Santander Consumer Bank podzielił się dziś wynikami swojego corocznego badania „Polaków Portfel Własny: czas oszczędzania”, dzięki którym możemy sprawdzić, jak rok rozpędzonej inflacji wpłynął na portfele rodaków.

Podstawowe i wyjściowe pytanie w tym badaniu, a więc o ocenę ogólnego stanu finansów własnych Polaków, nie napawa optymizmem. Aż 70% z nas uważa swoją sytuację finansową jako gorszą niż przed rokiem, a 33% zdecydowanie gorszą. Jedynie 19% nie odczuwa różnicy, a 11% wskazuje na zdecydowanie lepszą lub raczej lepszą.
Ok. 70 proc. respondentów określiło aktualny stan portfela jako mniej zadowalający niż przed rokiem. W tej grupie nieco więcej było kobiet (73 proc. w porównaniu do 65 proc. mężczyzn). Źle o swoich finansach wypowiadali się też 40-latkowie (88 proc.) i osoby przed 30 rokiem życia (81 proc.), badani z małych ośrodków (74 proc. mieszkańców wsi w porównaniu do 59 proc. respondentów z metropolii) oraz z dochodami poniżej 3 000 zł netto.
Z osób, które regularnie odkładają określone kwoty, najwięcej wskazań jest po stronie uzbierania już pięciokrotności miesięcznych wynagrodzeń - co powinno być bezpieczną poduszką finansową, ale niestety znowu aż 79% rodaków nie odkłada na swoją emeryturę dodatkowych środków - ponad te obowiązkowe.
Czy to oznacza, że nie podejmujemy żadnych działań, żeby wesprzeć nasz budżet domowy? Na szczęście nie. Niepewna sytuacja gospodarcza zachęca nas do podjęcia dodatkowego zatrudnienia lub zabiegania o podwyżkę. Jednak nie ograniczamy się jedynie do działań związanych z pracą. Nasze badanie pokazuje, że wielu z nas zdecydowało się na zmiany w swoich codziennych nawykach.
Dla niektórych gospodarstw domowych sytuacja stała się na tyle trudna, by nie powiedzieć dramatyczna, iż wymagała podjęcia kroków, które pomogłyby ją zminimalizować.
–
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w styczniu 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.
Źródło: Santander Consumer Bank.
Stock Image from Depositphotos.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu