Motoryzacja

System operacyjny BMW 7.0 (iDrive) w nadchodzącym BMW X5 – pierwsze doświadczenia

Tomasz Niechaj
System operacyjny BMW 7.0 (iDrive) w nadchodzącym BMW X5 – pierwsze doświadczenia
Reklama

W nadchodzącym BMW X5 zadebiutuje nowy system operacyjny BMW 7.0, czyli kolejna iteracja znanego i cenionego za łatwość obsługi iDrive. Ten, po raz pierwszy został zastosowany w Serii 5 w 2001 roku. Nowa wersja całkowicie zrywa z dotychczasową stylistyką i wprowadza znacznie bardziej nowoczesne, wręcz futurystyczne wzornictwo i nowe funkcje. Zapraszam po więcej szczegółów.

iDrive nowy system operacyjny w BMW czego można się spodziewać?


Reklama

System operacyjny BMW 7.0 to kolejny przykład na to, że rosnąca liczba funkcji nowoczesnych samochodów wymusza ciągły i coraz to szybszy rozwój interfejsu, za pomocą którego kierowca pasażerowie zarządzają działaniem komputera pokładowego. Nowa wersja iDrive stawia na znaczne uproszczenie interfejsu, zwiększenie jego czytelności, a także unowocześnienie wyglądu, który praktycznie całkowicie zrywa ze stosowanym przez lata tradycyjnym stylem dwóch zegarów.

Choć w większości nowoczesnych BMW zamiast tradycyjnych zegarów przed kierowcą znajduje się ekran LCD, to jego zawartość świetnie – powiedziałbym, że nawet najlepiej ze wszystkich znanych mi aut – imituje tradycyjny prędkościomierz i obrotomierz. Oczywiście w standardowym trybie jazdy, bo po przełączeniu na Sport czy Eco stylistyka mocno się zmienia.


Kokpit aktualnej Serii 5

System Operacyjny BMW 7.0

Teraz ma się to jednak zmienić, bo system operacyjny BMW 7.0 przed kierowcą wyświetla cyfrowo prędkościomierz i obrotomierz, które są naniesione na niejako wykrojony wielokąt. Trudno to opisać słowami, więc najlepiej spójrzcie na film i zdjęcia poniżej.




Co jeszcze zmieniono?

Z punktu widzenia funkcjonalności najważniejszą zmianą jest wygospodarowana w ten sposób przestrzeń w środku, która może być wykorzystana np. do wyświetlenia mapy nawigacji. To nowość w BMW, bo dotychczas mapę można było zobaczyć tylko na ekranie centralnym, choć wskazania pojawiały się między zegarami (w starszych wersjach systemu iDrive), ewentualnie na opcjonalnym wyświetlaczu Head-Up (swoją drogą bardzo dobrej jakości). Co istotne, wyświetlona w ten sposób mapa jest maksymalnie uproszczona, a dzięki temu bardzo czytelna. Pozbawiona jest bowiem zbędnych informacji czy wodotrysków, które z punktu widzenia kierowcy tylko by przeszkadzały.






Reklama

Wygląd ekranu przed kierowcą zależy od wybranego trybu jazdy. W „Sport” mocniej zaznaczona jest prędkość i liczba obrotów silnika. Za to w trybie „Eco” zamiast obrotomierza mamy chwilowe i średnie zużycie paliwa/energii. Zmienia się oczywiście również kolorystyka. Tradycyjnie w Sport dominuje czerwień, w „Eco” błękit, a szary w standardowym ustawieniu. Rzecz jasna, kierowca może zmieniać zawartość ekranu. Mogą na nim znajdować się np. wskazania czujnika przeciążeń, odtwarzana aktualnie muzyka, bądź słuchana stacja radiowa, działanie asystentów jazdy, jak również dane komputera podróży. Powiem szczerze, że w pierwszym kontakcie wygląda to naprawdę czytelnie i elegancko. Przełączać opcjami można za pomocą przycisków na kierownicy – nie wyobrażam sobie tutaj innej możliwości.

Ciekawostką jest fakt, że podczas uruchamiania silnika wyświetla się ikonka niemalże dokładnie naszego samochodu wliczając w to wersję stylistyczną, kolor nadwozia, jak również ewentualne dodatki. Niestety wybrany rodzaj felg nie jest uwzględniany.

Reklama


Wyświetlacz informacyjny również zmieniony

Duże zmiany dotknęły również wyświetlacz informacyjny, który został zwiększony do 12,3 cali. Choć wciąż daje się zauważyć typową dla BMW stylistykę, to jednak zmiany są dosyć głębokie. Użytkownik w znacznym stopniu może decydować o jego wyglądzie i zawartości. Menu główne może składać się z różnej liczby kafelków: od dwóch do czterech na stronę. Każdy taki kafelek zawiera spersonalizowaną i aktualizowaną na bieżąco treść. Jego stylistyka może się także zmienić zależnie od wybranego trybu jazdy.




Kluczowe są jednak sposoby obsługi wyświetlacza informacyjnego systemu operacyjnego BMW 7.0. Dużych zmian doczekał się okrągły kontroler iDrive – na szczęście głównie z wyglądu, bo wciąż zapewnia on równie wysoką funkcjonalność. Pozostawiono także ten sam zestaw skrótów do najważniejszych funkcji, jak mapa, menu główne, telefon czy media. To bardzo duża zaleta, bo właśnie w tym tkwiła największa siła dotychczasowych systemów iDrive. Systemem infotainment można oczywiście sterować za pomocą dotyku – BMW deklaruje, że został on mocno usprawniony – jak również przy użyciu gestów, których liczba została zwiększona.






Reklama

BMW zwraca uwagę, że system będzie znacznie lepiej reagował na aktualną sytuację. Przykładowo podczas zbliżania się do wyznaczonego celu automatycznie włączy się wyszukiwanie miejsc parkingowych i z ich ewentualną rezerwacją.

System operacyjny BMW 7.0 będzie obsługiwał także profile użytkowników, które będą uwzględniały znacznie większą liczbę ustawień. Co istotne, kierowca będzie mógł znacznie szybciej zorientować się którego profilu aktualnie używa, czemu mają służyć ikonki profilowe.


Na koniec

Nowy iDrive czyli System Operacyjny BMW 7.0 zadebiutuje jeszcze latem tego roku w nadchodzącym BMW X5. Ma być on również na pokładzie zaprezentowanych kilka miesięcy później: Serii 3 oraz Serii 8. W pierwszym kontakcie nowy system operacyjny BMW 7.0 wydaje się bardzo czytelny i prezentuje się świetnie. Sprawia także wrażenie bardzo intuicyjnego, co jest kluczowe dla interfejsu zainstalowanego w samochodzie. Na szczęście, na bardziej szczegółowe testy nie będziemy musieli czekać zbyt długo :)


Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama