Fotografia

Sony A7S - pełnoklatkowy bezlusterkowiec z zaledwie 12 Mpx, za to z szaloną czułością ISO 409 600 i nagrywaniem 4K

Jan Rybczyński
Sony A7S - pełnoklatkowy bezlusterkowiec z zaledwie 12 Mpx, za to z szaloną czułością ISO 409 600 i nagrywaniem 4K
5

Zaczęło się, po Panasonicu GH4 pojawił się drugi aparat skierowany do szerokiego grona konsumentów, który nagrywa wideo 4K, tym razem produkcji Sony. Niedługo inni producenci powinni dołączyć. Jednak Sony zaprezentowało sprzęt pod wieloma względami wyjątkowy. Seria Alpha od czasu premier A7 i recenz...

Zaczęło się, po Panasonicu GH4 pojawił się drugi aparat skierowany do szerokiego grona konsumentów, który nagrywa wideo 4K, tym razem produkcji Sony. Niedługo inni producenci powinni dołączyć. Jednak Sony zaprezentowało sprzęt pod wieloma względami wyjątkowy. Seria Alpha od czasu premier A7 i recenzowanego przeze mnie A7R wciąż pozostaje najmniejszym i jedynym bezlusterkowcem z pełną klatką i wymienną optyką. Teraz do listy "naj" dołącza A7S z najwyższą czułością ISO, który jest jednocześnie pierwszym aparatem z pełna klatką, odczytującym pełną rozdzielczość sensora podczas nagrywania wideo.

Aparat z najwyższą czułością na rynku

W komentarzach pod recenzją Sony Alpha 7R, ktoś zawrócił uwagę, że Sony zamiast robić matrycę 36 megapikseli, mógłbym dać matrycę o mniejszej rozdzielczości, ale większej czułości, nawet pomimo faktu, że matryca A7R pod względem szumów spisywała się ciut lepiej od wersji z 24 megapikselami. Nowy model A7S wydaje się spełnieniem takich marzeń. Mamy do czynienia z pełnoklatkową matrycą z rozdzielczością zaledwie 12 megapikseli. Zaledwie jak na dzisiejsze standardy, bo to 3 razy mniej niż w przypadku A7R, ale wciąż wystarczająco dużo do większości zastosowań. Takie posunięcie zaowocowało niespotykaną dotąd czułością sięgającą od ISO 50 do ISO 409600. Nie ma jeszcze testów pozwalających porównać A7S z dotychczasowym królem zdjęć w ciemności - Nikonem DF, ale to niemalże niemożliwe, żeby nowy aparat japońskiego producenta wypadł gorzej. Stąd spodziewam się, że mamy nowego króla fotografowania w trudnych warunkach oświetleniowych. Biorąc pod uwagę, że już RX1R robiłem zdjęcia w nocy, z ręki, nad morzem, bez oświetlenia chociażby z lamp ulicznych, boje się myśleć co będzie potrafił robić aparat z 16 razy wyższą czułością... Dodatkowo matryca będzie charakteryzować się rejestracją obrazu z bardzo szerokim zakresie tonalnym.

Pierwsza pełna klatka nagrywająca wideo 4K poprzez odczyt pełnej matrycy

Tak jak Panasonic jest pierwszym bezlusterkowcem nagrywającym wideo 4K, tak A7S jest pierwszym bezlusterkowcem z pełną klatką, który nagrywa 4K. Co istotne, odczyt z matrycy realizowany jest bez pomijania linii czy łączenia pikseli w grupy tzw. binningu. Tak samo funkcjonuje RX10, z którego jakość wideo jest absolutnie rewelacyjna, z tą różnicą, że RX10 ma matryce jednocalową, dalece mniejszą od APS-C, o pełnej klatce nie wspominając. Odczyt pełnej matrycy zarówno poprawia szczegółowość obrazu, nawet na mniejszych rozdzielczościach, ale zmniejsza również prawdopodobieństwo mory i innych artefaktów.

W aparacie pojawił się również nowy kodek wyższej jakości - XAVC S, który oferuje jakość 50 Mb/s, czego brakowało w dotychczasowych aparatach Sony. Oprócz wideo 4K 4096 x 2160 aparat nagrywa również 1080p z 60, 30 lub 24 klatkami na sekundę lub 720p ze 120 klatkami na sekundę, oferując pięciokrotne spowolnienie ruchu.

Mówiąc krótko, jest to pierwszy aparat, który jest w stanie zaoferować jakość i wygląd wideo niemal nie do odróżnienia od jakości zdjęć wykonanych pełną klatką i wyświetlonych na pełnym ekranie. Daję również unikalną możliwość zastosowania praktycznie wszystkich wyprodukowanych kiedykolwiek obiektywów, również manualnych, dzięki bardzo tolerancyjnemu mocowaniu bezlusterkowców, dając naprawdę ogromne możliwości. Jeśli dodać do tego usprawniony, znacznie szybszy autofokus, radzący sobie lepiej w trudnych warunkach oświetleniowych, robi się niezmiernie interesująco.

Z resztą oceńcie sami oglądając poniższy materiał wideo, który został nagrany Sony A7S w 4K. Jeśli posiadacie wystarczająco szybki komputer i łącze internetowe, polecam włączyć jakość wideo na 4K (2160p), nawet jeżeli oglądacie go na monitorze o mniejszej rozdzielczości np. 1080p - obraz będzie wyraźnie lepszej jakości i będzie znacznie bliższy temu co faktycznie oferuje wideo 4K na ekranie o takiej właśnie rozdzielczości, niż wideo 1080p. Zwróćcie uwagę, że na scenie nagranej przy czułości ISO 12800 nie sposób dopatrzeć się jakiegokolwiek szumu.

Co ma Panasonic GH4, czego nie ma Sony A7S?

Przede wszystkim Aparat Sony nie pozwala rejestrować materiału 4K do wewnętrznej pamięci. W tym celu konieczne jest podłączenie się do aparatu za pomocą kabla HDMI i zastosowanie zewnętrznego rejestratora. Tym sposobem zyskujemy dostęp do wysokiej jakości próbkowania obrazu 8 bitów 4:2:2. Mimo wszystko zewnętrzny rejestrator to koszt przewyższający cenę samego aparatu. Jeśli więc ktoś już posiada zewnętrzny rejestrator, zakup A7S będzie atrakcyjny cenowo - ok. 1700 dolarów. Jednak po dodaniu dwóch tysięcy dolarów na rejestrator zewnętrzny, kwota robi się zdecydowanie mniej atrakcyjna. Oczywiście, nawet rezygnując z nagrywania wideo 4K, jakość wideo 1080p powinna być praktycznie bezkonkurencyjna.

Dla odmiany GH4 pozwala nagrywać materiał 4K na kartę pamięci, pod warunkiem, że karta jest wystarczająco szybka, w tym celu Panasonic wypuści nowy, szybszy model kart pamięci SD. Co prawda najwyższa jakość nagrania i próbkowanie 4:2:2 jest również dostępne w przypadku zewnętrznego rejestratora, ale wówczas Panasonic oferuje jakość 10 bitów, a Sony 8 bitów. Z tego względu Panasonic pozostaje najbardziej opłacalnym rozwiązaniem, jeżeli chodzi o rejestrowanie materiałów 4K, za to Sony powinien być absolutnie bezkonkurencyjny podczas nagrywania wideo w trudnych warunkach oświetleniowych. Pod względem stricte fotograficznym, pełna klatka również przemawia do mnie trochę bardziej.

Najważniejsze cechy

Dane ogólne
Gniazdo obiektywu Mocowanie α typu E
Przetwornik obrazu
Typ Pełnoklatkowy (35,6 x 23,8 mm) przetwornik obrazu Exmor® CMOS
Liczba pikseli (efektywnie) Około 12,2 megapiksela
System zapisu (fotografie)
Format zapisu JPEG (DCF 2.0, Exif 2.3, zgodność z MPF Baseline),
RAW (format Sony ARW 2.3)
Zapis w formacie RAW 14 bitów
System zapisu (film)
Format zapisu XAVC S / zgodność z formatem AVCHD 2.0, MP4
Kompresja filmu XAVC S: MPEG-4 AVC/H.264
AVCHD: MPEG-4 AVC/H.264
MP4: MPEG-4 AVC/H.264
Format zapisu dźwięku XAVC S: LPCM, 2 kanały
AVCHD: Dolby Digital (AC-3), 2 kanały,
Dolby Digital Stereo Creator
MP4: MPEG-4 AAC-LC 2 kanały
Rozmiar obrazu (w pikselach) Urządzenia zgodne
z formatem 1080 60i
XAVC S: 1920 x 1080 (60p/50Mb/s, 30p/50Mb/s, 24p/50Mb/s),
1280 x 720 (120p/50Mb/s)
AVCHD: 1920 x 1080 (60p/28Mb/s/PS, 60i/24Mb/s/FX,
60i/17Mb/s/FH, 24p/24Mb/s/FX, 24p/17Mb/s/FH)
MP4: 1440 x 1080 (30 kl./s / 12 Mb/s), 640 x 480 (30 kl./s / 3 Mb/s)
Urządzenia zgodne
z formatem 1080 50i
XAVC S: 1920 x 1080 (50p/50Mb/s, 25p/50Mb/s, 24p/50Mb/s),
1280 x 720 (100p/50Mb/s)
AVCHD: 1920 x 1080 (50p / 28 Mb/s / PS, 50i / 24 Mb/s / FX,
50i / 17 Mb/s / FH, 25p / 24 Mb/s / FX, 25p / 17 Mb/s / FH)
MP4: 1440 x 1080 (25 kl./s / 12 Mb/s),
640 x 480 (25 kl./s / 3 Mb/s)
Funkcje dotyczące filmu Wyświetlanie poziomu dźwięku, regulacja poziomu nagrywania dźwięku, automatyczne wydłużanie czasu otwarcia migawki, wyświetlanie informacji HDMI (włączanie/wyłączanie), kod czasowy/bity użytkownika, reprodukcja czystego obrazu 4K
przez łącze HDMI, profile obrazu, style twórcze,
efekty wizualne, sterowanie zapisem,
zapis filmu w dwóch formatach, wstawianie znaczników
Profile obrazu Tak (Wyłączone / PP1-PP7), parametry: poziom czerni, gamma
(film, fotografia, Cine1-4, ITU709, ITU709 [800%], S-Log2),
gamma czerni, knee (zagięcie charakterystyki), tryb koloru,
poziom koloru, ogólna kolorystyka, głębia koloru, szczegół, kopiowanie, zerowanie
Wyjście „czystego” sygnału HDMI
Wyjście „czystego” sygnału HDMI Urządzenia zgodne
z formatem 1080 60i
3840 × 2160 (30p/24p) / 1920 × 1080 (60p/24p) /
1920 × 1080 (60i), YCbCr 4:2:2, 8 bitów / RGB 8 bitów
Urządzenia zgodne
z formatem 1080 50i
3840 × 2160 (25p) / 1920 × 1080 (50p) / 1920 × 1080 (50i),
YCbCr 4:2:2, 8 bitów / RGB 8 bitów
Nośniki danych
Nośniki Memory Stick PRO Duo, Memory Stick PRO-HG Duo,
Memory Stick XC-HG Duo, karta pamięci SD,
karta pamięci SDHC (zgodna z UHS-I), karta pamięci SDXC
(zgodna z UHS-I)
System nastawiania ostrości
Typ Autofokus z detekcją kontrastu
Pola ostrości 25 pól
Zakres czułości EV -4 – 20 (przy odpowiedniku ISO 100, z założonym obiektywem F2,0)
Nastawianie ekspozycji
Typ pomiaru Pomiar z wykorzystaniem 1200 stref
Czułość ISO (zalecany wskaźnik naświetlenia) Fotografie: ISO 100 – 102 400, filmy:
odpowiednik ISO 200 – 102 400
(w obu przypadkach możliwość rozszerzenia do 409 600)
Wizjer
Typ Wizjer elektroniczny XGA OLED 1,3 cm (typ 0,5"), kolorowy
Całkowita liczba punktów 2 359 296 punktów
Pokrycie kadru 100%
Powiększenie Około 0,71x
(obiektyw 50 mm nastawiony na nieskończoność, -1m-1)
Ekran LCD
Typ 7,5 cm (3,0"), TFT
Całkowita liczba punktów 921 600 punktów
Regulacja kąta Maksymalnie około 90° w górę, około 45° w dół
Inne cechy
Współpraca z serwisem PlayMemories Camera Apps Tak
Łącza
Sieć bezprzewodowa (wbudowana) Zgodność z Wi-Fi, IEEE802.11b/g/n (pasmo 2,4 GHz)*1
Odtwarzanie fotografii i filmów na smartfonach,
komputerach i telewizorach
NFC Tak (zgodność ze znacznikami NFC Forum typu 3,
zdalne sterowanie jednym dotknięciem,
udostępnianie jednym dotknięciem)
Stopka Multi Interface Tak
Wyjście HD Mikrozłącze HDMI (typ D), BRAVIA Sync (menu link),
PhotoTV HD, wyświetlanie fotografii 4K
Migawka
Typ Sterowana elektronicznie, o przebiegu pionowym,
szczelinowa
Czas otwarcia migawki Fotografie: od 1/8000 do 30 s i B
Filmy: 1/8000 do 1/4 (co 1/3 EV), do 1/60 w trybie AUTO
(do 1/30 w trybie automatycznego wydłużania czasu
otwarcia migawki)
Elektroniczny pierwszy przebieg kurtyny Tak (włączanie/wyłączanie)
Zasilanie
Akumulator Akumulator NP-FW50
Fotografie Około 320 zdjęć (wizjer) / około 380 zdjęć (ekran LCD)
(norma Camera & Imaging Products Association)
Filmy W rzeczywistych warunkach*2: około 55 min
przy korzystaniu z wizjera, około 60 min przy korzystaniu
z ekranu LCD (norma Camera & Imaging Products Association)
Zapis ciągły*3: około 90 min przy korzystaniu z wizjera,
około 90 min przy korzystaniu z ekranu LCD
(norma Camera & Imaging Products Association)
Zasilanie zewnętrzne Zasilacz sieciowy AC-PW20 (sprzedawany oddzielnie)
Waga
Z akumulatorem i kartą Memory Stick PRO Duo Około 489 g
Sam korpus Około 446 g
Wymiary
Szer. × wys. × gł. (bez wystających elementów) Około 126,9 x 94,4 x 48,2 mm
Temperatura w środowisku pracy
Zakres 0°C – 40°C
Dane techniczne i cechy odzwierciedlają stan aktualny w chwili druku i mogą ulec zmianie.
*1 Sposób konfiguracji/dostępu: WPS lub ręczny/tryb infrastruktury.
Aparat można połączyć ze smartfonem bez używania punktu dostępowego.
(Bezpieczeństwo: WEP/WPA-PSK/WPA2-PSK)
*2 Czas nagrywania przy powtarzaniu następującego cyklu: włączenie zasilania,
rozpoczęcie nagrywania, zoom, przełączenie w tryb czuwania, wyłączenie zasilania.
*3 Czas nagrywania przy powtarzaniu następującego cyklu: naciśnięcie przycisku MOVIE
(bez korzystania z innych funkcji, takich jak zoom).

 

Zdjęcia i dane pochodzą z materiałów prasowych Sony.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu