Windows

Zapomnijcie o szybkim wczytywaniu gier na Windows 10

Paweł Winiarski
Zapomnijcie o szybkim wczytywaniu gier na Windows 10
21

Jeśli jesteście graczami, to na pewno zwróciliście uwagę na funkcję szybszego ładowania gier na Windowsie 11. Niestety, nie trafi ona do Windowsa 10.

DirectStorage zaprezentowano przy okazji konsol Xbox Series X/S i to bez wątpienia jedna z najciekawszych funkcji nowych sprzętów do grania. API usprawnia komunikację między dyskiem SSD a procesorem graficznym, co przekłada się na zauważalnie szybsze czasy ładowania gier, jak również ulepszenia w zakresie odległości rysowania obiektów czy różnorodności tekstur. Producentom pozwala również na natychmiastowe wprowadzanie zasobów gry, przez co nie muszą się już oni uciekać do stosowanych przez lata sztuczek. I choć nie każda gra robi to tak samo dobrze, to DirectStorage jest bardzo znaczącym krokiem dla nowych konsol Xbox. I fajnie, że PC-towi gracze też będą mogli z niego skorzystać, o ile zainstalują nowy system operacyjny Windows 11.

Szybkie ładowanie nie dla Windowsa 10

DirectStorage nie trafi do Windowsa 10 i będzie funkcją zarezerwowaną wyłącznie dla Windowsa 11. Z jednej strony brak zaskoczenia, z drugiej spore rozczarowanie. Szczerze wątpię by ludzie błyskawicznie przesiadali się na nowy system operacyjny i sam będę do niego podchodził dość ostrożnie. O ile bowiem można go sobie potestować zaraz po starcie na jakimś dodatkowym komputerze, to jeśli główny sprzęt służy do pracy i regularnego grania, lepiej po premierze nowego systemu go tam nie instalować. Głupio być testerem nowego (nie takiego nowego, ale wiecie o co chodzi) oprogramowania, którego stabilność przez pierwsze miesiące może być dyskusyjna.

Aby korzystać z szybkiego ładowania gier, obok posiadania Windowsa 11 trzeba będzie spełnić jeszcze kilka wymagań. Mówi się o tym, że potrzebny będzie również dysk SSD NVME o pojemności 1 TB, choć nie są to oficjalne informacje, a wymagania systemowe Windowsa 11 nie wspominają na chwilę obecną o tak dużym dysku. Wystarczy natomiast PCIe 3.0.

Nie będzie natomiast potrzebna najnowsza karta graficzna, wystarczy, że posiadany przez Was układ obsłuży DirectX 12 z Shader Model 6.0, co patrząc na aktualne ceny najnowszych kart graficznych jest bardzo dobrą informacją. Wszystko jednak wyjdzie w testach kiedy system operacyjny z obsługą DirectStorage trafi do ludzi.

Jestem bardzo ciekawy na ile ta funkcja Windowsa 11 poprawi czasy ładowania gier i ich ogólne działanie. Może się bowiem okazać, że dla graczy będzie to kluczowa różnica, która zachęci ich do instalacji nowego Windowsa 11 szybciej niż zrobiliby to normalnie.

A jeśli zastanawiacie się jak wyglądają różnice w czasach ładowania gier między Xbox One X i Xbox Series X, to zerknijcie na poniższe wideo. Pamiętajcie też, że to nie są produkcje projektowane pod nową konsolę, a gry uruchamiane we wstecznej kompatybilności. Dodatkowo konsole poprzedniej generacji nie miały dysków SSD, więc sama zmiana nośnika mocno wpłynęła na prędkość wczytywania.

źródło

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu