, do kogo kierować reklamację – te informacje jako konsumenci powinniśmy otrzymywać zanim podejmiemy decyzję o zakupie przez internet. Powinniśmy też wiedzieć kiedy dokładnie zawieramy umowę. Ten moment jest ważny w szczególności przy podejmowaniu decyzji zakupowych w sieci. Tylko pełne i jasne przedstawienie tych kwestii pozwala na bezpieczne korzystanie z e-commerce. Będziemy stale weryfikować i egzekwować prawidłowe realizowanie obowiązku informacyjnego przez przedsiębiorców.

Utrudniony jest też dostęp do informacji o sprzedawcach, gdyż dotarcie do nich wymaga kilkukrotnego przeklikania się przez serwis, a dodatkowo jak już do nich dotrzemy, część z tych danych prezentowana jest w języku chińskim.

Ostatni z zarzutów dotyczy przycisku „Złóż zamówienie”, który to jest niewystarczający, bo zgodnie z przepisami złożenie zamówienia powinno być opatrzone informacją „z obowiązkiem zapłaty” lub inną równoważną.

W przypadku potwierdzenia powyższych zarutów, UOKiK może nałożyć na irlandzką spółkę karę finansową w wysokości 10% obrotu, za każdą zakwestionowaną praktykę.

Ponadto, UOKiK prowadzi inne postępowanie względem TEMU, a dotyczące sposobu prezentowania cen na tej platformie. W szczególności chodzi o promocyjne ceny produktów - według przepisów (wprowadzonych unijną dyrektywą Omnibus), obok każdej promocyjnej ceny, powinna być w sposób widoczny pokazana jej wysokość obowiązująca w ostatnich 30 dniach.
Źródło: UOKiK.

Reklama

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama