Zaczęło się, po Panasonicu GH4 pojawił się drugi aparat skierowany do szerokiego grona konsumentów, który nagrywa wideo 4K, tym razem produkcji Sony. ...
Sony A7S - pełnoklatkowy bezlusterkowiec z zaledwie 12 Mpx, za to z szaloną czułością ISO 409 600 i nagrywaniem 4K
Zaczęło się, po Panasonicu GH4 pojawił się drugi aparat skierowany do szerokiego grona konsumentów, który nagrywa wideo 4K, tym razem produkcji Sony. Niedługo inni producenci powinni dołączyć. Jednak Sony zaprezentowało sprzęt pod wieloma względami wyjątkowy. Seria Alpha od czasu premier A7 i recenzowanego przeze mnie A7R wciąż pozostaje najmniejszym i jedynym bezlusterkowcem z pełną klatką i wymienną optyką. Teraz do listy "naj" dołącza A7S z najwyższą czułością ISO, który jest jednocześnie pierwszym aparatem z pełna klatką, odczytującym pełną rozdzielczość sensora podczas nagrywania wideo.
Aparat z najwyższą czułością na rynku
W komentarzach pod recenzją Sony Alpha 7R, ktoś zawrócił uwagę, że Sony zamiast robić matrycę 36 megapikseli, mógłbym dać matrycę o mniejszej rozdzielczości, ale większej czułości, nawet pomimo faktu, że matryca A7R pod względem szumów spisywała się ciut lepiej od wersji z 24 megapikselami. Nowy model A7S wydaje się spełnieniem takich marzeń. Mamy do czynienia z pełnoklatkową matrycą z rozdzielczością zaledwie 12 megapikseli. Zaledwie jak na dzisiejsze standardy, bo to 3 razy mniej niż w przypadku A7R, ale wciąż wystarczająco dużo do większości zastosowań. Takie posunięcie zaowocowało niespotykaną dotąd czułością sięgającą od ISO 50 do ISO 409600. Nie ma jeszcze testów pozwalających porównać A7S z dotychczasowym królem zdjęć w ciemności - Nikonem DF, ale to niemalże niemożliwe, żeby nowy aparat japońskiego producenta wypadł gorzej. Stąd spodziewam się, że mamy nowego króla fotografowania w trudnych warunkach oświetleniowych. Biorąc pod uwagę, że już RX1R robiłem zdjęcia w nocy, z ręki, nad morzem, bez oświetlenia chociażby z lamp ulicznych, boje się myśleć co będzie potrafił robić aparat z 16 razy wyższą czułością... Dodatkowo matryca będzie charakteryzować się rejestracją obrazu z bardzo szerokim zakresie tonalnym.
Pierwsza pełna klatka nagrywająca wideo 4K poprzez odczyt pełnej matrycy
Tak jak Panasonic jest pierwszym bezlusterkowcem nagrywającym wideo 4K, tak A7S jest pierwszym bezlusterkowcem z pełną klatką, który nagrywa 4K. Co istotne, odczyt z matrycy realizowany jest bez pomijania linii czy łączenia pikseli w grupy tzw. binningu. Tak samo funkcjonuje RX10, z którego jakość wideo jest absolutnie rewelacyjna, z tą różnicą, że RX10 ma matryce jednocalową, dalece mniejszą od APS-C, o pełnej klatce nie wspominając. Odczyt pełnej matrycy zarówno poprawia szczegółowość obrazu, nawet na mniejszych rozdzielczościach, ale zmniejsza również prawdopodobieństwo mory i innych artefaktów.
W aparacie pojawił się również nowy kodek wyższej jakości - XAVC S, który oferuje jakość 50 Mb/s, czego brakowało w dotychczasowych aparatach Sony. Oprócz wideo 4K 4096 x 2160 aparat nagrywa również 1080p z 60, 30 lub 24 klatkami na sekundę lub 720p ze 120 klatkami na sekundę, oferując pięciokrotne spowolnienie ruchu.
Mówiąc krótko, jest to pierwszy aparat, który jest w stanie zaoferować jakość i wygląd wideo niemal nie do odróżnienia od jakości zdjęć wykonanych pełną klatką i wyświetlonych na pełnym ekranie. Daję również unikalną możliwość zastosowania praktycznie wszystkich wyprodukowanych kiedykolwiek obiektywów, również manualnych, dzięki bardzo tolerancyjnemu mocowaniu bezlusterkowców, dając naprawdę ogromne możliwości. Jeśli dodać do tego usprawniony, znacznie szybszy autofokus, radzący sobie lepiej w trudnych warunkach oświetleniowych, robi się niezmiernie interesująco.
Z resztą oceńcie sami oglądając poniższy materiał wideo, który został nagrany Sony A7S w 4K. Jeśli posiadacie wystarczająco szybki komputer i łącze internetowe, polecam włączyć jakość wideo na 4K (2160p), nawet jeżeli oglądacie go na monitorze o mniejszej rozdzielczości np. 1080p - obraz będzie wyraźnie lepszej jakości i będzie znacznie bliższy temu co faktycznie oferuje wideo 4K na ekranie o takiej właśnie rozdzielczości, niż wideo 1080p. Zwróćcie uwagę, że na scenie nagranej przy czułości ISO 12800 nie sposób dopatrzeć się jakiegokolwiek szumu.
Co ma Panasonic GH4, czego nie ma Sony A7S?
Przede wszystkim Aparat Sony nie pozwala rejestrować materiału 4K do wewnętrznej pamięci. W tym celu konieczne jest podłączenie się do aparatu za pomocą kabla HDMI i zastosowanie zewnętrznego rejestratora. Tym sposobem zyskujemy dostęp do wysokiej jakości próbkowania obrazu 8 bitów 4:2:2. Mimo wszystko zewnętrzny rejestrator to koszt przewyższający cenę samego aparatu. Jeśli więc ktoś już posiada zewnętrzny rejestrator, zakup A7S będzie atrakcyjny cenowo - ok. 1700 dolarów. Jednak po dodaniu dwóch tysięcy dolarów na rejestrator zewnętrzny, kwota robi się zdecydowanie mniej atrakcyjna. Oczywiście, nawet rezygnując z nagrywania wideo 4K, jakość wideo 1080p powinna być praktycznie bezkonkurencyjna.
Dla odmiany GH4 pozwala nagrywać materiał 4K na kartę pamięci, pod warunkiem, że karta jest wystarczająco szybka, w tym celu Panasonic wypuści nowy, szybszy model kart pamięci SD. Co prawda najwyższa jakość nagrania i próbkowanie 4:2:2 jest również dostępne w przypadku zewnętrznego rejestratora, ale wówczas Panasonic oferuje jakość 10 bitów, a Sony 8 bitów. Z tego względu Panasonic pozostaje najbardziej opłacalnym rozwiązaniem, jeżeli chodzi o rejestrowanie materiałów 4K, za to Sony powinien być absolutnie bezkonkurencyjny podczas nagrywania wideo w trudnych warunkach oświetleniowych. Pod względem stricte fotograficznym, pełna klatka również przemawia do mnie trochę bardziej.
Najważniejsze cechy
Dane ogólne | ||
Gniazdo obiektywu | Mocowanie α typu E | |
Przetwornik obrazu | ||
Typ | Pełnoklatkowy (35,6 x 23,8 mm) przetwornik obrazu Exmor® CMOS | |
Liczba pikseli (efektywnie) | Około 12,2 megapiksela | |
System zapisu (fotografie) | ||
Format zapisu | JPEG (DCF 2.0, Exif 2.3, zgodność z MPF Baseline), RAW (format Sony ARW 2.3) | |
Zapis w formacie RAW | 14 bitów | |
System zapisu (film) | ||
Format zapisu | XAVC S / zgodność z formatem AVCHD 2.0, MP4 | |
Kompresja filmu | XAVC S: MPEG-4 AVC/H.264 | |
AVCHD: MPEG-4 AVC/H.264 | ||
MP4: MPEG-4 AVC/H.264 | ||
Format zapisu dźwięku | XAVC S: LPCM, 2 kanały | |
AVCHD: Dolby Digital (AC-3), 2 kanały, Dolby Digital Stereo Creator | ||
MP4: MPEG-4 AAC-LC 2 kanały | ||
Rozmiar obrazu (w pikselach) | Urządzenia zgodne z formatem 1080 60i | XAVC S: 1920 x 1080 (60p/50Mb/s, 30p/50Mb/s, 24p/50Mb/s), 1280 x 720 (120p/50Mb/s) |
AVCHD: 1920 x 1080 (60p/28Mb/s/PS, 60i/24Mb/s/FX, 60i/17Mb/s/FH, 24p/24Mb/s/FX, 24p/17Mb/s/FH) | ||
MP4: 1440 x 1080 (30 kl./s / 12 Mb/s), 640 x 480 (30 kl./s / 3 Mb/s) | ||
Urządzenia zgodne z formatem 1080 50i | XAVC S: 1920 x 1080 (50p/50Mb/s, 25p/50Mb/s, 24p/50Mb/s), 1280 x 720 (100p/50Mb/s) | |
AVCHD: 1920 x 1080 (50p / 28 Mb/s / PS, 50i / 24 Mb/s / FX, 50i / 17 Mb/s / FH, 25p / 24 Mb/s / FX, 25p / 17 Mb/s / FH) | ||
MP4: 1440 x 1080 (25 kl./s / 12 Mb/s), 640 x 480 (25 kl./s / 3 Mb/s) | ||
Funkcje dotyczące filmu | Wyświetlanie poziomu dźwięku, regulacja poziomu nagrywania dźwięku, automatyczne wydłużanie czasu otwarcia migawki, wyświetlanie informacji HDMI (włączanie/wyłączanie), kod czasowy/bity użytkownika, reprodukcja czystego obrazu 4K przez łącze HDMI, profile obrazu, style twórcze, efekty wizualne, sterowanie zapisem, zapis filmu w dwóch formatach, wstawianie znaczników | |
Profile obrazu | Tak (Wyłączone / PP1-PP7), parametry: poziom czerni, gamma (film, fotografia, Cine1-4, ITU709, ITU709 [800%], S-Log2), gamma czerni, knee (zagięcie charakterystyki), tryb koloru, poziom koloru, ogólna kolorystyka, głębia koloru, szczegół, kopiowanie, zerowanie | |
Wyjście „czystego” sygnału HDMI | ||
Wyjście „czystego” sygnału HDMI | Urządzenia zgodne z formatem 1080 60i | 3840 × 2160 (30p/24p) / 1920 × 1080 (60p/24p) / 1920 × 1080 (60i), YCbCr 4:2:2, 8 bitów / RGB 8 bitów |
Urządzenia zgodne z formatem 1080 50i | 3840 × 2160 (25p) / 1920 × 1080 (50p) / 1920 × 1080 (50i), YCbCr 4:2:2, 8 bitów / RGB 8 bitów | |
Nośniki danych | ||
Nośniki | Memory Stick PRO Duo, Memory Stick PRO-HG Duo, Memory Stick XC-HG Duo, karta pamięci SD, karta pamięci SDHC (zgodna z UHS-I), karta pamięci SDXC (zgodna z UHS-I) | |
System nastawiania ostrości | ||
Typ | Autofokus z detekcją kontrastu | |
Pola ostrości | 25 pól | |
Zakres czułości | EV -4 – 20 (przy odpowiedniku ISO 100, z założonym obiektywem F2,0) | |
Nastawianie ekspozycji | ||
Typ pomiaru | Pomiar z wykorzystaniem 1200 stref | |
Czułość ISO (zalecany wskaźnik naświetlenia) | Fotografie: ISO 100 – 102 400, filmy: odpowiednik ISO 200 – 102 400 (w obu przypadkach możliwość rozszerzenia do 409 600) | |
Wizjer | ||
Typ | Wizjer elektroniczny XGA OLED 1,3 cm (typ 0,5"), kolorowy | |
Całkowita liczba punktów | 2 359 296 punktów | |
Pokrycie kadru | 100% | |
Powiększenie | Około 0,71x (obiektyw 50 mm nastawiony na nieskończoność, -1m-1) | |
Ekran LCD | ||
Typ | 7,5 cm (3,0"), TFT | |
Całkowita liczba punktów | 921 600 punktów | |
Regulacja kąta | Maksymalnie około 90° w górę, około 45° w dół | |
Inne cechy | ||
Współpraca z serwisem PlayMemories Camera Apps | Tak | |
Łącza | ||
Sieć bezprzewodowa (wbudowana) | Zgodność z Wi-Fi, IEEE802.11b/g/n (pasmo 2,4 GHz)*1 Odtwarzanie fotografii i filmów na smartfonach, komputerach i telewizorach | |
NFC | Tak (zgodność ze znacznikami NFC Forum typu 3, zdalne sterowanie jednym dotknięciem, udostępnianie jednym dotknięciem) | |
Stopka Multi Interface | Tak | |
Wyjście HD | Mikrozłącze HDMI (typ D), BRAVIA Sync (menu link), PhotoTV HD, wyświetlanie fotografii 4K | |
Migawka | ||
Typ | Sterowana elektronicznie, o przebiegu pionowym, szczelinowa | |
Czas otwarcia migawki | Fotografie: od 1/8000 do 30 s i B Filmy: 1/8000 do 1/4 (co 1/3 EV), do 1/60 w trybie AUTO (do 1/30 w trybie automatycznego wydłużania czasu otwarcia migawki) | |
Elektroniczny pierwszy przebieg kurtyny | Tak (włączanie/wyłączanie) | |
Zasilanie | ||
Akumulator | Akumulator NP-FW50 | |
Fotografie | Około 320 zdjęć (wizjer) / około 380 zdjęć (ekran LCD) (norma Camera & Imaging Products Association) | |
Filmy | W rzeczywistych warunkach*2: około 55 min przy korzystaniu z wizjera, około 60 min przy korzystaniu z ekranu LCD (norma Camera & Imaging Products Association) Zapis ciągły*3: około 90 min przy korzystaniu z wizjera, około 90 min przy korzystaniu z ekranu LCD (norma Camera & Imaging Products Association) | |
Zasilanie zewnętrzne | Zasilacz sieciowy AC-PW20 (sprzedawany oddzielnie) | |
Waga | ||
Z akumulatorem i kartą Memory Stick PRO Duo | Około 489 g | |
Sam korpus | Około 446 g | |
Wymiary | ||
Szer. × wys. × gł. (bez wystających elementów) | Około 126,9 x 94,4 x 48,2 mm | |
Temperatura w środowisku pracy | ||
Zakres | 0°C – 40°C | |
Dane techniczne i cechy odzwierciedlają stan aktualny w chwili druku i mogą ulec zmianie. | ||
*1 Sposób konfiguracji/dostępu: WPS lub ręczny/tryb infrastruktury. Aparat można połączyć ze smartfonem bez używania punktu dostępowego. (Bezpieczeństwo: WEP/WPA-PSK/WPA2-PSK) | ||
*2 Czas nagrywania przy powtarzaniu następującego cyklu: włączenie zasilania, rozpoczęcie nagrywania, zoom, przełączenie w tryb czuwania, wyłączenie zasilania. | ||
*3 Czas nagrywania przy powtarzaniu następującego cyklu: naciśnięcie przycisku MOVIE (bez korzystania z innych funkcji, takich jak zoom).
|
Zdjęcia i dane pochodzą z materiałów prasowych Sony.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu