Felietony

Stacje radiowe na YouTubie? Są i radzą tam sobie całkiem nieźle. Kto przoduje?

Paweł Winiarski
Stacje radiowe na YouTubie? Są i radzą tam sobie całkiem nieźle. Kto przoduje?
11

Stacja radiowa to też marka, która chce docierać do odbiorców nie tylko klasycznym dla siebie kanałem. A YouTube wydaje się być wyborem wręcz idealnym. Zobaczcie, jak najpopularniejsze polskie stacje radiowe radzą sobie w googlowskim serwisie z wideo. Tematowi przyjrzała się firma Muse, biorąc w...

Stacja radiowa to też marka, która chce docierać do odbiorców nie tylko klasycznym dla siebie kanałem. A YouTube wydaje się być wyborem wręcz idealnym. Zobaczcie, jak najpopularniejsze polskie stacje radiowe radzą sobie w googlowskim serwisie z wideo.

Tematowi przyjrzała się firma Muse, biorąc w swoim najnowszym raporcie na celownik właśnie polskie stacje radiowe. Nie są to marki kojarzone z YT, ale przecież część z Was słucha radia, temat jest więc interesujący. Kto przoduje?

Jeśli chodzi o subskrypcje. Radio RMF przy 58 432 subksrypcjach (35 milionów wszystkich wyświetleń, prawie 1,5 miliona w ostatnim miesiącu) i uzyskaniu 1 473 „subów” w ostatnim miesiącu zajmuje pierwsze miejsce, dość mocno odstając od konkurencji. Dwójka to Polskie Radio i 18 tysięcy subksypcji. Dalej Eska Rock z niecałymi 14 tys., Radio ZET z 7 tys. i Radio Maryja z 4,5 tysiąca subksrybentów. Listę, na miejscu 10, zamyka Radio Eska ze słabiutkimi 1 113 subksrypcjami. Jest to o tyle ciekawe i niezrozumiałe, że to samo Radio Eska ma na Facebooku…2 000 000 (słownie: dwa miliony) fanów. Nawet przy cięciu przez Facebooka zasięgów, taki profil wydaje się być siłą mogącą spopularyzować profil na dowolnym innym serwisie w sieci. A jednak nie. W temacie komentarzy dominuje również Radio RMF, za nim z dużą różnicą Eska Rock i Polskie Radio.

Jeśli spojrzeć na sam październik, RMF’ka jeszcze bardziej „odsadza” konkurencję na YT.

W październiku żadna marka w branży nie zdołała efektywnie zaangażować odbiorców. Radio RFM osiągnęło największy sukces, trzykrotnie przebijając Polskie Radio pod względem zaangażowania odbiorców. Na trzecim miejscu znalazło się Radio Maryja, którego bardzo mały wskaźnik zaangażowania wynika z dodawania niezoptymalizowanych pod platformę YouTube materiałów.

Ale czym w zasadzie stacje radiowe przyciągają widzów? Muse stworzyło „tabelę viralowości”, w której…nie ma virali. Przynajmniej jeśli spojrzeć na wyświetlenia znajdujących się tam materiałów. Jeśli jednak zmierzyć wartość umieszczonego przez stację teledysku ilością udostępnień i komentarzy w serwisie Facebook - przoduje Eska Rock, która nagraniem live zespołu Within Temptation i Piotra Roguckiego z Comy osiągnęła wynik dwa razy lepszy od drugiego miejsca. Tam też znalazła się Eska z utworem Organek - Głupi ja.

Nie są to oczywiście wyniki rewelacyjne - ba, wystarczy spojrzeć na polskich YouTuberów growych, by zobaczyć, że zwycięską RMF’kę dzieli od nich przepaść. Źle prowadzone kanały, a może słabnąca popularność rozgłośni radiowych?

Nie tylko radio

Najnowszy raport Muse nie dotyczy wyłącznie stacji radiowych. Na rynku słodyczy, na YouTube dominuje Lion Polska, za nim Kit Kat Polska i E. Wedel. W kwestii wyświetleń, bo jeśli chodzi o subskrypcje pierwsze miejsce zajmuje Kinder Polska. Z tym, że chodzi o 3012 „subów. To naprawdę niewiele jeśli chodzi o tak popularną markę. Wspomniany Lion ma…964 subksrypcje. W ubezpieczeniach pierwsza trójka prezentuje się natępująco - GrupaPZU, Grupa Warta, Link4.

grafika: Handsome radio host moderating touching switch in studio at college w serwisie Shutterstock, pozostałe grafiki

źródło

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu