Jak ustrzec się przed oszustami w sieci? Ministerstwo Cyfryzacji przedstawia trzy zasady, które warto wziąć sobie do serca. Wszystkie związane z naszym bezpieczeństwem w cyberprzestrzeni.
Nasze bezpieczeństwo w cyfrowym świecie to coś, o czym piszemy często. Oszuści sięgają po coraz bardziej wyrafinowanie środki, by wykraść nasze dane, w tym logowania np. do banków. A to prosta droga do czystego konta. Wielokrotnie przestrzegamy przez fałszywymi wiadomości SMS, e-mailami i linkami, które prowadzą do spreparowanych stron popularnych serwisów. Przestrzega o tym także Ministerstwo Cyfryzacji w swoich cyklicznych wpisach związanych z bezpieczeństwem w sieci.
Internetowi przestępcy wciąż wymyślają nowe sposoby na to, aby wyłudzić nasze dane lub ukraść pieniądze. Wykorzystują niewiedzę użytkowników internetu, a przede wszystkim ich emocje. Jeśli więc dojdzie do takiej próby, warto wiedzieć, jak się zachować i co równie ważne, czego na pewno nie robić. Niebezpiecznie zdarzenie najlepiej też od razu zgłosić do ekspertów od cyberbezpieczeństwa. Można to zrobić szybko i łatwo w aplikacji mObywatel dzięki usłudze Bezpiecznie w sieci.
– mówi wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.
Oto kilka kluczowych wskazówek, które warto mieć na uwadze na co dzień, aby nie wpaść w kłopoty z cyberoszustami lub przynajmniej utrudnić im zadanie.
Zasada nr 1: Nie pomagać przestępcy!
Połączenia telefoniczne mogą wywołać silne emocje, a pod wpływem stresu łatwo podjąć decyzje, które będą miały poważne konsekwencje. Dlatego, jeśli odbierzesz telefon:
- Sprawdź numer, z którego dzwonią. Jeśli jest dziwny, a zwłaszcza zagraniczny, najlepiej zakończ rozmowę. Jeśli już odebrałeś, sprawdź, z kim rozmawiasz – najlepiej rozłącz się i samodzielnie skontaktuj z instytucją lub firmą, którą ta osoba rzekomo reprezentuje. Jeśli twierdzi, że jest twoim znajomym lub członkiem rodziny, skontaktuj się z tą osobą na jej znany numer, aby potwierdzić, czy naprawdę coś się wydarzyło.
- Nie pomagaj oszustom. Staraj się prowadzić rozmowę tak, by to rozmówca ujawniał wszystkie szczegóły, np. swoje nazwisko, powód kontaktu i dane firmy. Często osoby pod wpływem emocji same podają oszustom informacje, które potem są wykorzystywane do stworzena bardziej wiarygodnej i przekonującej historii.
- Nigdy nie podawaj swoich danych osobowych, numerów kont bankowych, loginów, haseł, ani kodów weryfikacyjnych, zwłaszcza gdy ktoś dzwoni lub pisze w sprawach związanych z bankowością. Nie wykonuj żadnych instrukcji, które ci dają, np. nie przelewaj pieniędzy, nie pobieraj aplikacji ani programów.
Zasada nr 2: Ochłonąć i zaczerpnąć wiedzy
W chwilach stresu nie podejmuj pochopnych decyzji! Warto dać sobie czas na przemyślenie sprawy i uspokojenie emocji. Strach, panika, a także euforia mogą prowadzić do błędów. Kiedy otrzymasz podejrzany SMS, e-mail, telefon lub wiadomość, najlepiej:
- Nie daj się ponieść presji – weź głęboki oddech i poczekaj, aż zweryfikujesz wszystkie ważne informacje. Czy coś złego naprawdę wydarzyło się z twoim bliskim? Czy rzeczywiście nie zapłaciłeś jakiegoś rachunku? Czy wygrana w loterii jest prawdziwa?
- Zasięgnij porady. Czasem rozmowa z bliską osobą może pomóc uniknąć kłopotów. Może ktoś z twoich znajomych miał podobną sytuację i wie, jak się zachować.
- Poznaj sposoby ochrony przed zagrożeniami w sieci. Warto zapoznać się z poradami na stronach rządowych, np. na stronie CERT Polska, oraz skorzystać z aplikacji mObywatel, która zawiera informacje o bezpieczeństwie online.
Zasada nr 3: Warto zgłosić sprawę!
Jeśli coś wydaje się podejrzane, zgłoś to. Możesz to zrobić łatwo przez aplikację mObywatel. Za jej pomocą możesz:
- Zgłosić złośliwą stronę internetową, fałszywy sklep lub inne oszustwa.
- Dowiedzieć się, jak przekazać podejrzane wiadomości SMS lub e-mail ekspertom.
- Zgłosić nielegalne treści w internecie, takie jak niepokojące materiały dotyczące dzieci.
- Korzystać z bazy wiedzy, która zawiera artykuły o cyberbezpieczeństwie oraz ostrzeżenia przygotowane przez specjalistów z CERT Polska.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu