6

T-Mobile będzie wspierać startupy i rusza w konkursem: do wygrania 50 tysięcy złotych!

Gdy słyszymy o setkach milionów dolarów, sławie i sukcesie w kontekście startupów, to najczęściej wieści te nadchodzą zza granicy. Wystarczy przytoczyć takie hity, jak chociażby Instagram, Pinterest czy Path. A przecież nie jest tak, że w Polsce brakuje zdolnych i pomysłowych ludzi, a startupy znad Wisły z góry skazane są na kopiowanie lub lokalny zasięg. […]

Gdy słyszymy o setkach milionów dolarów, sławie i sukcesie w kontekście startupów, to najczęściej wieści te nadchodzą zza granicy. Wystarczy przytoczyć takie hity, jak chociażby Instagram, Pinterest czy Path. A przecież nie jest tak, że w Polsce brakuje zdolnych i pomysłowych ludzi, a startupy znad Wisły z góry skazane są na kopiowanie lub lokalny zasięg. Kwestia dostrzeżenia potencjału. I wygląda na to, że właśnie ta sytuacja zaczyna się zmieniać, bo jeżeli operator komórkowy bierze się za startupy, to wiedz, że coś się dzieje.

T-mobile ogłosiło właśnie uruchomienie nowego serwisu: http://innowacje.t-mobile.pl/ skierowanego do wszystkich twórców i deweloperów . Serwis ma realizować trzy podstawowe działania: udostępnienia API do budowania własnych projektów na bazie serwisów operatora, współpracę między T-Mobile a programistami polegającą na realizacji pomysłów operatora (dział Open Innovation) oraz wspieranie nowych startupów. T-Mobile chce współpracować z zespołami i firmami nad nowymi produktami: twórcy zgłaszają pomysł, operator wybiera i dofinansowuje najlepsze. Aby zareklamować nową działalność, operator ogłosił konkurs na mobilny serwis lifestyle’owy lub komunikator, w którym do wygrania jest 50 tysięcy złotych.

Nowy projekt T-Mobile pokazuje, że w końcu korporacje zaczynają dostrzegać potencjał polskich startupów i chcą go wykorzystać. Nie ma co ukrywać, że niemal każdy młody projekt potrzebuję pieniędzy, czy to ze środków własnych czy też z kieszeni inwestora. Dla rozwoju tej branży pieniądze potrzebne są jak tlen do oddychania.

Pytanie tylko, czy młode projekty gotowe są do współpracy z dużymi korporacjami, które, jak można zobaczyć chociażby na podstawie oferty T-Mobile, nie tyle (lub nie tylko) chcą czerpać zyski z ewentualnego sukcesu startupu, ale szukają również twórców gotowych budować nowe produkty dla samej korporacji. W tym momencie ścierają się potrzeby korporacji z potrzebami startupu. Wypracowanie konsensusu na pewno nie będzie łatwe.

Niemniej jednak cieszy, że pojawiają się nowe pieniądze w tej branży, które mogą pomóc młodym projektom w rozwoju. Bardzo jestem ciekaw pierwszych rezultatów takiej współpracy na linii startup – korporacja.