5

Social Media w służbie prozwierzęcych NGO

Autorką tekstu jest Irena Kowalczyk. Prowadzisz organizację pro zwierzęcą? Chcesz wypromować swoją działalność w internecie, aby móc edukować internautów, organizować różnego rodzaju akcje, w tym zbiórki rzeczowe i pieniężne, chcesz pozyskiwać sponsorów. Chcesz zbudować wolontariat wokół siebie. Dowiedz się, jak prowadzić profil organizacji NGO na Facebooku. Moim przykładem będzie profil schronisk dla zwierząt, ale równie […]

Autorką tekstu jest Irena Kowalczyk.

Prowadzisz organizację pro zwierzęcą? Chcesz wypromować swoją działalność w internecie, aby móc edukować internautów, organizować różnego rodzaju akcje, w tym zbiórki rzeczowe i pieniężne, chcesz pozyskiwać sponsorów. Chcesz zbudować wolontariat wokół siebie. Dowiedz się, jak prowadzić profil organizacji NGO na Facebooku.

Moim przykładem będzie profil schronisk dla zwierząt, ale równie dobrze poniższe metody można odnieść do innych organizacji.

Fanpage – jakie skategoryzować informacje

  1. Sekcja Informacje

Miejsce dla jasnego opisania działań organizacji. W przypadku wolontariatu – na czym ona polega, jakie są zadanie, przeprowadzone najważniejsze akcje, kampanie itd. Tutaj również powinny znaleźć się dane kontaktowe, najlepiej z zaznaczeniem , kto za co odpowiada.

  1. Zdjęcie w tle

Warto tę część wykorzystać do dodatkowego podkreślenia innych kanałów komunikacyjnych organizacji (np. strona www, kanał na YT) lub dla bardzo istotnych akcji (np. zbiórka), w zależności, co jest dla Was ważne w danym momencie.

  1. Albumy psów i akcji – czyli zdjęcia twoją siłą

Facebookowicze uwielbiają przeglądać zdjęcia. Daj im tę możliwość. Przygotuj następujące rodzaje albumów:

  • Album dla każdego podopiecznego schroniska wraz z informacjami tekstowymi o nim (np. dane psa, jego historia, linki do zewnętrznych profili np. film na YT). Dobrze, gdy zdjęcia te nie będą tylko „kratowe”, ale również np. ze spacerów z psami (część schronisk dzięki pracy wolontariuszy organizuje spacery z psami schroniskowymi ). Zdjęcia nazwijmy je neutralne – pokazują, że pies schroniskowy jest psem spacerowym i nadaje się do adopcji (niestety jest wiele mitów o psach schroniskowych). Sugeruję na części zdjęć profilowych zwierząt pokazywać również wolontariuszy-spacerowiczów. Po pierwsze komunikujesz w ten sposób, że pies jest pro ludzki, pokazać wielkość psa, z drugiej strony możesz wolontariuszy oznaczyć na zdjęciu (zdjęcie pokaże się w ich profilu).
  • Albumy rodzajowe, skupiające psy o danej cesze (np. wielkość czy zachowanie – psy do socjalizacji, nowe w schronisku). Taki album pozwala na dodatkowe zapoznanie się ze zwierzętami, pozwala na dodatkową interakcję, np. album psów małych.
  • Album „Adoptowane” – tu możesz umieszczać zdjęcia zwierząt adoptowanych, przesuwając z albumów głównych. Album tego rodzaju wyzwala pozytywne emocje wśród fanów, co przekłada się na lajki i komentarze oraz udostępnienia.
  • Album typu „Pozdrowienia z nowych domów” – tu umieszczaj zdjęcia nadesłane przez nowych opiekunów z życia ich adoptowanych podopiecznych. Pamiętaj dodać informacje, co to za zwierzę, najlepiej z przekierowaniem do zdjęcia w albumie „Adoptowane” (dajesz w ten sposób możliwość dodatkowej interakcji, klikania). Podobnym albumem będą „Metamorfozy”, pokazującym psa w schronisku vs. w nowym domu. Umieszczanie tego rodzaju zdjęć, prócz pokazywania pozytywnych efektów adopcji dla innych fanów, to również sposób na utrzymywanie zaangażowania z nowymi opiekunami.
  • Album typu „Za Tęczowym Mostem” – w schronisku niestety zwierzęta również umierają. W albumie będzie miejsce ich wirtualnej pamięci. Przy zdjęciu warto, aby była opisana jego historia.
  • Album typu „Akcje” – tu umieszczaj fotorelacje z wydarzeń w życiu organizacji, np. wystąpienia podczas pikników miejskich, gali itp. Album dla akcji specjalnej.
  • Album „Schroniskowe życie” – fotorelacja z codzienności. Niestety duża część społeczności nie ma informacji o stanie schronisk, sądzi, że podopieczni mają bardzo dobre warunki. Różnie z tym bywa. Jeśli chcesz zmian, będziesz prowadzić zbiórki, warto pokazać, co Tobą kieruje. Pamiętaj dodać odpowiedni komentarz do zdjęcia.
  • Album typu „Nasze kampanie” – właśnie dzięki tej kategorii tematycznej możesz zwiększać popularność swojego profilu. Tu umieszczaj różnego rodzaju zdjęcia, grafiki z przesłaniami, materiały edukacyjne, oczywiście z dodatkowym komentarzem tekstowym zachęcającym do dyskusji (zadawaj pytania, proś o ocenę, zachęcaj do komentowania i lajkowania) oraz do udostępniania.
  • Album „Zbiórkowy” – tu umieszczaj fotorelacje, podziękowania za zbiórek przekazanych przez osoby fizyczne czy firmy. Będzie im z pewnością miło, szczególnie, gdy twój fanpage jest popularny, ponieważ jest to dla firm dodatkowy PR.
  • Album o wolontariacie – jeśli stawiasz w swojej organizacji na wolontariat warto podkreślić jego rolę. Komunikuj to poprzez fotorelacje z prac wykonywanych przez wolontariuszy. Bardzo dobrym pomysłem byłoby stworzenie również oddzielnego albumu z fotowizytówkami wolontariuszy. Zwróć uwagę, że nadal w społeczeństwie bardzo często pokutuje mylne przeświadczenie, że wolontariusze to np. tylko młodzi ludzie, którzy szukają dla siebie jakiejś rozrywki. A rzeczywistość jest inna. Wolontariusze to również osoby czynne zawodowo. Jeśli chcesz rozwijać wolontariat o nowe osoby, pokaż na realnych przykładach, że wolontariuszem może być każdy.

Uwagi podsumowujące zdjęcia:

  • Dobre zdjęcia pomagają w promocji nie tylko zwierząt. Obecnie jest wielu fotografów- amatorów, którzy mogą wesprzeć Cię swoją pracą (formą wolontariatu) i zaproponować przyzwoite zdjęcia. Sugeruję, abyście się umówili na nieinwazyjne oznaczanie autorstwa na zdjęciach (dla celów ochrony dzieła, a także dla promocji autora, jeśli będzie to dla niego istotne z powodów zawodowych). Jeśli chcesz wykorzystywać zdjęcia do internetowych kampanii edukacyjno-informacyjnych, poproś o zgodę autora zdjęć – każdorazowo bądź spiszcie sobie (nawet w emailu) ogólne zasady współpracy.
  • Zdjęcia udostępniane nie tylko poprzez Facebook potrafią zgubić swoje oryginale źródło. Zapewnij łatwą identyfikację miejsca pobytu/pochodzenia zwierzęcia na zdjęciu. Na zdjęciach warto więc umieszczać także logo organizacji (jeśli posiadasz), adresy innych kanałów informacyjnych min. adres strony www.
  • Ważne! Pamiętaj jednak, aby nie przesadzać z ilością „smutnych” zdjęć. Ludzie mają w sobie dany poziom akceptowania pesymistycznych komunikatów i bardzo często przy natłoku „piesków, kotków” na Facebooku przestają w ogóle się ich tematem interesować.

Komentarz do profilu osobowego: To również dotyczy umieszczania informacji o zwierzętach przez prywatne osoby na swojej osi czasu. Jeśli nie masz tylko bardzo zaangażowanych osób wśród profilowych znajomych, którzy sami praktykują częste umieszczanie informacji dot. zwierząt w potrzebie, to możesz w krótkim czasie zmęczyć swoich znajomych informacjami i doprowadzić do np. ukrywania postów od Ciebie.
Zadaj sobie pytanie, jakich masz znajomych i czego od nich oczekujesz, a następnie dopasuj przekaz. Być może warto dodać własny komentarz do niezbyt często udostępnianego materiału i zaprosić znajomych do dyskusji na własnym prywatnym profilu.

  1. Wydarzenia tworzone przez profil – korzystaj z opcji „utwórz wydarzenie” celem promocji danych akcji (np. zbiórki okresowe) czy np. promocji wybranych psów (event przybiera wtedy rolę bloga, na którym możesz informować o faktach związanych z danym psem, aż do happy endu – czyli adopcji).

Fanpage – jak zapewnić zaangażowanie i interaktywność profilu organizacji

Wpierw usystematyzowaliście informacje na fanpagu, teraz czas na ich wykorzystywanie.
Ważna uwaga: twoi fani nie zobaczą wszystkich twoich publikowanych materiałów. Ci, którzy choć raz zareagowali na twoją aktywność (polubili, skomentowali, udostępnili) będą częściej natykać się na twoje publikacje (poczytaj w internecie artykuły o zasadach działania algorytmu EdgeRank, który decyduje o tym, co wyświetlane jest w aktualnościach użytkowników Facebooka).

Najbardziej istotne jest więc wchodzić w interakcję z fanami – im więcej z nimi rozmawiasz, tym bardziej Cię widzą.

Podstawowymi funkcjami, jakie możesz użyć na profilu są: komentarz, lajk i udostępnienie.

Przykładowe rozwiązania generowania ruchu na stronie znajdziesz poniżej:

  1. Jeśli pojawia się nowe zwierzę w schronisku, raz na jakiś czas proponuj konkurs na imię dla niego. Zaproponuj, aby fani sami spośród zaproponowanych imion wybrali najlepsze – poprzez ilość lajków przy danym imieniu (to jest zgodne z regulaminem Facebooka, ponieważ nie proponujesz żadnej nagrody za tego typu akcję). Podaj czas obowiązywania zabawy, zachęcaj do przeglądania innych albumów, aby imiona się nie powtarzały (zapoznajesz fanów z innymi materiałami), podsycaj emocje, komentując odpowiednio wpisy.

    Konkurs na imię pozwala na łatwe angażowanie fanów. Zwróć uwagę, że nie są tylko biernymi przeglądaczami zdjęć, ale również dajesz im pewnego rodzaju miłą rozrywkę i przekonanie (całkiem prawdziwe), że mogą zrobić coś dobrego.

  2. Urządzaj konkurs na najlepszy podpis/komentarz do zdjęcia.
    W internecie jest wiele zdjęć z naniesionymi zabawnymi komentarzami (przykład serwis Kotburger.pl). Umieszczając zdjęcia zwierząt schroniskowych na profilu, zachęcaj fanów do umieszczania w komentarzach pod zdjęciem swoich propozycji. Po wybraniu, najlepiej przez lajki fanów, danego komentarza, będziesz miał materiał do produkcji grafik na potrzeby Facebooka.
  3. Zapraszaj fanów do nadsyłania zdjęć zwierząt własnego autorstwa. Będziesz mieć dodatkowy kontent na profilu, nadający się do interakcji, zarazem jest to jeden z najlepszych sposób na utrzymywanie stałego zaangażowania fanów.
  4. Jeśli chcesz podbić stary album zwierzaka poprzez dodanie nowych materiałów na jego temat, najlepiej dodaj jedno, bądź maksymalnie dwa zdjęcia. Ta liczba pozwoli na prezentacje nowych zdjęć na osi czasu twojego profilu. Większa liczba spowoduje pokazanie się tylko informacji, że „Schronisko dodał do albumu Miśka 7 nowych zdjęć” i pozbędziesz się dużego efektu interakcji ze zdjęciem.

    Jeśli chodzi o samo dodawanie zdjęcia do danego albumu, to każdorazowo napisz, czego zdjęcie dotyczy, np. „Misiek na sobotnim spacerze, jak zawsze cieszy się z każdej chwili spędzonej poza boksem. Czy kiedyś odwiedzisz Miśka?”. W tym wypadku promujesz ww. spacery ze schroniskowymi psami.
    Do zdjęcia dodaj także kilka słów o psie, bądź skopiuj opis główny z albumu psa i podaj link do albumu („Inne zdjęcia Miśka znajdziecie tu: /link/).

  5. Wykorzystuj zdjęcia psów, do codziennej interakcji z fanami.
    • Witaj fanów na dzień dobry, czy żegnaj na dobranoc zdjęciem zwierzaków schroniskowych (do adopcji, czy adoptowanych). Im bardziej optymistyczne zdjęcie, tym zwiększasz szansę na jego udostępnienie.
    • Zadawaj pytania przy okazji umieszczania materiałów informacyjno-edukacyjnych. Pytaj na profilu, co sądzą twoi fani w danej kwestii, jakie są ich doświadczenia, np. jaką karmą karmią swoje pupile, jakie zabawki używają, co sądzą o adopcjach starszych psów itd.
    • Używaj prostych mechanizmów do zwiększania zaangażowania , jak np. obecnie popularna metoda wyboru „Lajk bądź Komentarz” dla zdjęcia/tekstu. Ta metoda ma zwolenników, jak i przeciwników, ale obecnie pozwala, jeśli zmyślnie wykorzystywana, uzyskać przyzwoite efekty.
  6. Wykorzystuj ankiety do zadawania pytań. Ankiety są dobrym narzędziem promocji profilu, ponieważ udział w niej jest widoczny na profilu fana.
  7. Twórz plakaty internetowe z chwytliwymi, prostymi w przekazie tekstami i zapraszaj do udostępniania i komentowania.
  8. Kolejnym tematem, na który musisz zwrócić uwagę to pora zamieszczania postów na profilu. Część z fanów zagląda na Facebooka tylko rano (np. umieść więc jakieś radosne zdjęcie powitalne), część jest bardziej aktywna wieczorem (np. zamieść odpowiednie zdjęcie, zapytaj o coś), część przez telefon jest online przez cały dzień. Warto optymalizować plan zamieszczania kontentu, warto przeprowadzać eksperymenty z godzinami, dniami, mając na uwadze, że fanpage potrafią bardzo się różnić pod względem charakterystyki fanów.

    W przypadku schroniska dla zwierząt najlepsze efekty mierzone np. udostępnieniami zdjęć „kampanijnych” zaobserwowałam około 10 rano, następnie około g.14, potem po g.20. Najlepszymi dniami do udostępniania materiałów były wtorek, środa oraz czwartek. Obecnie obserwuję również, że weekend jest dobrym czasem na zamieszczanie kontentu i można uzyskać na nim ciekawe efekty zaangażowania (zapewne jednym z czynników jest fakt, że komercyjne profile w weekendy „nie pracują”, a zwierzolubni zawsze;)).

    Niemniej warto podkreślić rolę JAKOŚCI kontentu, jako czynnika wpływającego na ilość udostępnień, czy komentarzy/lajków. Im lepsze zdjęcie (nie tyle, co umiejętności fotografa, ale tego, co na tym zdjęciu się dzieje), im lepszy komentarz opisujący, tym lepsze efekty, czasem niezależnie od pory i dnia publikacji.

    Jeśli chodzi o ilość materiały publikowanego, to wśród specjalistów od Facebooka pojawiają się głosy, że maksymalnie 3 posty wystarczą. Na podstawie doświadczenia prowadzenia fanpage’y schroniskowych, zauważyłam, że akceptowalna jest większa ilość postów, aczkolwiek najlepiej, aby były te posty rozłożone w czasie, z odstępami najlepiej kilkugodzinnymi. Optymalnie 1 post dziennie związany z materiałem kampanijnym, gdzie liczymy na dużą ilość udostępnień i komentarzy. Natomiast w zależności od kalibru przesłania jednak – im „cięższe” przesłanie, tym taki materiał powinien pojawiać się maksymalnie raz na tydzień, aby fani mieli czas na chwilę „oddechu” od materiału wcześniejszego.

  9. Facebook cały czas się zmienia. Kiedyś warto było, aby fan zaznaczył opcję „Pokaż w aktualnościach”. Obecnie warto rekomendować fanom, by zaznaczyli opcję również „Otrzymuj powiadomienia”. Opcja ta powoduje, że fan będzie informowany o każdej publikacji na stronie profilu, będzie traktowany jak bliski znajomy:).

Zwracam Waszą uwagę również na konieczność odpowiedzi na pytania fanów – czy na priv czy pod albumami, zdjęciami. Oczywiście nie jesteśmy w stanie zawsze odpowiedzieć na każde pytanie, ponieważ prowadząc, moim zdaniem szczególnie pro-zwierzęcą organizację, jest wiele innych równie ważnych zadań do wykonania w trybie offline. Niemniej starajcie się prześledzić powiadomienia w panelu administratora w zakresie komentarzy. Tym bardziej, że czasem mogą pojawić się na profilu sytuacje kryzysowe, nad którymi warto mieć pieczę (np. fani zaczną się przerzucać komentarzami powodując flame internetowy), moderować. Możesz również komentować wypowiedzi swoich fanów, prowadząc z nimi krótkie, zaczepne dyskusje, mające zainspirować ich do efektywnego działania.

Kolejnymi narzędziami społecznościowymi wartymi użycia będą również: bezwzględnie youtube, jako serwis umożliwiający zakładanie „TV schroniskowego” i promowanie wizerunku w ruchu oraz takie serwisy jak Pinterest czy Twitter. Serwisy te obecnie traktuję jako uzupełnienie działań w obrębie Facebooka, ponieważ to ten serwis ma największą ilość użytkowników i przy danej ilości włożonej pracy, widzę wymierne i niewymierne korzyści.

Zapraszam specjalistów z branży social mediów to charytatywnej pomocy organizacjom NGO:) i odciążeniu ich w kwestiach Facebooka.

Irena Kowalczyk
Freelancer/ Konsultant e-biznesowy
Wolontariuszka i fotograf– charytatywnie współtworzy m.in profil https://www.facebook.com/Schronisko.w.Korabiewicach,
a wcześniej również http://www.facebook.com/SchroniskoCelestynow