Prezes UOKiK podjął decyzję dotyczącą spółki LoanMe, która nie zwracała konsumentom należnych kosztów w momencie, w którym decydowali się oni na wcześniejszą spłatę zobowiązań. Klienci mają prawo do zwrotu części prowizji i innych opłat.
Firma LoanMe udzielała pożyczek, zazwyczaj w kwocie kilku tysięcy złotych. Informacje przekazane do UOKiK wskazywały na nieprawidłowości w rozliczeniach związanych z wcześniejszą spłatą zobowiązań. Klienci skarżyli się również na mechanizm refinansowania pożyczek (znany jako rolowanie), który prowadził do naliczania wysokich kosztów pozaodsetkowych oraz znacznego zadłużenia. Prezes Urzędu zdecydował o nałożeniu na LoanMe kary w wysokości ponad 550 tys. zł.
W przypadku wcześniejszej spłaty pożyczki, instytucje finansowe mają obowiązek zwrócić proporcjonalną część pobranych opłat i prowizji, zgodnie z art. 49 ustawy o kredycie konsumenckim. Taką interpretację przepisów potwierdził Trybunał Sprawiedliwości UE we wrześniu 2019 r. LoanMe odmawiało zwrotu pieniędzy konsumentom, którzy spłacili pożyczkę przed terminem, jeśli miało to miejsce przed wydaniem wyroku TSUE. Ponadto firma, odmawiając rozliczenia w przypadku wcześniejszej spłaty, wprowadzała klientów w błąd, twierdząc, że przed wrześniem 2019 r. przepisy nie zobowiązywały jej do zwrotu kosztów pożyczki. Mogło to wpłynąć na decyzje klientów dotyczące rezygnacji z dochodzenia przysługujących im roszczeń.
UOKiK interweniuje w sprawie pożyczek. Możesz liczyć na zwrot kosztów
Urząd przygotował też cały zestaw wskazówek, z których powinni skorzystać wszyscy biorący pożyczki i kredyty. Jaki prawa przysługują pożyczkobiorcom? Na co można liczyć w przypadku wcześniejszej spłaty zadłużenia? Jak złożyć reklamację i uniknąć dodatkowych opłat?
- Każda osoba, która ma kredyt konsumencki, może go wcześniej spłacić. W takiej sytuacji kredytodawca musi proporcjonalnie obniżyć wszystkie koszty kredytu (np. opłaty, prowizje, koszty ubezpieczenia) i oddać je konsumentowi.
- Kwota do zwrotu powinna zostać obliczona metodą liniową. Polega ona na tym, że instytucja finansowa dzieli wszystkie koszty pozaodsetkowe przez liczbę dni kalendarzowych, w których miała obowiązywać umowa. Wynik mnoży przez liczbę dni, o które skrócono okres kredytowania. Ta kwota powinna wrócić do konsumenta.
- UOKiK przygotował kalkulator kredytowy, który pomoże wyliczyć orientacyjną kwotę do zwrotu według metody liniowej.
- O zwrot nierozliczonych części opłat za spłacony wcześniej kredyt konsumencki lub pożyczkę możesz się ubiegać, jeżeli zawarłeś umowę po wejściu w życie ustawy o kredycie konsumenckim, tj. po 18 grudnia 2011 r. Termin przedawnienia roszczeń wynosi 10 lat dla spłat dokonanych przed 9 lipca 2018 r. i 6 lat dla spłat dokonanych po tej dacie.
- Aby odzyskać należne środki, złóż reklamację. Możesz skorzystać z gotowego formularza i wysłać go do instytucji finansowej, która udzieliła ci pożyczki lub kredytu konsumenckiego.
- Dla umów zawartych przed 18 grudnia 2022 r. obowiązują limity pozaodsetkowych kosztów kredytu z ustawy o kredycie konsumenckim i zależą od długości okresu kredytowania. Maksymalnie mogą wynieść 25 proc. pożyczonej kwoty plus 30 proc. za każdy rok kredytowania, jednak nie więcej niż 100 proc. kredytu.
- Obecnie, po nowelizacji ustawy antylichwiarskiej, pozaodsetkowe koszty kredytu nie mogą być wyższe niż 45 proc. całkowitej kwoty kredytu.
- Zawsze sprawdź, czy firma pożyczkowa lub pośrednik kredytowy widnieje w odpowiednim rejestrze Komisji Nadzoru Finansowego.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu